A főváros mellett Miskolc és Veszprém is élen jár a házhoz rendelésekben

2022. 01. 26., 17:12

2021 az online kereskedelem és a házhoz szállításos rendelések robbanásszerű növekedésének éve volt. A pandémia harmadik hullámának hatására tavaly tavasszal 70 százalékkal több házhoz szállításos rendelés teljesült az azt megelőző két hónaphoz képest, a mesterséges intelligencia alapú futárszolgáltatást kínáló DoDo adatai szerint. A dinamikusan növekvő startup bevétele 359 százalékkal nőtt az előző évhez képest, és ezzel elérte az 1,2 milliárd forintos árbevételt. A novemberi Black Friday megduplázta, a karácsony előtti időszak pedig megháromszorozta a kiszállítások számát az év átlagos hónapjaival összevetve.

A pandémia harmadik hulláma idején minden korábbinál látványosabban nőtt a házhoz szállítások gyakorisága. A szállítási feladatok teljesítésének hatékonyságát adatvezérelt, okoslogisztikai fejlesztései révén javító cseh startup, a hazai piacon 2020 óta jelenlévő DoDo statisztikái alapján március és április során a rendelések száma 70 százalékkal ugrott meg az azt megelőző két hónaphoz képest. Késő tavasztól kora őszig a házhoz szállítások száma havi szinten enyhén csökkent, mivel ebben az időszakban a korlátozások enyhüléséből fakadó lehetőségekkel élve sokan nyaralni indultak.

A téli hónapok számai ismét rendkívüli, a tavaszi járványidőszakot is nagyságrendekkel meghaladó növekedést mutattak. Novemberben – elsősorban a Black Friday idején meghirdetett akciók hatására – kétszer több házhoz szállítást regisztráltak, mint egy átlagos hónapban. A karácsony előtti időszak ennél is látványosabb növekedést hozott: ekkor az év átlagos hónapjaihoz képest közel háromszor több házhoz rendelést teljesítettek a futárok. Ez azt mutatja, hogy az online vásárlók jelentős hányada az ünnepek előtti 2-3 hétre időzíti az ajándékok beszerzését.

A melegétel-kiszállítások számának növekedéséhez a járvány harmadik hullámával együtt járó, márciusi korlátozások mellett érdekes módon a karácsonyi időszak is nagymértékben hozzájárult 2021-ben. Ez azt mutatja, hogy egyre többen részesítik előnyben az ünnepek idején, illetve azt megelőzően a kész melegételek rendelését az otthoni sütés-főzéssel szemben.

Általános trend és a fogyasztók részéről is egyre fokozódó elvárás a kiszállítási idő lerövidítése. Ez különösen igaz a melegétel-kiszállításokra, de már a tartós fogyasztási cikkek esetén sem napokat, hanem legfeljebb órákat szeretnének várni a vásárlók rendelésük átvételéig. A DoDo a tavalyi évben a KFC számára végzett ételrendelések átlagos teljesítési ideje májusban mindössze 24 perc volt. A szállítási idő csökkentéséhez a DoDo által kifejlesztett és alkalmazott, mesterséges intelligencia alapú megoldások is nagyban hozzájárulnak.

2021-ben a DoDo által kézbesített megrendelések száma 486 százalékkal nőtt az előző évhez képest. Ezzel a bővüléssel a DoDo – a  régió más országaihoz hasonlóan – Magyarországon is a házhozszállítási piac egyik legjelentősebb szereplőjévé vált. Ez részben annak is köszönhető, hogy a változó fogyasztói elvárások nyomán egyre több vállalat ismeri fel a mesterséges intelligencián alapuló okoslogisztikai megoldások előnyeit.

A növekvő házhoz rendelési kedv eredményeként a DoDo-futárok által összesen megtett utak hossza két és félszeresére növekedett 2021-ben az előző évhez képest. A rendelések regionális megoszlását tekintve elmondható, hogy Budapesten valósul meg a kézbesítések legnagyobb hányada, a fővárost pedig Miskolc követi a második legmagasabb kiszállítási számmal, de olyan városokban is magas rendelésszámokat regisztráltak, mint például Veszprém vagy Eger. 

A fokozódó szállítási igények kielégítése érdekében, illetve ügyfélköre bővülése révén a DoDo 80 százalékkal növelte járműflottáját 2021-ben, üzleti partnereinek köre pedig olyan nevekkel bővült, mint az egyik legnagyobb hazai webáruház, az Alza.hu, a KFC és Pizza Hut gyorsétteremláncok vagy a Falatozz.hu és a Falusi Kosár családi vállalkozás. A cseh startup a kézbesítési módok terén is úttörőnek bizonyult, nyáron a Balatonon jetskivel szállított ki étel-rendeléseket a vitorlázók számára. A DoDo jelenleg számos kiskereskedelmi és vendéglátóipari vállalattal folytat tárgyalásokat, valamint további nagymértékű bővülésre és újabb megbízásokra készül idén.

„A vásárlói igények folyamatos növekedésének, valamint a pandémia online értékesítésekre gyakorolt, tartós hatásának köszönhetően idén is minden ágazatban növekedés várható a házhoz szállítások terén.  A fogyasztók részéről ma már alapvető elvárás a minél rövidebb kézbesítési idő, s ehhez a kereskedelmi szereplőknek is muszáj alkalmazkodniuk. A szállítási útvonalak lerövidítéséhez, vagyis az általunk képviselt, utolsó két kilométer elvének alkalmazásához egyre inkább elengedhetetlenné válik az eddiginél több, de kisebb raktárhelyiségek – az úgynevezett „dark store-ok” – és kisebb üzletek sűrűbb hálózatának kialakítása. Ez a trend már a hazai piacon is megjelent, és az idei évben ennek további terjedésére számíthatunk” – mondta Sáfár Károly, a DoDo magyarországi képviselője.

(Sáfár Károly is részt vett az Üzletem 12 kérdés – 12 válasz sorozatában. A sorozat 285. interjúja IDE KATTINTVA olvasható.)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024-05-17 13:10:00
„A Kúria talán legfontosabb lépése annak rögzítése volt, hogy a bíróságnak nem elég konkrétumok nélkül, általánosságban megfogalmazott okokból mérsékelni a perköltséget, mert ez sérti a felek tisztességes eljáráshoz fűződő jogát.”

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.
Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...
Az egészségpénztári befizetések ugyan nem a legelsők a fontossági sorrendben, amire félre akarunk tenni, de előkelő helyre kúsztak fel az utóbbi években Magyarországon. Annak ellenére, hogy milyen kedvező – és a közhiedelemmel ellentétben elérhető – megoldásokat nyújtanak a magáncélú megtakarítások, a magyar társadalom iszonyatos összeget fizet ki zsebből a magánegészségügyben. Dr. Kravalik Gábor, az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetségének elnöke az ÖPOSZ legutóbbi közvélemény-kutatási eredményei nyomán vázolja honfitársaink hozzáállását a kérdéshez és egyértelmű választ ad rá, hogy hogyan járhatnánk jobban, ha tudatosabban tennénk félre. Fontos: akár havi párezer forintnak is van értelme, sőt!

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS