A körkörös gazdasági modellé a jövő

2021. 11. 30., 12:42

A fogyasztók közel 72 százaléka szeretne kialakítani körkörös gazdasági gyakorlatokat, ám a szervezetek nem biztosítják az ehhez szükséges kényelmet, hozzáférést, információt és megfizethetőséget – derül ki a Capgemini Kutatóintézet legfrissebb elemzéséből.

Tízből több, mint hét fogyasztó szeretne elsajátítani olyan körkörös gazdasági gyakorlatokat, mint az összesített fogyasztás csökkentése (54 százalék), a tartósabb termékek vásárlása (72 százalék), valamint a termékek megtartása és megjavítása, a termék élettartamának növelése érdekében (70 százalék) – derül ki a kutatásból.

Ütött az órája a használd és dobd el elvet követő lineáris modellnek, melynek helyét a körkörös gazdasági modell veheti át. Ennek oka egyrészt a megváltozott fogyasztói magatartás: a fogyasztók jelentős része tartós/újrahasznosítható vagy újrahasznosított anyagokból készült termékeket vásárol. A kutatás szerint a fogyasztó ezeket a termékeket – megfelelő karbantartás révén – hosszú időn keresztül használatban tartja, majd – a termék életének végén – megteszi azokat a lépéseket, amelyek segítségével nem, vagy csak minimális mennyiségben termelődik hulladék.

Ez az attitűd a vállalkozásokat is sürgető lépésekre sarkallja: olyan termékeket és üzleti modelleket kell kidolgozniuk, amelyek minimalizálják a hulladéktermelést; lecsökkentik a felhasznált nyersanyagok mennyiségét, továbbá a termékek és csomagolások visszavételének/újrafelhasználásának módjaira is megoldást kínálnak.

Fogyasztói igény a körkörösségre

A pazarlással és az erőforrások kimerülésének veszélyével kapcsolatos aggodalmak hatására a fogyasztók egyre jobban vágynak a tudatos fogyasztási gyakorlatok beiktatására. Ugyanakkor a fogyasztók 50 százaléka úgy gondolja, hogy a szervezetek nem tesznek eleget a hulladék újrafeldolgozásáért, újrahasznosításáért és csökkentéséért. 67 százalékuk azt várja a szervezetektől, hogy már a termékek reklámozása során felelősen járjanak el és ne bátorítsanak túlfogyasztásra.

A fogyasztók egyre inkább olyan vállalatok felé költenek, amelyek a körkörösséget alkalmazzák. Ez különösen igaz azokra a területekre, ahol a fogyasztói tudatosság magasabb, mint például az élelmiszerek és a műanyaghulladékok terén.

Ennek bizonyítéka, hogy a fogyasztók 44 százaléka többet költött az elmúlt 12 hónapban olyan étel- és italvállalatok termékeire, amelyek figyelmet fordítanak az újrahasznosításra, újrafelhasználásra és a hulladék csökkentésére, míg 40 százalékuk tett így személyes- és háztartási termékek vásárlásakor.

Zöld életciklusú termékek – Mégis hogyan?

A fogyasztók nehéz helyzetben vannak, ha a kényelem, a hozzáférés és a felmerülő javítási költségek kerülnek szóba. A pozitív körkörös cselekvés elmaradásának okaként ötből három fogyasztó (60 százalék) hivatkozik információhiányra (származási hely, újrahasznosíthatóság, újrafelhasznált alapanyag) a termékek címkéjén.

Míg 55 százalékuk szerint egy termék javításakor a felmerülő költségek is hátráltatják a körkörösség beteljesülését. Jelenleg a fogyasztók elsősorban a termék használat utáni életszakaszára koncentrálva közelítik meg a körkörösség fogalmát, ahogy a felelősségteljes hulladékgyűjtés is kulcsszerephez jut. Azonban ennél még fontosabb, hogy lépéseket tegyünk annak érdekében, hogy eleve minél kevesebb hulladék keletkezzen.

„A körkörös gazdaság a fenntartható növekedés kulcsa. A fogyasztók már most zöldebb döntéseket hoznak, de csak olyan alternatívák között tudnak választani, amelyeket felkínálnak nekik: emiatt az ipari szervezetekre hárul a zöld életciklus beépítésének feladata" – jegyezte meg Roshan Gya, a Capgemini Invent Intelligens Ipar vezérigazgatója.

„Azok a vállalatok lesznek a győztesek, amelyek képesek lesznek a mély és tartós átalakulásra három területen: a meglévő termékek és szolgáltatások környezeti hatásainak minimalizálása; új, jövőbe tekintő termékek fejlesztése, amelyek eleve megfelelnek a körkörösség alapelveinek; továbbá a vállalati műveletek új, fenntartható üzleti modelleket magába foglaló újragondolása. Ezek a vállalatok fognak a jövő vezetőivé válni saját piacaikon. A fenntarthatóság felé vezető úton a körkörös gazdaság egy jelenbeli befektetés annak érdekében, hogy hogyan működjünk jól a jövőben.”

Hatásmérő eszköz a Körkörös Gazdasági Ütemterv támogatásához

A Capgemini cégcsoport egyik törekvése az, hogy kutatásaival, fejlesztéseivel segítse a vállalatokat a körkörös gazdasági modell kialakításában, annak tökéletesítésében. Ennek egyik mérföldköve a spanyol Red Eléctricával – villamosenergia-ellátást és távközlést biztosító cégcsoport – közösen fejlesztett eszköz, amelynek segítségével a vállalat mérhető célokat tud meghatározni, ezek időbeli ütemezését és időszakos értékelését is el tudja végezni. Így könnyebben tudja elérni a fenntarthatóságra vonatkozó célkitűzéseit.

Az eszköz figyelembe vesz olyan tényezőket, mint a kibocsátás, a hulladékképződés és a nyersanyag-felhasználás, segítségével a fenntarthatósághoz való hozzájárulás pénzbeni értéke is kiszámíthatóvá válik. Ezáltal a vállalat a ténylegesen kiváltott hatások alapján a jövőben jobb döntéseket hozhat, hatékonyabban tudja felmérni stratégiája eredményeit.
A fejlesztésre a Capgemini által nemrég bejelentett Nettó Zéró Stratégiai Ajánlat keretében került sor, melynek célja, hogy segítse a szervezeteket a fenntarthatóság terén tett vállalásaik elérésében.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 20., 10:05
Mikro-, kis- vagy középvállalkozása kihasználná a digitalizációban rejlő lehetőségeket, és ehhez kedvező finanszírozást keres? Akkor megoldást nyújtanak a Magyar Fejlesztési Bank december 5-én indult, 0 százalékos kamatozású hiteltermékei, kisebb projekteknél akár 50% vissza nem térítendő támogatással! Az európai uniós társfinanszírozású Digitális Megújulás Operatív Program (DIMOP) PLUSZ keretében két új konstrukción keresztül, összesen mintegy 34,7 milliárd forintos keretösszeg áll rendelkezésre.
2024. 12. 18., 09:20
A banki hitelek jóváhagyása és folyósítása kritikus szerepet játszik egy vállalkozás életében, különösen akkor, amikor a gyorsaság kulcsfontosságú a piaci lehetőségek kihasználásában. Az MBH Bank legújabb vállalati hitelbírálati folyamata, az MBH Rapid jelentős változást hoz a finanszírozási piacon: lehetővé teszi a hitelösszegek akár öt munkanapon belüli folyósítását, ami értékes előnyt biztosíthat a vállalkozások számára.
2024. 12. 19., 11:45
A 8+1 pontos Demján Sándor Program keretében a korábbi 5 százalék helyett évi 3,5 százalékra csökkent a Széchenyi Kártya Program beruházási hiteleinek kamatát. Az intézkedés „felkorbácsolta a beruházási hitelek iránti keresletet” a hazai kkv-k körében – tájékoztatott a Nemzetgazdasági Minisztérium.
2024. 12. 18., 16:30
Bár ma még nem tudni, hogy milyen forgatókönyv szerint fagy be vagy zárul le a Magyarország szomszédságában zajló háború, a közelmúlt fegyveres konfliktusaiból kiindulva a Szuverenitásvédelmi Kutatóintézet összegyűjtötte azokat a szuverenitási kockázatokat, amelyek a Kárpát-medencére veszélyt jelenthetnek.
2024. 12. 18., 16:30
A tizenhárom éve tartó szíriai polgárháború november 27-től újra a világsajtó központi témája lett, amikor a Jaysh al-Izzah lázadócsoport támadást indított a Bassár el-Aszad vezette szír hadsereg ellen, december 7-én a nemzetközi sajtó pedig már arról adott hírt, hogy Aszad elnök valószínűleg elmenekült az országból.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 17., 10:35
epizód: 2024 / 24   |   hossz: 27:58
A 2025-ös évre vonatkozó adócsomag változásai minden vállalkozást érintenek, és komoly átalakulás küszöbén állnak a NAV digitális megoldásai is, amelyekben már szerepet kap a mesterséges intelligencia. Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának vezetője részletesen beszélt a BizniszPlusznak az adórendszert érintő új szabályokról, az áfabevallások digitális jövőjéről és az adótanácsadás fejlődési irányairól. Ezek a nagyvállalatok és a kkv-k mellett a könyvelői és adótanácsadói szakmára is hatással lesznek, érdemes tehát meghallgatni a szakértő értékelését és tanácsait.
2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS