3000 cégvezető a vírus utáni kilábalásról

2021. 02. 18., 16:45

A felhő, a mesterséges intelligencia és az IoT lesz a növekedés kulcsa a vezérigazgatók szerint.

A következő évek egyik legnagyobb kihívása a cégvezetők szerint a vírus miatt sok különböző helyről, irodában és otthonról, dolgozó munkaerő menedzselése lesz – derül ki az IBM üzleti háttérintézete, az Institute for Business Value (IBV) globális kutatásából. Az elemzés arra is rávilágít, hogy a legjobban teljesítő vezetők – akiknek vállalata az árbevétel növekedése szempontjából a felső 20 százalékba esik – a tehetséges munkaerőt, a technológiát és a partnerkapcsolatokat tekintik a legfontosabb sikertényezőnek a COVID-19 utáni világban. A „Find your essential” című tanulmány készítői 50 országból és 26 iparágból összesen 3000 vezérigazgatót kérdeztek meg az Oxford Economics kutatócéggel együttműködve, és az eredményeket az IBM több mint 20 éve rendszeresen elvégzett cégvezetői kutatásainak adataival vetették össze.

A COVID-19 világjárvány rákényszerítette a vezetőket, hogy újragondolják és felgyorsítsák az általuk irányított szervezet digitális evolúcióját” – mondta el Rehus Péter, az IBM Magyarország országigazgatója. „A kutatásból az is kiderült, hogy a közép-kelet-európai vállalatvezetők hasonlóan gondolkodnak a többi régiókban dolgozó kollégáikkal, és ugyanattól a 4 kulcsfontosságú technológiától – az IoT-tól, a hibrid felhőtől, a mesterséges intelligenciától és az automatizációtól – várják, hogy cégük okosabbá, gyorsabbá és ellenállóbbá váljon azokkal a változásokkal szemben, amelyeket a világjárvány sok ágazatban előidézett.

A siker alapja: rugalmas és skálázható technológia

A megkérdezett cégvezetők minden régióban a felhőtől, a mesterséges intelligenciától (MI), a dolgok internetétől (IoT-tól) és a robotizált folyamatautomatizálástól (RPA) várják a legtöbb hasznot a következő években. A legjobban teljesítő cégvezetők a gyengébben teljesítő vállalatirányítókhoz viszonyítva kétszer akkora arányban gondolják úgy, hogy az előttük álló legnagyobb kihívást vállalkozásuk technológiai fundamentumai jelentik, azaz ők felismerik annak fontosságát, hogy lépést kell tartaniuk a legújabb technológiai trendekkel.

A legsikeresebb vezérigazgatók közül szintén kétszer annyian vélekedtek úgy a kevésbé sikeresekhez képest, hogy a mesterséges intelligenciától (MI) már a következő két-három évben kézzel fogható eredmények várhatók. Az IBM hipotézise szerint ezek a cégvezetők azért optimistábbak, mert előrébb járnak az MI gyakorlati alkalmazásában, és nemcsak egy-egy különálló próbaprojektben, hanem munkafolyamataik alapjaiban is felhasználják azt.

Az olyan technológiák, mint az MI, az IoT és az automatizáció még hatékonyabbakká válnak, ha hibrid felhő infrastruktúrára épülnek. Ez fokozza a vállalkozások alapvető funkcióinak (például az ellátási lánc, a pénzügy, a HR vagy a beszerzés) rugalmasságát és hatékonyságát a folyamatosan változó üzleti környezetben, és lehetővé teszik, hogy valós idejű visszajelzéseket kapjanak a döntéshozók és vállalatok az egyes szervezeti silók működéséről.

Fókuszban a munkatársak

Az IBM évente elvégzett kutatásából kiderült, hogy a cégvezetők számára a munkatársak távoli munkavégzésének támogatása volt az első számú prioritás 2020-ban. A legjobban teljesítő cégvezetők több mint fele a következő években is a sok különböző helyről, irodában és otthonról dolgozó kollégák menedzselését tekinti a legfontosabb vezetői feladatnak, míg a bevételnövekedés szempontjából az alsó egyötödbe tartozók körében mindössze 25 százalék ez az arány. A sikeres vezetők 77 százaléka fontosabbnak nevezte a munkatársak jólétét a rövid távú üzleti eredményeknél, míg a gyengébben teljesítő vezérigazgatók közül csak 39 százalék gondolkozik így. Mindez arra utal, hogy a virágzó vállalatok számára jelen helyzetben az emberek jelentik az egyik legfontosabb erőforrást.

Az IBM egy másik globális kutatása ezzel párhuzamosan azt mutatta ki, hogy az alkalmazottak negyede 2021-ben munkahelyváltást tervez, és a legfőbb motiváció számukra a nagyobb rugalmasság a munkaidő és a munkavégzés helye szempontjából.

Nyitott innováció partnerkapcsolatok segítségével

A jól teljesítő cégvezetők a partnerkapcsolatokat is fontosabbnak tartják az IBV kutatása szerint: 63 százalékuk számára az együttműködések egyre inkább nélkülözhetetlenek a sikerhez, míg a kevésbé sikeres vezetőknek csak a fele nyilatkozta ezt. Az IBM kutatói ezeket az eredményeket úgy értelmezik, hogy a sikeres vezetők azonosítják azokat a tulajdonságokat, amelyekben a vállalatuk kiemelkedő, és ezekre az erősségekre fókuszálnak saját tevékenységük során. Minden más kevésbé fókuszban lévő feladatra pedig megkeresik a megfelelő partnereket, ráadásul így egy szélesebb ökoszisztéma részeként több, új innovatív ötletre látnak rá, mintha kizárólag belső megoldásokkal működnének. Ezek a hálózatok és a külső partnerkapcsolatok azért is fontosak, mert az IBM kutatói szerint egyre több vezető figyel arra is, hogyan tudná a vállalat jobban kivenni a részét olyan globális problémák megoldásából, mint a klímaváltozás.

Az IBV tanulmányában az IBM ajánlásokat is megfogalmaz azoknak a cégvezetőknek, akik szeretnének élni a lehetőséggel, hogy újragondolják mindazon tényezőket, amelyek valóban létfontosságúak lehetnek a sikerhez és ezekre összpontosítsanak a jövőben: a rugalmas és skálázható technológiai platformokra – mint amilyen a hibrid felhő – a munkatársaik jólétére, valamint nyílt innováció elvén működő partneri együttműködésekre.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 18., 09:20
A banki hitelek jóváhagyása és folyósítása kritikus szerepet játszik egy vállalkozás életében, különösen akkor, amikor a gyorsaság kulcsfontosságú a piaci lehetőségek kihasználásában. Az MBH Bank legújabb vállalati hitelbírálati folyamata, az MBH Rapid jelentős változást hoz a finanszírozási piacon: lehetővé teszi a hitelösszegek akár öt munkanapon belüli folyósítását, ami értékes előnyt biztosíthat a vállalkozások számára.
2024. 12. 19., 11:45
A 8+1 pontos Demján Sándor Program keretében a korábbi 5 százalék helyett évi 3,5 százalékra csökkent a Széchenyi Kártya Program beruházási hiteleinek kamatát. Az intézkedés „felkorbácsolta a beruházási hitelek iránti keresletet” a hazai kkv-k körében – tájékoztatott a Nemzetgazdasági Minisztérium.
2024. 12. 18., 16:30
Bár ma még nem tudni, hogy milyen forgatókönyv szerint fagy be vagy zárul le a Magyarország szomszédságában zajló háború, a közelmúlt fegyveres konfliktusaiból kiindulva a Szuverenitásvédelmi Kutatóintézet összegyűjtötte azokat a szuverenitási kockázatokat, amelyek a Kárpát-medencére veszélyt jelenthetnek.
2024. 12. 18., 16:30
A tizenhárom éve tartó szíriai polgárháború november 27-től újra a világsajtó központi témája lett, amikor a Jaysh al-Izzah lázadócsoport támadást indított a Bassár el-Aszad vezette szír hadsereg ellen, december 7-én a nemzetközi sajtó pedig már arról adott hírt, hogy Aszad elnök valószínűleg elmenekült az országból.
2024-12-19 06:30:00
A bankok azonnal ki akarják használni az állami támogatással jövőre induló új kölcsönöket: a munkáshitel már a januári nyitáskor igényelhető lesz, és falusi lakásfelújítási hitelt is több pénzintézet kínálja majd – derül ki a Bank360.hu felméréséből.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 17., 10:35
epizód: 2024 / 24   |   hossz: 27:58
A 2025-ös évre vonatkozó adócsomag változásai minden vállalkozást érintenek, és komoly átalakulás küszöbén állnak a NAV digitális megoldásai is, amelyekben már szerepet kap a mesterséges intelligencia. Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának vezetője részletesen beszélt a BizniszPlusznak az adórendszert érintő új szabályokról, az áfabevallások digitális jövőjéről és az adótanácsadás fejlődési irányairól. Ezek a nagyvállalatok és a kkv-k mellett a könyvelői és adótanácsadói szakmára is hatással lesznek, érdemes tehát meghallgatni a szakértő értékelését és tanácsait.
2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS