A második hullámban nem számolnak a tavaszihoz hasonló leállással a magyar cégek

2020. 11. 06., 11:30

A korábbi termelési kapacitásuk 90 százalékára tudtak visszakapaszkodni a magyar cégek idén őszre. Ez jelentős eredménynek számít, hiszen a munkaerő-közvetítéssel, munkaerő-kölcsönzéssel és HR-szolgáltatásokkal foglalkozó WHC saját ügyfélbázisára épülő adatai szerint tavasszal, másfél hónap leforgása alatt kölcsönzött munkaerejük mintegy kétötödét építették le a hazai vállalatok. A trend fordulni látszik, hiszen a második hullámban nem számolnak a tavaszihoz hasonló leállással a gazdasági szereplők, akik egyre nyitottabbak a kölcsönzött munkaerő alkalmazására, hiszen ezzel biztosítható a kellő rugalmasság a jelenlegi kiszámíthatatlan piaci környezetben – mondta Gyarmati Szilvia, a WHC Humán Üzletág Fejlesztési vezetője a HR Fest online szakmai konferencián.

Júliusra korábbi termelési kapacitásuk átlag 40-60 százalékával tudtak újraindulni a hazai cégek a járvány első hullámát kísérő gazdasági sokk után. Ezt követően, néhány hónap leforgása alatt viszont látványos visszapattanás következett: hiszen szeptemberre már átlagosan a járvány előtti termelési szintek 90 százalékán működtek a vállalatok – derül ki a több mint 300 hazai vállalatnak változatos személyügyi szolgáltatásokat nyújtó, regionálisan is aktív WHC Csoport saját adataiból.

„A tavaszi drámai gazdasági visszaesés drasztikusan érintette a hazai vállalatok kölcsönzött munkaerőállományát, hiszen a járvány elleni védekezés miatti kényszerű létszámleépítés első körben a kölcsönzött munkavállalókat érintette. A WHC kikölcsönzött munkaerőállományának mintegy 40 százalékát megrendelőink leépítései miatt tavasszal másfél hónap leforgása alatt elveszítette”hívta fel a figyelmet Gyarmati Szilvia, a WHC Humán Üzletág Fejlesztési vezetője a HR Fest online szakmai konferencián.

Nyáron azonban ismét éles fordulat következett be, a hazai termelő vállalatok általánosságban megtanultak együttélni a vírussal, szigorú járványvédelmi protokollokat dolgoztak ki és intézkedéseket foganatosítottak, melyekkel biztosítani tudják munkavállalóik egészségvédelmét, és így az üzletmenet-folytonosságot.  

„Meglepően gyorsan fordult a kocka nyár közepétől, hiszen az ügyfelkörünkbe tartozó cégek elkezdték gőzerővel felpörgetni termelési volumenüket, így hírtelen ismét a korábbi években megszokottá vált munkaerőhiánnyal szembesültek, a leépített humán erőforrás kapacitásokat elkezdték pótolni, így hírtelen radikálisan más jellegű kihívásoknak kellett cégünknek is megfelelni, hiszen újra a toborzás került előtérbe. A WHC felé partnereinktől heti szinten akár többszáz fő kölcsönzött munkaerő felvételére vonatkozó igény érkezett az elmúlt hónapokban”folytatta a szakember.

Ez nagy kihívást jelentett, hiszen a minőségi munkaerő nagyon gyorsan elfogyott a magyar piacon. A tavaszi leépítési hullám során sok vállalat próbálta ugyanis megtartani a jó minőségű munkaerejét, és első körben azokkal a munkavállalókkal szakították meg együttműködését, akiket kevésbé kompetensnek értékeltek.

Ismét nagy az igény a minőségi szerb és ukrán vendégmunkásokra

A kialakult helyzet miatt a nagy létszámot foglalkoztató hazai termelő, kereskedelmi és logisztikai vállalatok részéről ismét megnőtt az igény a minőségi vendégmunkásokra, akiket jellemzően kölcsönzötti jogviszonyban alkalmaznak a cégek.

„Az idén 30 éves WHC nagy tapasztalattal rendelkezik külföldi munkaerő-toborzás és kölcsönzés terén főleg Szerbáiát és Ukrajnát tekintve. A vírushelyzet miatt a külföldi munkaerő mozgatásában is jelentős, korábban ismeretlen kihívásokkal szembesültünk. Meg kell felelnünk a kötelező karantén szabályoknak, folyamatos teszteléssel meg kell oldanunk az esetlegesen fertőzött munkavállalók kiszűrését, elkülönítését, orvosi ellátását és étkeztetését is. Ezekre a WHC villámgyorsan, a hazai piacon az elsők között dolgozta ki saját szakmai protokollját. Így biztonságosan és stabilan tudjuk kiszolgálni partnereink kölcsönzött munkaerő iránti igényét”hangsúlyozta Virágh András, WHC Humán Üzletág Fejlesztési vezető.

Azt látszik jelenleg, hogy a magyar cégek hajlandóak a korábbiaknál magasabb arányban alkalmazni kölcsönzött munkaerőt, hiszen szükségük van arra a rugalmasságra, amit ez a foglalkoztatási forma biztosít a jelenlegi, még mindig bizonytalan gazdasági környezetben.

„Fogalmazhatunk úgy, hogy kezdünk szemléletmódban felzárkózni Nyugat-Európához, ahol a kölcsönzött munkaerőre abszolút stratégiai eszközként, a flexibilitás egyik zálogaként tekintenek a nagy létszámú munkavállalót foglalkoztató vállalatok”fogalmazott Gyarmati Szilvia.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.
2024. 12. 11., 09:11
Sorjáznak az akciós autók akciós THM-mel a kereskedőknél. A lízingcégek is gyakran nyújtanak 0 százalékos vagy 2–5 százalék közötti THM-mel finanszírozást, de csak speciális feltételekkel, ezért mindenképpen érdemes összevetni a finanszírozási lehetőségeket a kocsivásárlási döntés előtt – derül ki a Bank360.hu összeállításából.
2024-12-11 21:11:00
Kiemelkedő vándorlási többlet és tranzakciószám jellemzi a közép-magyarországi régiót, amely az ingatlanpiac motorjaként egyben az ország legdrágább térsége is – derül ki az Otthon Centrum harmadik negyedévre vonatkozó elemzéséből.
2024-12-10 18:10:00
A következő két évben jelentősen nőnek a céges autókra kivetett adóterhek. Ezek a változások komoly kihívásokat, ugyanakkor jelenleg még kihasználható lehetőségeket is jelentenek a vállalkozások számára. A legfontosabb tudnivalókat Jakus László, az Ayvens pénzügyi igazgatója foglalta össze.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS