Felmérés: bevételeik 14–15 százalékát nem könyvelik a kkv-k

2021. 06. 14., 16:00

Az elektronikus fizetés és az online számlázás nemcsak a pénzügyi szolgáltatásokat teszi könnyebbé, gyorsabbá és biztonságosabbá, de a gazdaság kifehérítését is nagyban segíti. Igaz, a korábban nem könyvelt tételek hivatalos útra terelése nem egyik napról a másikra történik, többéves távlatban nézve azonban ezek feltételezett aránya 5–6 százalékpontos csökkenést mutat – derült ki a K&H kkv-k körében végezett felméréséből.

Az elmúlt egy évben több olyan kormányzati intézkedés is született a digitalizáció kapcsán, amit alapvetően vagy uniós szabályozás, vagy a vírushelyzet indokolt, eközben viszont a gazdaság – ezen belül is főként a kereskedelem – kifehérítésére is nagy hatással van. 2020. március 2-án indult az azonnali fizetési rendszer és a másfél millió forint feletti készpénzfizetés korlátozása. Míg tavaly július 1-jétől kizárólag az adószámos magánszemélyek, egyéni vállalkozók és vállalkozások számára kiállított számlákat kellett a NAV-hoz beküldeni, addig 2021. január 1-jétől már minden magánszemélynek kiállított számlát is jelenteni kell az adóhatóságnak. Ezek a szabályozások arra ösztönzik a kkv-kat, hogy online számlázó programot használjanak, mivel így egyszerűbb megfelelni az előírásnak. Az idei évtől pedig minden online pénztárgép mellé biztosítani kell az elektronikus fizetés lehetőségét, legyen az akár bankkártyás fizetés, az azonnali átutalásra épülő (pl. QR-kódos) fizetés vagy egyéb más megoldás.

 

A K&H kkv-k körében végezett felmérése alapján ezek az online számlázást és elektronikus fizetést támogató lehetőségek fokozatosan beépülnek a kkv-k mindennapi pénzügyi gyakorlatába, és segítik a gazdaság kifehérítését. Ezt mutatja, hogy a korábban jellemző 20–22 százalékos könyvelési látencia, azaz azon bevételek aránya, amelyet az iparági szereplők a megkérdezett kkv-k szerint nem könyvelnek, az elmúlt 5 évben fokozatosan 14–15 százalékra mérséklődött. A gazdaság kifehérítése szempontjából az 5-6 százalékpontos csökkenés igen jelentős eredménynek számít, amely igazolja, hogy nem egy hirtelen változás történik, hanem sokéves távlatban látható a fokozatos javulás.

Így használják az online számlázást a kkv-k

A K&H Bank több mint 120 000 vállalkozói és nagyvállalati ügyfele tavaly tavasszal elsőként lehetett részese Magyarországon a nyílt bankolásnak, és kezdhette el használni ezzel összefüggésben a Számlázz.hu online autokassza rendszerét. A fejlesztéssel a pénzügyi adminisztráció vált lényegesen egyszerűbbé és gyorsabbá, mivel a beérkező utalások és a kiállított számlák automatikus párosítása akár napi négy órányi adminisztrációs terhet is levesz a vállalkozók és a könyvelők válláról. A hirtelen felfutást stabil növekedés követte, és eddig több ezer vállalkozás szinkronizálta K&H bankszámláját a szolgáltatással. Akár a szabályozói vagy éppen a járványhelyzet okozta változásoknál, a kezdeti bizonytalanságot követően a kkv-k felfedezték a digitalizált folyamatok, vagy éppen a nyílt bankolás előnyeit, így hosszú távon további növekedés várható ezen megoldások elterjedésben és értéknövelő használatában egyaránt.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a neobankok és a nemzetközi trendek azt erősítik, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozások vezetői ne pénzügyi operatív teendőkbe öljék a drága idejüket ahelyett, amihez igazán értenek, az ehhez szükség digitális megoldások hazánkban még nem vagy csak ritkán hozzáférhetőek. Lemák Gábor, a FinTechShow-t szervező FinTech Group társalapítója ezért tartja fontosnak, hogy a rendezvényükön megvizsgálhatják: ki, hogyan és mit tehet azért, hogy a mikrovállalkozások és kkv-k pénzügyei sokkal egyszerűbben intézhetőek legyenek. Rá is mutatott néhány olyan digitális gyakorlatra, ami kellően jövőbe mutató ahhoz, hogy a hazai vállalkozások is alkalmazzák végre.
A vendéglátóipari vezetők részéről a feladatok delegálásának hiánya az egyik legsúlyosabb probléma, ami miatt nehezen áll talpra az ágazat a COVID utáni években. Továbbra is érezteti hatását, hogy a pandémia szétverte a jól kialakult szakmai közösségeket, a vendéglátósok már nem vagy alig járnak össze eszmecserére és a tudás átadására, amiből pedig kölcsönösen, mindenki profitálhatna. Persze erre a helyzetre is van megoldás: hozzá kell látni a céges mikroközösségek, aztán a nagyobb együttműködések felépítéséhez – osztotta meg a BizniszPlusz csatornával Gréczi Szilárd, a Skill Trade operatív és projektmenedzsere.
A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS