A pandémia felgyorsította a magánvállalatok átalakulását

2021. 09. 02., 16:00

Az elmúlt év piaci kihívásai ellenére sok magánvállalat vezetője véli úgy, hogy a pandémiát követő piaci környezetben jó úton haladnak a rugalmasabbá válás folyamatában. A Deloitte Private most megjelent globális magánvállalatokat érintő jelentése szerint a válság katalizátorként hatott és felgyorsította a szegmens átalakulását. A megkérdezett vezetők több mint kétharmada pozitív cégének kilátásaival kapcsolatban a következő 12 hónapra vonatkozóan.

A Magyarországot is lefedő felmérés főbb megállapításai arra vonatkoznak, hogy a globális járvány hogyan gyorsította fel a cégek tevékenységét és működését:

  • A megkérdezett magánvállalkozások 69 százaléka szerint a járvány jelentősen felgyorsította a digitális átalakulásukat – nem csupán szikrája volt a különböző technológiák elfogadásának és alkalmazásának, de be is robbantotta azt.
  • A magánvállalatok 61 százaléka számít új partnerségek és szövetségek megalakulására a jövőben.
  • A válaszadók 60 százaléka pedig úgy véli, hogy a világjárvány közvetlen következményeként az ellátási láncokat is át kell alakítani.

A Deloitte Private 2021. január 21. és március 9. között 33 országban 2750 magánvállalat vezetőjét kérdezte meg, és arra az eredményre jutott, hogy a szervezetek többsége hét kulcsfontosságú elemre építi ellenálló képességét: a stratégia, a növekedés, a működés, a technológia, a munkaerő, a tőke és a társadalom. A válaszadók pedig ezekben az elemekben rejlő rugalmasság szerint értékelték a saját vállalatuk helyzetét. Ezeknek a komponenseknek az összegzését követően pedig egy ún. „ellenállóképességi mutatót” kaptak. Az eredmények alapján a megkérdezetteket a nagyon ellenálló, közepesen rugalmas és alacsony ellenálló képességű szervezetek kategóriájába csoportosították.

A felmérés szerint a rendkívül ellenálló szervezetek optimistábbak a hosszú távú növekedési potenciáljukban, mint az alacsony ellenálló képességű szervezetek. Előbbiek 52 százaléka nagyon bízik a következő három év kilátásaiban, míg az alacsony rugalmasságú csoportból csak 15 százalék látja így. Földrajzi eloszlás szerint az Egyesült Államok cégvezetői a legoptimistábbak bevétel, nyereség és termelékenység tekintetében az elkövetkező évben a többi ország cégvezetőjéhez képest. Azonban a magyar magánvállalatoknál is hasonló a hangulat: a válaszadók közel fele (44 százalék) számít árbevétel növekedésre a következő egy évben.

A megkérdezett vezetők egyetértenek abban is, hogy a technológiai fejlődés a rugalmas szervezetek legfontosabb ismérve. A magyar magánvállalkozások növekedési stratégiájának a digitális transzformáció az első számú eleme, ezen belül a CRM-el, az automatizációval és a kiberbiztonsággal kapcsolatos fejlesztések vannak a fő fókuszban.

  • A rendkívül ellenálló szervezetek csaknem kétszer nagyobb valószínűséggel (80 százalék) mondták, hogy a digitális átalakulásuk már a válság előtt is megkezdődtek, illetve még jelenleg is folyamatban vannak, míg az alacsony ellenálló képességű szervezetek csupán 43 százaléka mondta ugyanezt. Összességében viszont elmondható az eredmények alapján, hogy a technológiai fejlődést ütemét jelentősen meggyorsította a járvány.
  • A válaszadók 39 százaléka véli úgy, hogy a változások nemcsak az elkövetkezendő 12 hónapra, de az elkövetkezendő évekre is jellemzőek lesznek.

„A felmérés eredményei rámutatnak arra, hogy a céljaik iránt töretlen elkötelezettséget mutató magánvállalatok több olyan területen is bizonyítottak, mint például a digitális átalakulás, az ellátási láncok átalakítása, vagy a munkaerő jövőjét érintő változások kezelése. Markáns különbség látszik az alacsony és a rendkívül ellenálló szervezetek között, utóbbiak nagyobb hajlandósággal fektettek a növekedést segítő területekbe, és tágabb társadalmi szempontok alapján értékelték át céljaikat” – foglalta össze dr. Erdei Márton, a Deloitte Private menedzsere.

A válaszadók többsége úgy véli, a vállalatuk a következő 12 hónapban kilábal a válságból, ennek ellenére úgy gondolják, hogy a járvány széleskörű hatásai a következő néhány évben is érezhetők lesznek. A válaszokból kiderül az is, hogy a magánvállalatok a munkaerővel kapcsolatos kihívásokat rugalmas megállapodásokkal és a szervezeteik áttervezésével próbálták ellenállóbbá tenni.

  • A rendkívül ellenálló szervezetek (19 százalék) vezetői már teljesen átalakították a szervezeteik munkavégzésének módját, 38 százalékuknál azonban még jelenleg is folyamatban vannak az ilyen irányú változtatások.
  • A rendkívül ellenálló szervezetek nagyobb valószínűséggel (66 százalék) bővítik ki saját munkaerőjüket az elkövetkező évben, mint az alacsonyan ellenálló szervezetek (48 százalék).

„A pandémia alatt a magánvállalatok megtanulták, hogy a gondolkodásmód, a működést érintő gyors döntéshozatal, az azonnali cselekvés, és a célok elérését támogató befektetések elengedhetetlenek az ellenálló képesség növeléséhez. Fontos felismerés volt továbbá számukra, hogy nemcsak a gyorsan változó piaci környezetre, valamint a megváltozott ügyféligényekre kell azonnal reagálni, hanem nagyobb hangsúly kell fektetni a munkavállalók elvárásaira is. Ezek azok a felismerések, amik nemcsak a pandémia alatt, de a jövőben is fontos jellemzői maradnak a rugalmasan ellenálló vállalatoknak” – mondta dr. Kóka Gábor, a Deloitte Private közép-európai vezető partnere.

A Deloitte Private tanulmánya teljes terjedelmében itt olvasható el: www.deloitte.com/insights/deloitte-private-global-survey-2021

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 18., 09:20
A banki hitelek jóváhagyása és folyósítása kritikus szerepet játszik egy vállalkozás életében, különösen akkor, amikor a gyorsaság kulcsfontosságú a piaci lehetőségek kihasználásában. Az MBH Bank legújabb vállalati hitelbírálati folyamata, az MBH Rapid jelentős változást hoz a finanszírozási piacon: lehetővé teszi a hitelösszegek akár öt munkanapon belüli folyósítását, ami értékes előnyt biztosíthat a vállalkozások számára.
2024. 12. 19., 11:45
A 8+1 pontos Demján Sándor Program keretében a korábbi 5 százalék helyett évi 3,5 százalékra csökkent a Széchenyi Kártya Program beruházási hiteleinek kamatát. Az intézkedés „felkorbácsolta a beruházási hitelek iránti keresletet” a hazai kkv-k körében – tájékoztatott a Nemzetgazdasági Minisztérium.
2024. 12. 18., 16:30
Bár ma még nem tudni, hogy milyen forgatókönyv szerint fagy be vagy zárul le a Magyarország szomszédságában zajló háború, a közelmúlt fegyveres konfliktusaiból kiindulva a Szuverenitásvédelmi Kutatóintézet összegyűjtötte azokat a szuverenitási kockázatokat, amelyek a Kárpát-medencére veszélyt jelenthetnek.
2024. 12. 18., 16:30
A tizenhárom éve tartó szíriai polgárháború november 27-től újra a világsajtó központi témája lett, amikor a Jaysh al-Izzah lázadócsoport támadást indított a Bassár el-Aszad vezette szír hadsereg ellen, december 7-én a nemzetközi sajtó pedig már arról adott hírt, hogy Aszad elnök valószínűleg elmenekült az országból.
2024-12-19 06:30:00
A bankok azonnal ki akarják használni az állami támogatással jövőre induló új kölcsönöket: a munkáshitel már a januári nyitáskor igényelhető lesz, és falusi lakásfelújítási hitelt is több pénzintézet kínálja majd – derül ki a Bank360.hu felméréséből.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 17., 10:35
epizód: 2024 / 24   |   hossz: 27:58
A 2025-ös évre vonatkozó adócsomag változásai minden vállalkozást érintenek, és komoly átalakulás küszöbén állnak a NAV digitális megoldásai is, amelyekben már szerepet kap a mesterséges intelligencia. Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának vezetője részletesen beszélt a BizniszPlusznak az adórendszert érintő új szabályokról, az áfabevallások digitális jövőjéről és az adótanácsadás fejlődési irányairól. Ezek a nagyvállalatok és a kkv-k mellett a könyvelői és adótanácsadói szakmára is hatással lesznek, érdemes tehát meghallgatni a szakértő értékelését és tanácsait.
2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS