Hét dolog, amit feltétlenül tudnod kell az utazási csomagokról, ha gondtalan nyaralásra vágysz

2019. 08. 01., 13:13

Nyáron sokan választanak szervezett utazást, ahol az egész család önfeledten élvezheti a nyaralást. Ha arra vágyunk, hogy ne magunknak kelljen kitalálni, leszervezni az utazás minden részletét, utazásszervezőhöz fordulunk, ahol kész csomagok várnak bennünket. Ahhoz, hogy tényleg gondtalan legyen a nyaralás, nem árt, ha előre tisztában vagyunk az utazási csomagra vonatkozó szerződés fontosabb szabályaival. A legfontosabb tudnivalókat dr. Kocsis Ildikó ügyvéd foglalta össze.

Mi az az utazási csomag?

Az utazási szerződésekkel kapcsolatos ma alkalmazandó szabályokat egy kormányrendeletben találhatjuk meg, amely 2018. július 1-vel lépett hatályba. A rendelet meghatározza, hogy mit kell utazási csomag alatt érteni – kezdi az Érthető Jog friss bejegyzését dr. Kocsis Ildikó ügyvéd.

Utazási csomagról akkor beszélhetünk, ha legalább két különböző típusú utazási szolgáltatás együttes igénybevétele történik ugyanazon utazás vagy üdülés részeként.

Utazási szolgáltatás például a személyszállítás, szállásnyújtás, gépkocsi kölcsönzés, a programokon való részvétel biztosítása stb.

Ahhoz, hogy utazási csomagról beszélhessünk, további feltétel, hogy

  • egy adott vállalkozó állítsa össze a csomagban lévő utazási szolgáltatásokat, és a csomagban lévő szolgáltatásokra egyetlen szerződés jöjjön létre. Gondoljunk arra, mikor bemegyünk egy utazási irodába, és az általuk meghirdetett csomagok közül választunk egyet és arra kötünk szerződést, vagy
  • bár nem feltétlenül egyetlen szerződést kötünk, amiben minden benne van, de az utazási szolgáltatásokra vonatkozó szerződések megkötésére egyetlen értékesítési helyen kerül sor, és a szerződés megkötését megelőzően kiválasztjuk a szolgáltatásokat, egy összegben fizetünk minden szolgáltatásért, a szolgáltatásokat „csomag”-ként hirdetik. Ide tartozik az az eset is, amikor egy online foglalási folyamat keretében történik az utazási szolgáltatások megrendelése és szerződések megkötése, ahol a megadott adatainkat nem mi magunk, hanem az a vállalkozó továbbítja a többi szolgáltató felé, akivel először szerződést kötöttünk. Vagyis nem mi magunk keressük meg külön-külön az utazást, szállást, programokat szervező önálló szolgáltatókat, hanem van egy szolgáltató, aki az egészet összefogja és egy online foglalási folyamatként történik meg az utazás leszervezése.

„Utazási csomagra vonatkozó szerződés az utazási csomag egészére vonatkozó szerződés, vagy ha az utazási csomag nyújtására több önálló szerződés alapján kerül sor, valamennyi olyan szerződés, amely az utazási csomagban foglalt utazási szolgáltatások nyújtására irányul.”

Miért lényeges, hogy utazási csomagról van-e szó?

A fentieket látva kissé bonyolultnak tűnik, hogy mi is az utazási csomag (zárójelben jegyzem meg, hogy már így is igyekeztem egyszerűbbé és nekünk, átlag utazóknak emészthetőbbé tenni a rendeletben foglalt meghatározásokat, ami nem könnyű feladat). Felmerül hát a kérdés, hogy miért lényeges, hogy utazási csomagról beszélhetünk-e egy szerződés kapcsán?

A rendelet többféle utazási szerződést is megkülönböztet. Az ezekre vonatkozó szabályok sokban hasonlóak, de nem teljesen ugyanazok.

Nézzük meg az utazási csomagra vonatkozó szerződésekkel kapcsolatos lényegesebb szabályokat!

1. Előzetes tájékoztatás

Fontos, hogy utazási csomag esetén előzetes általános tájékoztatást kell kapnunk a feltételekkel kapcsolatban. Az, hogy a tájékoztatásnak mit kell tartalmazni, szintén előírja a rendelet. A tájékoztatásban ki kell térni többek közt az utazás részleteire (szállás, szállító eszköz, indulás, érkezés helye, ideje, étkezések rendje, programok stb.) a díjakra, díjfizetésre, felmondással kapcsolatos szabályokra, bánatpénzre és még sok egyébre is.

A tájékoztatásnak világosnak és közérthetőnek kell lennie – mondja ki a rendelet.

2. Érthető szerződés

Az utazási csomagra vonatkozó szerződést egyszerű és közérthető nyelven kell megfogalmazni, és egy példányát vagy a megkötésre vonatkozó visszaigazolást elektronikus formában az utas rendelkezésére kell bocsátani. Ha a szerződés megkötésére úgy kerül sor, hogy mindkét szerződő fél jelen van, akkor egy nyomtatott példányra vagyunk jogosultak.

3. Változhat az ár?

A szerződés megkötését követően a teljes részvételi díj egyoldalúan csak akkor emelhető, ha a szerződés ezt lehetővé teszi. Ekkor sem lehet akármilyen indok miatt emelni a díjat. A díj emelésére kizárólag akkor kerülhet sor, ha

  • az üzemanyag költségek miatt a személyszállítás ára változik,
  • az utazási szerződésben vállalt részszolgáltatásokkal kapcsolatos egyes díjak, adók, közterhek emelkednek, mint például üdülőhelyi díj, horgonyzási díj, repülőtéri illeték, vagy
  • az érintett devizaárfolyamok változnak, ami indokolja a részvételi díj emelését.

4. 8 százalékos emelkedés esetén felmondási jog

Ha a díjemelés mértéke a teljes díj 8 százalékát meghaladja, utazóként jogosultak vagyunk a szerződést felmondani. Ezt az utazásszervező által megadott ésszerű határidőn belül tehetjük meg. Jó hír, hogy ilyen esetben bánatpénz megfizetésére nem kötelezhetnek bennünket.

5. Nem tudunk elutazni: átruházhatjuk-e a szerződést másra?

Utasként jogosultak vagyunk az utazáson való részvételt olyan személynek átadni, aki a szerződésben foglalt valamennyi feltételnek megfelel. Természetesen erről az utazásszervezőt ésszerű időn belül kell értesíteni. Ha ezt az utazás megkezdése előtt legalább 7 nappal tesszük, akkor az minden esetben ésszerű időn belüli értesítésnek minősül.

6. A szerződés felmondása

Az utazási csomag megkezdése előtt bármikor felmondhatjuk a szerződést. Ilyen esetben azonban megfelelő mértékű és indokolt bánatpénz megfizetésére kötelezhet bennünket a szerződés. Bánatpénz nem minden esetben kérhető. Ilyen például a fent már említett helyzet, amikor a díjemelés meghaladná a 8 százalékot.

7. Veszélyessé vált országok

Ha a célállomás helye időközben felkerül az „utazásra nem javasolt” térségek listájára, és ez olyan körülményeket okoz, ami az utazás teljesítését jelentős mértékben befolyásolja, utasként jogosultak vagyunk felmondani a szerződést. Bánatpénzt ilyen esetben sem kell fizetnünk. A már megfizetett részvételi díj visszajár, de további kártérítésre nem leszünk jogosultak.

A cikk nem tartalmaz a témával kapcsolatos minden szabályt, előírást, hiszen az utazási szerződésekkel kapcsolatos előírások ismertetése, azok terjedelme miatt egyetlen cikkbe nem férhet bele. A témát a jövőben igyekszünk folytatni. Addig is fokozottan szeretném felhívni a figyelmet arra, hogy mindig olvassuk el a szerződésben foglaltakat és a szolgáltatótól kapott tájékoztatásokat, hogy később ne érjenek kellemetlen meglepetések.

 

dr. Kocsis Ildikó
ügyvéd
Érthető Jog

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2023. 03. 22., 13:09
Vezetői stílusom szerves része a folyamatos és drasztikusan őszinte visszajelzés, de ezt nagyon szépen be tudom csomagolni – mondta az Üzletemnek Hortobágyi László, a Nova Human Resource Kft. új üzletágának igazgatója.
2023. 03. 14., 13:43
Tíz év alatt sikerült egy marginális szereplőnek számító magyar kisvállalatból Magyarország elsőszámú fejvadász cégét felépíteni – mondta az Üzletemnek dr. Molontay Patrik, a HumanField Vezető- és Specialistakiválasztó Kft. ügyvezető igazgatója és Executive-üzletágvezetője.
2023-03-23 18:14:26
Még mindig nincs bérmegállapodás a Magyar Postánál, ezért csütörtök reggel a Postás Szakszervezet és a Magyar Postások Érdekvédelmi Szövetsége szervezésében 19 megyéből 19 kézbesítő petíciót adott át a vezérigazgatónak és helyettesének, amiben érdemi tárgyalást és elfogadható béremelési ajánlatot sürgetnek.
2023-03-23 17:14:00
A NAV a nemzetközi futárszolgálatok forgalmában egyre többször talál bizonyos típusú, a dohányzás helyettesítésére szánt nikotintartalmú termékeket. Ezeket többen is interneten, külföldről rendelik meg. Az ilyen termék, a „snüssz” dohánygyártmánynak minősül, ezért magánszemélyként internetről rendelni illegális.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Miért és hogyan érdemes különbséget tenni vállalkozás és női vállalkozás között? Hogyan segítheti ez a szekció a VOSZ-on belül a hazai társas vállalkozások női vezetőit és dolgozóit? Mi az, amit egy női vállalkozás csípőből tud, de a cégeknek – még a nagyobbaknak is – még mindig tanulni kell? A szövetség legújabb szervezetét, a Női Vállalkozói Szekciót az elnök, Lakatosné Lukács Zsuzsanna mutatja be.
Mire számíthatnak a hazai vendéglátók és a szálláshely-szolgáltatók 2023-ban? Melyek az ágazat legfőbb problémái és kiugrási lehetőségei, mely régiók reménykedhetnek leginkább jó eredményekben? Hogyan támogatja a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége az ágazat szereplőit? A kérdésekre Duska Sándor, az Idegenforgalmi, Szálláshely-szolgáltatók és Vendéglátó-ipari szekció elnöke válaszol.
2022. 11. 29., 23:30
epizód: 2022 / 12   |   hossz: 24:09
Étvágygerjesztő sikertörténetet tálalunk fel a vendéglátóiparból. Az encsi Anyukám mondta titkát elsősorban nem az olaszos hangulatban, hanem a hazai alapanyagokban, a család- és vendégszeretetben kereshetjük. Dudás Szabolcs, az étterem egyik vezetője arról is beszél, hogy miként lett a főzés szeretetéből, átgondolt stratégiával, üzleti vállalkozás. A sztori 1995-ben egy olaszországi pizzakóstolós utazással kezdődött, és ma már a kiváló helyeknek járó Bib Gourmand-díjnál tart.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

Nekem nagyon tetszik, annyira, hogy kiálltam mellette főszerkesztőnkkel szemben is, aki szerint csak szokványos ipari képlettel van dolgunk.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS