A főváros mellett Miskolc és Veszprém is élen jár a házhoz rendelésekben

2022. 01. 26., 17:12

2021 az online kereskedelem és a házhoz szállításos rendelések robbanásszerű növekedésének éve volt. A pandémia harmadik hullámának hatására tavaly tavasszal 70 százalékkal több házhoz szállításos rendelés teljesült az azt megelőző két hónaphoz képest, a mesterséges intelligencia alapú futárszolgáltatást kínáló DoDo adatai szerint. A dinamikusan növekvő startup bevétele 359 százalékkal nőtt az előző évhez képest, és ezzel elérte az 1,2 milliárd forintos árbevételt. A novemberi Black Friday megduplázta, a karácsony előtti időszak pedig megháromszorozta a kiszállítások számát az év átlagos hónapjaival összevetve.

A pandémia harmadik hulláma idején minden korábbinál látványosabban nőtt a házhoz szállítások gyakorisága. A szállítási feladatok teljesítésének hatékonyságát adatvezérelt, okoslogisztikai fejlesztései révén javító cseh startup, a hazai piacon 2020 óta jelenlévő DoDo statisztikái alapján március és április során a rendelések száma 70 százalékkal ugrott meg az azt megelőző két hónaphoz képest. Késő tavasztól kora őszig a házhoz szállítások száma havi szinten enyhén csökkent, mivel ebben az időszakban a korlátozások enyhüléséből fakadó lehetőségekkel élve sokan nyaralni indultak.

A téli hónapok számai ismét rendkívüli, a tavaszi járványidőszakot is nagyságrendekkel meghaladó növekedést mutattak. Novemberben – elsősorban a Black Friday idején meghirdetett akciók hatására – kétszer több házhoz szállítást regisztráltak, mint egy átlagos hónapban. A karácsony előtti időszak ennél is látványosabb növekedést hozott: ekkor az év átlagos hónapjaihoz képest közel háromszor több házhoz rendelést teljesítettek a futárok. Ez azt mutatja, hogy az online vásárlók jelentős hányada az ünnepek előtti 2-3 hétre időzíti az ajándékok beszerzését.

A melegétel-kiszállítások számának növekedéséhez a járvány harmadik hullámával együtt járó, márciusi korlátozások mellett érdekes módon a karácsonyi időszak is nagymértékben hozzájárult 2021-ben. Ez azt mutatja, hogy egyre többen részesítik előnyben az ünnepek idején, illetve azt megelőzően a kész melegételek rendelését az otthoni sütés-főzéssel szemben.

Általános trend és a fogyasztók részéről is egyre fokozódó elvárás a kiszállítási idő lerövidítése. Ez különösen igaz a melegétel-kiszállításokra, de már a tartós fogyasztási cikkek esetén sem napokat, hanem legfeljebb órákat szeretnének várni a vásárlók rendelésük átvételéig. A DoDo a tavalyi évben a KFC számára végzett ételrendelések átlagos teljesítési ideje májusban mindössze 24 perc volt. A szállítási idő csökkentéséhez a DoDo által kifejlesztett és alkalmazott, mesterséges intelligencia alapú megoldások is nagyban hozzájárulnak.

2021-ben a DoDo által kézbesített megrendelések száma 486 százalékkal nőtt az előző évhez képest. Ezzel a bővüléssel a DoDo – a  régió más országaihoz hasonlóan – Magyarországon is a házhozszállítási piac egyik legjelentősebb szereplőjévé vált. Ez részben annak is köszönhető, hogy a változó fogyasztói elvárások nyomán egyre több vállalat ismeri fel a mesterséges intelligencián alapuló okoslogisztikai megoldások előnyeit.

A növekvő házhoz rendelési kedv eredményeként a DoDo-futárok által összesen megtett utak hossza két és félszeresére növekedett 2021-ben az előző évhez képest. A rendelések regionális megoszlását tekintve elmondható, hogy Budapesten valósul meg a kézbesítések legnagyobb hányada, a fővárost pedig Miskolc követi a második legmagasabb kiszállítási számmal, de olyan városokban is magas rendelésszámokat regisztráltak, mint például Veszprém vagy Eger. 

A fokozódó szállítási igények kielégítése érdekében, illetve ügyfélköre bővülése révén a DoDo 80 százalékkal növelte járműflottáját 2021-ben, üzleti partnereinek köre pedig olyan nevekkel bővült, mint az egyik legnagyobb hazai webáruház, az Alza.hu, a KFC és Pizza Hut gyorsétteremláncok vagy a Falatozz.hu és a Falusi Kosár családi vállalkozás. A cseh startup a kézbesítési módok terén is úttörőnek bizonyult, nyáron a Balatonon jetskivel szállított ki étel-rendeléseket a vitorlázók számára. A DoDo jelenleg számos kiskereskedelmi és vendéglátóipari vállalattal folytat tárgyalásokat, valamint további nagymértékű bővülésre és újabb megbízásokra készül idén.

„A vásárlói igények folyamatos növekedésének, valamint a pandémia online értékesítésekre gyakorolt, tartós hatásának köszönhetően idén is minden ágazatban növekedés várható a házhoz szállítások terén.  A fogyasztók részéről ma már alapvető elvárás a minél rövidebb kézbesítési idő, s ehhez a kereskedelmi szereplőknek is muszáj alkalmazkodniuk. A szállítási útvonalak lerövidítéséhez, vagyis az általunk képviselt, utolsó két kilométer elvének alkalmazásához egyre inkább elengedhetetlenné válik az eddiginél több, de kisebb raktárhelyiségek – az úgynevezett „dark store-ok” – és kisebb üzletek sűrűbb hálózatának kialakítása. Ez a trend már a hazai piacon is megjelent, és az idei évben ennek további terjedésére számíthatunk” – mondta Sáfár Károly, a DoDo magyarországi képviselője.

(Sáfár Károly is részt vett az Üzletem 12 kérdés – 12 válasz sorozatában. A sorozat 285. interjúja IDE KATTINTVA olvasható.)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2023. 09. 26., 09:26
Siker volt megnyerni az első nagy ügyfeleket, a nagyobb, hosszú távú tendereket, a hazai és külföldi díjakat. A legnagyobb siker mégis az, hogy a mindennapokban azzal foglalkozhatok, ami érdekel és amit szeretek – mondta az Üzletemnek Mezei Georgina, a Morselli Employer Branding Ügynökség társalapító ügyvezetője.
2023-09-28 15:50:00
A Borbás városrész közelében az év végére megépülő napelemes rendszer évi átlagban mintegy 99 687 GJ villamos energiát termelhet, ami több mint 12 ezer háztartás éves villamosenergia-szükségletét fedezheti amellett, hogy éves szinten mintegy 27 ezer tonnával csökkenhet az ország szén-dioxid kibocsátása.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Egy igazán kreatív szakács, Szatmári Ferenc, alias Főzelékes Feri elárulja, hogyan építi forradalmi megoldásokkal a vállalkozását. A hartai gasztroblogger és influenszer több szakácskönyvvel a háta mögött, unokatestvérével közösen hívta életre a HIPPEACE főzelékbárt, amelynek alapjait a vásárlók is segítenek lerakni, közösségi finanszírozással. Ez az a helyzet, amikor a kedves vendég a receptet is hazaviheti az étteremből, de bőven van még újítás, amivel a franchise-ban szintén gondolkodó szakács előállt. Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
2023. 09. 04., 12:00
epizód: 2023 / 13   |   hossz: 27:16
Az epizódban cégvezető- és szervezetfejlesztésről, a munkahelyi kommunikáció gyógyításáról és csapatok összehangolásáról beszélgetünk Szopkó Beatrixszal. Az [eureka] consulting üzletágvezetője 20 év szakmai tapasztalattal rendezi vállalatok működési struktúráját és konfliktushelyzeteit, vagy hozza helyre a döntések lehetséges negatív következményeit.
2023. 08. 06., 10:25
epizód: 2023 / 12   |   hossz: 28:19
Vajon hogyan vizsgázunk napjainkban stresszkezelésből és időmenedzsmentből – pont akkor, amikor a karrierünkre gazdasági nehézségek lehetnek hatással? Hogyan segíthet ezen az irányított játék, az ún. gamifikált fejlesztési folyamat, és hogyan gyógyít vele munkahelyi közösségeket, döntéshozó stratégiákat, karrier és magánélet egyensúlyában keletkezett zavarokat a „Mit játsszunk?” vlog egyik vezetője, Győri-Nádai Réka? A kreatív szakembert a vállalati soft skill tréningek és a játszva megoldható céges folyamatok sajátosságairól is faggattuk.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS