Árva András: A készpénz átkerült a másik oldalra

2021. 11. 19., 15:17

A tavalyi fordulat után az idén is nyeregben maradtak a kártyás vásárlások. A K&H-sok a harmadik negyedévben 26 százalékkal többször fizettek kártyával, mint egy évvel korábban, a tranzakciók összege 28 százalékkal, az ATM-es készpénzfelvételek összege viszont mindössze 10 százalékkal nőtt. A teljes magyar piacra vonatkozó adatokból az látszik, hogy a kártyás vásárlások idén is megtartották fölényüket a készpénzfelvételekkel szemben: előbbiekre 4800 milliárdos forgalom jutott, míg az utóbbiakra 3943 milliárd.

A kártyás vásárlások térnyerését segítik az okostelefonos fizetési megoldások, idén havonta már több mint 1,6 millió alkalommal fizettek a telefonjukkal a K&H-sok, alkalmanként átlagosan több mint 11 ezer forintot. Továbbra is tartják az előnyüket a kártyás fizetések az ATM-es készpénzfelvételekkel szemben, ezzel újabb lépést tettek a magyarok a készpénzmentesebb gazdaságért - derül ki a K&H hivatalos jegybanki és saját adatokon alapuló összeállításából.

Az első félévben a magyarországi kibocsátású kártyákhoz köthető forgalom megközelítette a 4800 milliárd forintot, szemben a készpénzfelvételek 3943 milliárd forintos összegével. Először a múlt évben fordult elő, hogy a kártyás vásárlási forgalom meghaladta a készpénzfelvételekét, az idei adatok szerint továbbra is fölényben vannak a vásárlások.

A kártyás fizetések térnyerését mutatják a hosszabb távú, teljes évekre vonatkozó adatok is. Az online kasszák adatai szerint 2015 és 2020 között 8,7 százalékról 22,4 százalékra nőtt a kártyás vásárlások aránya, ezzel párhuzamosan a készpénzes fizetéseké 90 százalékról 77 százalékra csökkent a szóban forgó időszakban 

„A legfrissebb adatok szerint a K&H bankkártyás ügyfelei is az országos trendekkel tartanak. 2021 harmadik negyedévében a kártyás vásárlások száma közel 37 millió alkalomvolt, ami 26 százalékos növekedést jelentett 2020 azonos időszakához képest, az összegük pedig 28 százalékkal nőtt. Közben az ATM-es készpénzfelvételek értéke pedig 10 százalékkal emelkedett” – tette hozzá Árva András, a K&H lakossági marketing szegmensének vezetője.

(Árva András is részt vett az Üzletm 12 kérdés – 12 válasz sorozatában, a sorozat 168. interjúját IDE KATTINTVA olvashatja el.)

A K&H szakértői szerint a kártyás vásárlások térnyerését segítik az okostelefonos megoldások és az okosórás fizetések. Az Apple Pay már 2019 vége óta elérhető a K&H-nál, az androidos telefonokon használható Google Pay idén tavasszal debütált, szeptember 7-től pedig új távlatok nyíltak meg, hiszen a Wear OS alapú okosórával is tudnak fizetni a bank ügyfelei. A pénztintézet legújabb fejlesztése a Garmin Pay, amely szeptember 28-tól érhető el a K&H bank ügyfelei számára.

Árva András a teljes piacra vonatkozó adatokat idézve közölte: a mobiltárcás fizetések, az úgynevezett kártyalapú mobilfizetések száma és összege látványos növekedést mutat. Hozzátette: „Az idei első félévben közel 43 millió tranzakcióra több mint 254 milliárd forintos forgalom jutott, ami 88 és 95 százalékos emelkedésnek felel meg éves összevetésben. A már említett digitális megoldások népszerűségének köszönhetően a jövőben további emelkedés várható.”

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.
2024-12-11 21:11:00
Kiemelkedő vándorlási többlet és tranzakciószám jellemzi a közép-magyarországi régiót, amely az ingatlanpiac motorjaként egyben az ország legdrágább térsége is – derül ki az Otthon Centrum harmadik negyedévre vonatkozó elemzéséből.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS