A főváros mellett Miskolc és Veszprém is élen jár a házhoz rendelésekben

2022. 01. 26., 17:12

2021 az online kereskedelem és a házhoz szállításos rendelések robbanásszerű növekedésének éve volt. A pandémia harmadik hullámának hatására tavaly tavasszal 70 százalékkal több házhoz szállításos rendelés teljesült az azt megelőző két hónaphoz képest, a mesterséges intelligencia alapú futárszolgáltatást kínáló DoDo adatai szerint. A dinamikusan növekvő startup bevétele 359 százalékkal nőtt az előző évhez képest, és ezzel elérte az 1,2 milliárd forintos árbevételt. A novemberi Black Friday megduplázta, a karácsony előtti időszak pedig megháromszorozta a kiszállítások számát az év átlagos hónapjaival összevetve.

A pandémia harmadik hulláma idején minden korábbinál látványosabban nőtt a házhoz szállítások gyakorisága. A szállítási feladatok teljesítésének hatékonyságát adatvezérelt, okoslogisztikai fejlesztései révén javító cseh startup, a hazai piacon 2020 óta jelenlévő DoDo statisztikái alapján március és április során a rendelések száma 70 százalékkal ugrott meg az azt megelőző két hónaphoz képest. Késő tavasztól kora őszig a házhoz szállítások száma havi szinten enyhén csökkent, mivel ebben az időszakban a korlátozások enyhüléséből fakadó lehetőségekkel élve sokan nyaralni indultak.

A téli hónapok számai ismét rendkívüli, a tavaszi járványidőszakot is nagyságrendekkel meghaladó növekedést mutattak. Novemberben – elsősorban a Black Friday idején meghirdetett akciók hatására – kétszer több házhoz szállítást regisztráltak, mint egy átlagos hónapban. A karácsony előtti időszak ennél is látványosabb növekedést hozott: ekkor az év átlagos hónapjaihoz képest közel háromszor több házhoz rendelést teljesítettek a futárok. Ez azt mutatja, hogy az online vásárlók jelentős hányada az ünnepek előtti 2-3 hétre időzíti az ajándékok beszerzését.

A melegétel-kiszállítások számának növekedéséhez a járvány harmadik hullámával együtt járó, márciusi korlátozások mellett érdekes módon a karácsonyi időszak is nagymértékben hozzájárult 2021-ben. Ez azt mutatja, hogy egyre többen részesítik előnyben az ünnepek idején, illetve azt megelőzően a kész melegételek rendelését az otthoni sütés-főzéssel szemben.

Általános trend és a fogyasztók részéről is egyre fokozódó elvárás a kiszállítási idő lerövidítése. Ez különösen igaz a melegétel-kiszállításokra, de már a tartós fogyasztási cikkek esetén sem napokat, hanem legfeljebb órákat szeretnének várni a vásárlók rendelésük átvételéig. A DoDo a tavalyi évben a KFC számára végzett ételrendelések átlagos teljesítési ideje májusban mindössze 24 perc volt. A szállítási idő csökkentéséhez a DoDo által kifejlesztett és alkalmazott, mesterséges intelligencia alapú megoldások is nagyban hozzájárulnak.

2021-ben a DoDo által kézbesített megrendelések száma 486 százalékkal nőtt az előző évhez képest. Ezzel a bővüléssel a DoDo – a  régió más országaihoz hasonlóan – Magyarországon is a házhozszállítási piac egyik legjelentősebb szereplőjévé vált. Ez részben annak is köszönhető, hogy a változó fogyasztói elvárások nyomán egyre több vállalat ismeri fel a mesterséges intelligencián alapuló okoslogisztikai megoldások előnyeit.

A növekvő házhoz rendelési kedv eredményeként a DoDo-futárok által összesen megtett utak hossza két és félszeresére növekedett 2021-ben az előző évhez képest. A rendelések regionális megoszlását tekintve elmondható, hogy Budapesten valósul meg a kézbesítések legnagyobb hányada, a fővárost pedig Miskolc követi a második legmagasabb kiszállítási számmal, de olyan városokban is magas rendelésszámokat regisztráltak, mint például Veszprém vagy Eger. 

A fokozódó szállítási igények kielégítése érdekében, illetve ügyfélköre bővülése révén a DoDo 80 százalékkal növelte járműflottáját 2021-ben, üzleti partnereinek köre pedig olyan nevekkel bővült, mint az egyik legnagyobb hazai webáruház, az Alza.hu, a KFC és Pizza Hut gyorsétteremláncok vagy a Falatozz.hu és a Falusi Kosár családi vállalkozás. A cseh startup a kézbesítési módok terén is úttörőnek bizonyult, nyáron a Balatonon jetskivel szállított ki étel-rendeléseket a vitorlázók számára. A DoDo jelenleg számos kiskereskedelmi és vendéglátóipari vállalattal folytat tárgyalásokat, valamint további nagymértékű bővülésre és újabb megbízásokra készül idén.

„A vásárlói igények folyamatos növekedésének, valamint a pandémia online értékesítésekre gyakorolt, tartós hatásának köszönhetően idén is minden ágazatban növekedés várható a házhoz szállítások terén.  A fogyasztók részéről ma már alapvető elvárás a minél rövidebb kézbesítési idő, s ehhez a kereskedelmi szereplőknek is muszáj alkalmazkodniuk. A szállítási útvonalak lerövidítéséhez, vagyis az általunk képviselt, utolsó két kilométer elvének alkalmazásához egyre inkább elengedhetetlenné válik az eddiginél több, de kisebb raktárhelyiségek – az úgynevezett „dark store-ok” – és kisebb üzletek sűrűbb hálózatának kialakítása. Ez a trend már a hazai piacon is megjelent, és az idei évben ennek további terjedésére számíthatunk” – mondta Sáfár Károly, a DoDo magyarországi képviselője.

(Sáfár Károly is részt vett az Üzletem 12 kérdés – 12 válasz sorozatában. A sorozat 285. interjúja IDE KATTINTVA olvasható.)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2022-05-17 19:17:00
A szoftvervásárlás és fejlesztés rendkívül aktuális téma a mai felgyorsult és változó gazdasági környezetben. Manapság sok cég már nem feltétlenül szoftver licenc vásárlásban vagy saját fejlesztésben gondolkodik, hanem sokkal inkább felhőalapú megoldásokban.
2022-05-17 18:08:07
A Dining Guide ismét díjazta Magyarország legjobb éttermeit és séfjeit. Május 16-án este a Várkert Bazárban tudhattuk meg az idei TOP 10+2 étterem listáját. Íme.
2022-05-17 15:57:00
Az emelkedő kamatkörnyezetben egyre rosszabbak a hitelezés feltételei, a hitelintézetek ugyanakkor nem fogják behúzni a hitelféket, a hitelkínálat töretlen maradhat – hangzott el a Portfolió Hitelezés 2022 konferencia bankvezéri panelbeszélgetésében.
2022-05-17 15:12:09
Továbbra is válságálló a magyar gazdaság, a kormányzati intézkedések eredményesen tompították az orosz-ukrán háború hatását – kommentálta a legújabb GDP-adatokat Varga Mihály pénzügyminiszter a Facebook-oldalára feltett videoüzenetében kedden.

  Rovathírek: GUSTO

A Dining Guide ismét díjazta Magyarország legjobb éttermeit és séfjeit. Május 16-án este a Várkert Bazárban tudhattuk meg az idei TOP 10+2 étterem listáját. Íme.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS