Árva András: A készpénz átkerült a másik oldalra

2021. 11. 19., 15:17

A tavalyi fordulat után az idén is nyeregben maradtak a kártyás vásárlások. A K&H-sok a harmadik negyedévben 26 százalékkal többször fizettek kártyával, mint egy évvel korábban, a tranzakciók összege 28 százalékkal, az ATM-es készpénzfelvételek összege viszont mindössze 10 százalékkal nőtt. A teljes magyar piacra vonatkozó adatokból az látszik, hogy a kártyás vásárlások idén is megtartották fölényüket a készpénzfelvételekkel szemben: előbbiekre 4800 milliárdos forgalom jutott, míg az utóbbiakra 3943 milliárd.

A kártyás vásárlások térnyerését segítik az okostelefonos fizetési megoldások, idén havonta már több mint 1,6 millió alkalommal fizettek a telefonjukkal a K&H-sok, alkalmanként átlagosan több mint 11 ezer forintot. Továbbra is tartják az előnyüket a kártyás fizetések az ATM-es készpénzfelvételekkel szemben, ezzel újabb lépést tettek a magyarok a készpénzmentesebb gazdaságért - derül ki a K&H hivatalos jegybanki és saját adatokon alapuló összeállításából.

Az első félévben a magyarországi kibocsátású kártyákhoz köthető forgalom megközelítette a 4800 milliárd forintot, szemben a készpénzfelvételek 3943 milliárd forintos összegével. Először a múlt évben fordult elő, hogy a kártyás vásárlási forgalom meghaladta a készpénzfelvételekét, az idei adatok szerint továbbra is fölényben vannak a vásárlások.

A kártyás fizetések térnyerését mutatják a hosszabb távú, teljes évekre vonatkozó adatok is. Az online kasszák adatai szerint 2015 és 2020 között 8,7 százalékról 22,4 százalékra nőtt a kártyás vásárlások aránya, ezzel párhuzamosan a készpénzes fizetéseké 90 százalékról 77 százalékra csökkent a szóban forgó időszakban 

„A legfrissebb adatok szerint a K&H bankkártyás ügyfelei is az országos trendekkel tartanak. 2021 harmadik negyedévében a kártyás vásárlások száma közel 37 millió alkalomvolt, ami 26 százalékos növekedést jelentett 2020 azonos időszakához képest, az összegük pedig 28 százalékkal nőtt. Közben az ATM-es készpénzfelvételek értéke pedig 10 százalékkal emelkedett” – tette hozzá Árva András, a K&H lakossági marketing szegmensének vezetője.

(Árva András is részt vett az Üzletm 12 kérdés – 12 válasz sorozatában, a sorozat 168. interjúját IDE KATTINTVA olvashatja el.)

A K&H szakértői szerint a kártyás vásárlások térnyerését segítik az okostelefonos megoldások és az okosórás fizetések. Az Apple Pay már 2019 vége óta elérhető a K&H-nál, az androidos telefonokon használható Google Pay idén tavasszal debütált, szeptember 7-től pedig új távlatok nyíltak meg, hiszen a Wear OS alapú okosórával is tudnak fizetni a bank ügyfelei. A pénztintézet legújabb fejlesztése a Garmin Pay, amely szeptember 28-tól érhető el a K&H bank ügyfelei számára.

Árva András a teljes piacra vonatkozó adatokat idézve közölte: a mobiltárcás fizetések, az úgynevezett kártyalapú mobilfizetések száma és összege látványos növekedést mutat. Hozzátette: „Az idei első félévben közel 43 millió tranzakcióra több mint 254 milliárd forintos forgalom jutott, ami 88 és 95 százalékos emelkedésnek felel meg éves összevetésben. A már említett digitális megoldások népszerűségének köszönhetően a jövőben további emelkedés várható.”

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.
Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

Már régóta túl sok olasz, ázsiai, fúziós és akármilyen szakácskönyv van a piacon, miközben a modern időknek és vásárlói igényeknek megfelelő, a magyar konyhát maximális szakmaisággal megközelítőből meg alig.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS