A magyar vállalkozások csak kis része használja a digitalizáció előnyeit

2021. 05. 15., 20:30

Magyarország digitális infrastruktúrája Európa élmezőnyéhez tartozik, a vállalkozásoknak azonban csak egy kis része használja ki a digitalizáció nyújtotta előnyöket – ez derült ki a Vodafone Group megbízásából a Deloitte által készített nemzetközi kutatásból.

A tanulmány szerint Magyarország összesítésben a digitális technológiák integráltságában mindössze a 26. helyen állt. Ez azt mutatja, hogy a vállalatok egyelőre nem aknázzák ki a digitális technológiákban rejlő lehetőségeket, így a terület jelentős fejlődési potenciált jelent mind a vállalkozások termelékenysége, mind a nemzetgazdaság növekedése szempontjából.

A digitális technológiák között Magyarországon a big data elemzés (a nagy mennyiségű, nagy sebességgel változó és nagyon változatos adatok feldolgozása) kihasználtsága elmarad az uniós átlagtól (12,3 százalék), hiszen a nagyvállalatok mindössze 6,1 százaléka használ big data analytics szolgáltatást. Ezt az eredményt bármely forrásból származó adatelemzés alkalmazása javítani tudja. A big data analytics egyik legfontosabb területe a működési adatok elemzése.

Bár egyre több magyarországi vállalkozás helyezi át adatait felhőalapú tárhelyre, jelenleg a vállalkozások 11,5 százaléka használja ezt a működési modellt, szemben az EU 17,8 százalékos átlagával, sok kisebb vállalat nem él ezen szolgáltatások előnyeivel.

Közösségi média és e-kereskedelem területen a magyar cégek hatalmas fejlődési potenciállal rendelkeznek. Itthon a vállalkozások mindössze 11,8 százaléka van jelen közösségi média felületeken, legalább kettőn, ez az arány az európai vállalkozások esetében 25,2 százalékos. A kkv-k csupán 12,5 százaléka értékesít online, és kevesebb mint 6 százaléka teszi ezt nemzetközileg. Ugyanezek a számok uniós szinten 17,5 százalék, illetve 8,5 százalék. Az e-kereskedelem aránya a teljes forgalomhoz viszonyítva szintén alacsony, 10,9 százalékos Magyarországon, míg 11,1 százalékos az EU-ban - állapítja meg a kutatás.

A világjárvány is rámutatott, az ország – és ezen belül is a vállalkozások – működésének, versenyképességének szempontjából a rugalmasság és az alkalmazkodási készség elsődleges fontosságú, melynek feltételeit számos esetben a digitalizáció teremti meg – értékelt Dobó Mátyás, a Vodafone Magyarország vállalati szolgáltatások üzletág vezérigazgató-helyettese. (MTI)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 10. 04., 09:04
Az előző hónaphoz viszonyítva 0,5 százalékkal csökkent, az egy évvel korábbitól – a munkanapok számát figyelembe véve – 4,1 százalékkal maradt el az ipari termelés volumene 2024. augusztusban. Az ipari termelés az év első nyolc hónapjában 3,8 százalékkal volt kisebb, mint 2023 azonos időszakában.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a neobankok és a nemzetközi trendek azt erősítik, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozások vezetői ne pénzügyi operatív teendőkbe öljék a drága idejüket ahelyett, amihez igazán értenek, az ehhez szükség digitális megoldások hazánkban még nem vagy csak ritkán hozzáférhetőek. Lemák Gábor, a FinTechShow-t szervező FinTech Group társalapítója ezért tartja fontosnak, hogy a rendezvényükön megvizsgálhatják: ki, hogyan és mit tehet azért, hogy a mikrovállalkozások és kkv-k pénzügyei sokkal egyszerűbben intézhetőek legyenek. Rá is mutatott néhány olyan digitális gyakorlatra, ami kellően jövőbe mutató ahhoz, hogy a hazai vállalkozások is alkalmazzák végre.
A vendéglátóipari vezetők részéről a feladatok delegálásának hiánya az egyik legsúlyosabb probléma, ami miatt nehezen áll talpra az ágazat a COVID utáni években. Továbbra is érezteti hatását, hogy a pandémia szétverte a jól kialakult szakmai közösségeket, a vendéglátósok már nem vagy alig járnak össze eszmecserére és a tudás átadására, amiből pedig kölcsönösen, mindenki profitálhatna. Persze erre a helyzetre is van megoldás: hozzá kell látni a céges mikroközösségek, aztán a nagyobb együttműködések felépítéséhez – osztotta meg a BizniszPlusz csatornával Gréczi Szilárd, a Skill Trade operatív és projektmenedzsere.
A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS