Bőven van hová fejlődnie a magyar kertészetnek

2020. 02. 27., 15:15

A magyar kertészeti ágazatban nagyon komoly fejlődési lehetőség rejlik, teljesítőképességének évek óta csak a 30-40 százalékát éri el. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara – a stratégiai partner szakmai szervezetekkel közösen – nagy erőkkel dolgozik a fejlődést hátráltató tényezők kezelésén. A kormányzat kiemelten segíti az öntözésfejlesztést, ami javít az ágazat versenyképességén. A kertészeteket fokozottan sújtja a munkaerőhiány, erre egyebek közt a precíziós gazdálkodás elterjedése lehet válasz.

A NAK Kertészeti és Beszállítóipari Osztálya február 26-án ülésezett, Dunaharasztiban. Mint dr. Mártonffy Béla, az osztály elnöke hangsúlyozta: az Agrárkamara a stratégiai partner szervezetekkel együttműködve, összehangoltan végzi a tevékenységét, a hazai termelők, élelmiszer-előállítók érdekeinek képviseletét. Ismertette: a kamara az elmúlt időszakban górcső alá vette a működési és adózási rendszert, s feltárta annak hátulütőit, ennek nyomán kidolgozott egy javaslatot, ami többek közt a „családi mezőgazdasági vállalkozás” működési forma bevezetését tartalmazza.

A NAK – a szakmai szereplőkkel egyetértésben – támogatja azt, hogy hosszabb távon csökkenjen a kertészeti termékek áfája, ami jelentős lendületet adhatna az ágazatnak. A köztestület minden lehetséges eszközzel elő kívánja segíteni az ágazat szereplői technológiai és technikai lemaradásának leküzdését, a precíziós gazdálkodás által nyújtott lehetőségek megismerését, elterjedését, ami a fokozott munkaerőhiányban is előremutató segítség lehet, ahogy a mezőgazdasági közmunkaprogramok észszerűbb mederbe terelése is.

A kamara közreműködik abban, hogy a Vidékfejlesztési Program és a 2020 utáni Közös Agrárpolitika hatékonyan támogassa a kertészeti fejlesztéseket, az üzemfejlesztésekhez minél több forrás legyen elérhető. Ugyanakkor szükséges az öntözés fejlesztése, ami terén nagyon jelentős lépések történnek, és komoly kormányzati figyelmet és forrásokat kap – emelte ki az osztályelnök, aki szerint érdemes lenne a kertészeti tevékenységre igénybe vett mintegy 300 ezer hektár terület gyakorlatilag egészének öntözését megoldani, hogy versenyképes legyen az ágazat. Emellett nagyon fontos a növényvédelmi szerek engedélyezésének rugalmasabbá, gyorsabbá tétele, mivel egy-egy újabb kártevő megjelenése hatalmas károkat okozhat.

A NAK Kertészeti és Beszállítóipari Osztályának keretein belül hat alosztály és három munkacsoport működik, ezek tevékenységére, a gyakorló gazdáktól, piaci szereplőktől jövő információkra, felvetésekre alapozva folyik a munka. A hat alosztály: zöldség, gyümölcs, díszkertész, gyógynövény, szőlőtermesztési, biomassza alapú gazdaságok. Egyes részterületekre – alulról kezdeményezve – is alakíthatóak munkacsoportok, jelenleg alma, dinnye és hagyma munkacsoport működik az osztály keretében.

A szakmai munka ezen alosztályokban és munkacsoportokban folyik, akut problémákkal és előremutató ágazati fejlesztésekkel egyaránt foglalkoznak. Az egyes alosztályok kapcsán a mostani osztályülésen néhány mondatban ismertették azok kiemeltebb aktuális feladatait. Mint elhangzott, a zöldség-gyümölcs ágazatban komoly jelentősége van annak, hogy a termelői szerveződések sikeressé váljanak, és megteremtsék a termelői tulajdonban lévő feldolgozói kapacitásokat.

A dísznövény ágazatban hangsúlyos feladat az elindított zöldfelület-gazdálkodási program továbbvitele, amit idén is többek közt egy országos roadshow segít. A gyógynövény ágazatban elsődleges cél a termesztett gyógynövények arányának növelése a gyűjtöttekhez képest, akár például a kieső szabolcsi dohánytermesztés helyett is. A hazai gyógynövény stratégia elkészítése megtörtént, valamint fejlesztési program is készült.

A szőlőtermesztésben növelni kell a kiváló minőségű magyar csemegeszőlő mennyiségét. A szaporítóanyag-felügyelet rendbetétele folyamatban van, ebben a kamara vezető szerepet kíván vállalni. A biomassza alapú gazdaság fontos része a magyar mezőgazdaságnak, elkezdődött a hazai biomassza-vagyon felmérése, ami alapul szolgálhat a – nyugati országokhoz képest lemaradásban lévő, de jelentős potenciállal rendelkező – terület erősítéséhez.

A NAK a francia Interfel zöldség-gyümölcs szakmai szervezettel közösen több éves, a frisszöldség és -gyümölcs fogyasztását ösztönző kampányt folytat, elsősorban a gyerekeket, a családokat célozva. Az Európai Unió által támogatott program a jövőben vásárlóvá váló gyerekek figyelmét hívja fel a zöldség- és gyümölcsfogyasztás fontosságára. Emellett a kamara erős kommunikációs tevékenységet végez, az ágazatra irányítva a figyelmet.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 05., 13:10
Cégcsoportunk már 35 éve van a HR piacon, ahol sokoldalú szolgáltatóként igyekszünk helytállni. Szeretném, ha legalább még ennyi ideig sikeresen tudna működni a cég – mondta az Üzletem.hu-nak Ifj. Vida Péter, a Viapan Group Managing Directora.
2024-03-28 16:10:00
A NAV a digitális megoldásaival szinte azonnal lát mindent, és szinte azonnal közbe is tud avatkozni. Az adóhatóság beavatkozásának két iránya van: vasszigorral fellépni a tudatos adókijátszók ellen, illetőleg támogatni a nem szándékosan tévesztő, alapvetően jogkövető adózókat.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.
2024. 03. 04., 13:25
epizód: 2024 / 5   |   hossz: 25:08
A home office elterjedésével és a munkához való viszonyunk változásával átalakult a hozzáállásunk az öltözködéshez, pedig a „business look” törvényei állandók, ahogy a kapcsolatépítésben betöltött szerepe is. Frank Patrícia stylist, stílus- és színtanácsadó szerint bár a formális öltözködés megőrizte a jelentőségét jó néhány – például pénzügyi és jogi – területen, a kreatívabb üzletágakban mostanra inkább egyfajta laza elegancia érvényesül. Ebben az esetben sem mindegy viszont, hogy milyen hatást váltunk ki a potenciális partnerünkből vagy munkáltatónkból a kritikusan fontos első hét másodpercben. Nagy üzletek és karrierek torpanhatnak meg, egyébként jól betartható, csak éppen nem túl közismert megjelenési szabályok figyelmen kívül hagyása miatt. Te ne kövesd el ugyanezt a hibát – Frank Patrícia itt segít!
A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS