A fenntarthatóság éve lett az idei a tisztítószerek piacán

2021. 08. 18., 20:00

2020 a kézfertőtlenítő szerek dömpingszerű gyártásáról szólt világszerte, idén viszont a tisztítószer gyártók figyelme a megújuló, környezetbarát technológiák felé fordult. Az iparág zöldebbé válását jól példázza, hogy sorra jelennek meg a boltok polcain azok a tisztító és mosószerek, amelyek nem vagy csak alig tartalmaznak kőolaj- és földgáz származékokat, szintetikus anyagokat. Mivel jelenleg nincsen szabályozva, azt is ÖKO tisztítószernek lehet nevezni, ami 5 százalék a fosszilis alapanyagot tartalmaz. De akkor mi a „zöld" vagy mi nem az? Ez a cikk ebben segít eligazodni.

Világszerte több tízmilliárd dolláros éves forgalmat lebonyolító tisztítószergyártó cégek már jó pár évvel ezelőtt elérkezettnek látták az időt arra, hogy a termékpalettájukat zöldebbé tegyék. Sokszor azonban, ez csupán hangzatos marketing kommunikációnak tűnik. A mértékadó londoni, párizsi és amszterdami szakkiállításokon a diskurzus arról szólt, hogy miként lehetne csökkenteni globálisan az iparág ökolábnyomát.

Aztán jött a koronavírus járvány, ami egy kicsit lelassította a folyamatot. De mára már többé kevésbé minden szereplő foglalkozik a környezetvédelemmel van, aki csak a reklám szintjén és igazából sok erőfeszítést nem tesz bele, de vannak, akik komolyan veszik ezt a kihívást. A kérdés mindig is az lehet-e olyan tisztítószerekkel a piacra lépni, amelyek a környezet károsítása nélkül képesek a legmakacsabb foltokat is eltávolítani.

Nem halogatható a környezetbarát tisztítószerek gyártása

„Az első, amit le kell szögezni, hogy igen is lehetséges, nincs további kibúvó, ezt nem szabad tovább halogatni. A környezetváltozást mindenki a saját bőrén érzi, ennek több példája is tapasztalható egyszerre. Ezért nem tehetjük meg, hogy hűtött irodáinkban ücsörögve elméleteket gyártunk arról, hogy miért nem lehet. Ezt tesszük a 60-as 70-es évek óta. Akkor még azt mondtuk, hogy az unokáinknak tesszük, ami már akkor is egy vicc volt, hiszen benne volt a halogatás. Ma már tudjuk, hogy a közeljövőnk és életminőségünk múlik azon, hogy minden iparág minden szereplője komolyan kezdjen foglalkozni a környezetvédelemmel, hiszen a pogácsa is morzsákból áll” – érzékelteti Nagy Antal, tisztítószer szakértő, a Brilliance Kft. ügyvezetője.

A 26 éves múlttal rendelkező, 100 százalékban magyar tulajdonú és hazai kutatás-fejlesztéssel rendelkező Brilliance Kft. például idén májusban dobta piacra a BioBrill ÖKO tisztítószercsaládot, amely iránt az érdeklődés mértéke még a cég szakembereit is meglepte. Ezek olyan kompromisszum nélküli ÖKO tisztítószerek, amik nem csak környezetbarát alapanyagokból készülnek 100%-ban, de működnek is. Felszámolják ezáltal azt az elképzelést, hogy az ÖKO nem hatékony és valójában egy vicc.

Mitől lesz környezetbarát a felmosó, az ablaktisztító vagy a vízkőoldó?

Sok szó esik arról, hogy mi az öko, de sokkal kevesebben tudják, hogy mit tartalmaz pontosan a megnevezés. Az ÖKO azt jelenti, hogy ökológiai – tehát a természetből jön és a természetben teljes mértékben hasznosul, amikor oda kerül vissza, azaz részt vesz a természetes körforgásban.

Ez nem mondható el a földgázra és a kőolajra, amelyek nem a jelenlegi ökoszisztémából származnak, azaz plusz szenet adnak hozzá a légkörhöz és rontják az egyébként is a világban elhatalmasodó szemét válságot. Ennek a káros folyamatnak a megakadályozása – 2050-ig – az első számú kihívása lett az Európai Uniónak.

Nagy Antal elmondta: cégük 3 hónapja debütált BioBrill ÖKO tisztítószercsaládja abban hozott innovációt, hogy ezek a mosó és tisztítószerek mellőzik a fosszilis eredetű és a szintetikus anyagokat. A kívánt tisztító hatás érdekében a termékek szulfátmentesek lettek. Ráadásul vegánok is, mert nem tartalmaznak állati eredetű alapanyagokat, és állatkísérletek sem kapcsolódtak a termékfejlesztéshez.

Az új generációs tisztítószerek közös nevezője az is, hogy mindegyik teljesen lebomló növényi alapanyagból készült, így biztosítva a természet körforgását. További ismertetőjelük, hogy színezék és tartósító szermentesek. Ugyanakkor hatékonyak a szennyeződésekkel szemben, sokszor még hatékonyabbak is, mint fosszilis eredetű társaik.

A zöld ötven árnyalata

Az öko a tisztítószerek világában mára hívó szó lett. Ennek tudható be, hogy 2021 nyarára számos tisztítószert hirdetnek Magyarországon ezzel a címkével. Nagy Antal szerint érdemes az apró betűs részekre figyelni.

„Több olyan termékkel is találkoztunk, amelyekben a gyártók úgy csökkentették 5 százalék alá a fosszilis eredetű alapanyagok részarányát, hogy azokat nemes egyszerűséggel felhígították. Ez a mi olvasatunkban nem ÖKO, csak ÖKO-ra finomhangolt változat. Az ilyen tisztítószer hatása ugyanis jóval gyengébb, mint például a BioBrill ÖKO tisztítószercsaládé” – mutat rá a Nagy Antal, aki szerint a belbecs mellett a külcsín is legalább annyira fontos.

Ők például a BioBrill ÖKO tisztítószercsalád minden tagját 100 százalékban növényi eredetű, vegyszerálló flakonba töltik, ami a használat után újrahasznosítható. Így a lakás tisztítása mellett képletesen a Földet is tisztábbá tehetjük.

5 éven belül teljesen átállnak az ÖKO-gyártásra

„Minden előzetes várakozásunkat felülmúlta az öko termékcsaládunk iránti érdeklődés. Az első hónapok adatai alapján azt látjuk, hogy a webáruházunkban minden ötödik eladott tisztítószer a környezetbarát címkénket viseli. Iparági szinten is látjuk az igények felfutását a bérgyártáson keresztül. Heti szinten jelentkezik egy-két olyan ügyfél, aki természetbarát tisztítószert szeretne gyártatni velünk. Úgy látjuk, a szakma megértette, hogy szükség van a zöld fordulatra, ami ráadásul nem jár feltétlenül a fogyasztói árak drágulásával, ezt a webshopunk oldalán bárki leellenőrizheti. Szándékaink szerint 5 éven belül az összes elérhető termékünket, legyen szó nagyipari vagy éppen lakossági kiszerelésű változatról, már csak környezetbarát kivitelben fogjuk gyártani” – szögezi le Nagy Antal.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 18., 09:20
A banki hitelek jóváhagyása és folyósítása kritikus szerepet játszik egy vállalkozás életében, különösen akkor, amikor a gyorsaság kulcsfontosságú a piaci lehetőségek kihasználásában. Az MBH Bank legújabb vállalati hitelbírálati folyamata, az MBH Rapid jelentős változást hoz a finanszírozási piacon: lehetővé teszi a hitelösszegek akár öt munkanapon belüli folyósítását, ami értékes előnyt biztosíthat a vállalkozások számára.
2024. 12. 19., 11:45
A 8+1 pontos Demján Sándor Program keretében a korábbi 5 százalék helyett évi 3,5 százalékra csökkent a Széchenyi Kártya Program beruházási hiteleinek kamatát. Az intézkedés „felkorbácsolta a beruházási hitelek iránti keresletet” a hazai kkv-k körében – tájékoztatott a Nemzetgazdasági Minisztérium.
2024. 12. 18., 16:30
Bár ma még nem tudni, hogy milyen forgatókönyv szerint fagy be vagy zárul le a Magyarország szomszédságában zajló háború, a közelmúlt fegyveres konfliktusaiból kiindulva a Szuverenitásvédelmi Kutatóintézet összegyűjtötte azokat a szuverenitási kockázatokat, amelyek a Kárpát-medencére veszélyt jelenthetnek.
2024. 12. 18., 16:30
A tizenhárom éve tartó szíriai polgárháború november 27-től újra a világsajtó központi témája lett, amikor a Jaysh al-Izzah lázadócsoport támadást indított a Bassár el-Aszad vezette szír hadsereg ellen, december 7-én a nemzetközi sajtó pedig már arról adott hírt, hogy Aszad elnök valószínűleg elmenekült az országból.
2024-12-19 06:30:00
A bankok azonnal ki akarják használni az állami támogatással jövőre induló új kölcsönöket: a munkáshitel már a januári nyitáskor igényelhető lesz, és falusi lakásfelújítási hitelt is több pénzintézet kínálja majd – derül ki a Bank360.hu felméréséből.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 17., 10:35
epizód: 2024 / 24   |   hossz: 27:58
A 2025-ös évre vonatkozó adócsomag változásai minden vállalkozást érintenek, és komoly átalakulás küszöbén állnak a NAV digitális megoldásai is, amelyekben már szerepet kap a mesterséges intelligencia. Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának vezetője részletesen beszélt a BizniszPlusznak az adórendszert érintő új szabályokról, az áfabevallások digitális jövőjéről és az adótanácsadás fejlődési irányairól. Ezek a nagyvállalatok és a kkv-k mellett a könyvelői és adótanácsadói szakmára is hatással lesznek, érdemes tehát meghallgatni a szakértő értékelését és tanácsait.
2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS