PwC felmérés: 50 vállalatból csupán 1 védekezik a kiberbűnözés ellen

2024. 10. 17., 10:17

A vállalatok mindössze 2 százaléka vezetett be átfogó kiberrezilienciai intézkedéseket, pedig egy átlagos informatikai incidens ma már több mint 3 millió dolláros kárt okoz. A szervezetek közel négyötöde (77 százalék) arra számít, hogy a következő évben növelni fogja kiberbiztonsági költségvetését, mindenekelőtt azért, mert nincsenek felkészülve a folyamatosan fokozódó kiberfenyegetettségre – derül ki a PwC idei Global Digital Trust Insights felméréséből.

A PwC 77 ország 4042 üzleti és technológiai vezetőjének körében végzett felmérése szerint a cégek mindössze 2 százaléka valósított meg kiberrezilienciát növelő programot, miközben több mint kétharmaduk (66 százalék) a kiberbiztonságot sorolja a legfontosabb kockázatkezelési szempontok közé a következő 12 hónapban. Ami érthető, hiszen a válaszadók körében az adatvédelmi incidensek átlagos költsége 3,3 millió amerikai dollár1.

Az idei felmérés arra is rávilágít, hogy a szervezeteket leginkább az aggasztja, amire a legkevésbé vannak felkészülve. Ezek a felhőhöz kapcsolódó kockázatok (42 százalék), a hackelés és adatszivárgás (38 százalék), a beszállítói láncot érintő incidensek (35 százalék) és a csatlakoztatott eszközök elleni támadások (33 százalék).

„Ma az üzleti reziliencia kritikus fontosságú, a kiberbiztonság az egész vállalat felelőssége. Fontos, hogy minden egyes személy, aki a szervezet tevékenységében szerepet vállal, legyen az munkavállaló, beszállító vagy külső támogató egység tagja, tisztában legyen a kibervédelem fontosságával és végrehajtsa azokat az alapvető kontrollokat, amikkel hozzájárulhat az üzletmenet biztonságának fenntartásához. Emellett a kiberkockázatok csökkentése és az üzleti tevékenység támogatása miatt kritikus, hogy a vállalat biztosítsa a felmerülő kockázatok kezelését az új technológiák felhasználásával, alapvető kiberbiztonsági elvek alkalmazásával, valamint a jövőbeli védettséget garantáló erőforrásokba történő befektetéssel” – emelte ki Durojaiye Péter, a PwC magyarországi és közép-kelet-európai kibervédelmi csoportjának vezetője.

A generatív mesterséges intelligencia lenne a megoldás?

A kiberbiztonsági aggályok ellenére a vezetők közel négyötöde (78 százalék) növelte a generatív mesterséges intelligenciába (GenAI) történő befektetéseit, 72 százalékuk pedig többet költött az AI irányításával kapcsolatos kockázatkezelésére az elmúlt 12 hónapban. Kétharmaduk (67 százalék) szerint a GenAI jelentősen növelte a kibertámadási felületeket, megelőzve ezzel olyan technológiákat, mint a felhőalapú megoldások (66 százalék), a csatlakoztatott eszközök (58 százalék), az operatív technológia (54 százalék) és a kvantum-számítástechnika (42 százalék).

Bár a GenAI alkalmazása kulcsszerepet játszik a kiberreziliencia stratégiákban, a vállalatok számos kihívással szembesülnek a technológia beépítésekor. Különösen a meglévő rendszerekkel és folyamatokkal történő integrálás (39 százalék), valamint a GenAI használatát szabályozó egységes belső irányelvek hiánya okoz nehézséget (37 százalék).

„A mesterséges intelligencia használatában hatalmas lehetőségek rejlenek, ugyanakkor fontos, hogy tudatában legyünk az alkalmazásából eredő kockázatoknak is, hogy azokat kezelni tudjuk. A GenAI rendszerek által használt adatok megbízhatósága mellett az is lényeges, hogy az eszköz mit kezd az általunk beadott információkkal, és nem okoz egy esetleges adatvédelmi incidenst” – tette hozzá Gyimesi Csaba, a PwC Magyarország kibervédelmi csapatának igazgatója.

Az üzletet támogató reziliencia elengedhetetlen

A fenyegetések és a felkészületlenség ellenére a felmérés eredményei azt mutatják, hogy a vállalatok nem tétlenkednek. Több mint háromnegyedük (77 százalék) arra számít, hogy a következő évben növelni fogják a kiberbiztonsági költségvetést, illetve az üzleti vezetők közel fele (48 százalék) az adatvédelemre és az adatok biztonságára helyezi a legnagyobb hangsúlyt. A technológiai vezetők számára a felhőtechnológiákkal kapcsolatos biztonság (34 százalék) marad az elsődleges prioritás. A szervezetek közel egyharmada (30 százalék) a jövő évben 6-10 százalékkal tervezi növelni kiberköltségvetését, míg 11 százalékos vagy annál nagyobb emelkedést vár az egyötödük (20 százalék).

A vállalatok a kiberbiztonságba történő beruházást kulcsfontosságú versenyelőnyként említik, 57 százalékuk szerint az ügyfelek bizalma, 49 százalékuk szerint a márka megbízhatósága és hűsége a fő mozgatórugó ezen befektetések mögött. Emellett a szabályozások is ösztönzik a befektetéseket – a cégek 96 százaléka nyilatkozott úgy, hogy az elmúlt 12 hónapban a vonatkozó előírások növelték a kibervédelmi kiadásaikat.

„A NIS2-törvény bizonyos kritikus ágazatokban tevékenykedő közép- és nagyvállalatok számára ír elő kötelező kiberbiztonsági kontrollokat, ezáltal a kritikus üzleti és társadalmi folyamatok folytonosságát, valamint integritását kívánja biztosítani a jogalkotó. Ezen lépés jelentősen hozzájárul Magyarország kibervédelmi potenciáljának növeléséhez. A NIS2 ezentúl lehetőséget is teremt a vállalatok számára a kibervédelmi költéseik racionalizálására és a területen végrehajtani tervezett befektetések hatékony allokációjára” – emlékeztetett Nagy Dániel, a PwC Magyarország kibervédelmi csoportjának vezető menedzsere.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.
2024-12-07 08:07:00
Az utazási kedv 2024-ben csúcsra járatja az utasbiztosításokat, és az egészségüket, nyugdíjukat is jóval többen igyekeznek bebiztosítani. Megtörtént az is, amire másfél évtizede nem volt példa: újra növekszik az életbiztosítások száma – derül ki a Bank360.hu elemzéséből.
2024-12-06 18:05:00
Sághi Attila lett az Év Projektmenedzsere, aki a hagyományokat a funkcionalitással ötvöző Magyarország Háza Brüsszelben projekttel nyerte el a hazai projektmenedzsment szakma egyik legrangosabb elismerését.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

Idén már ötödik alkalommal rendezték meg Az Év Szaloncukra versenyt, amin az összes hazai szaloncukrokat gyártó cukrászda és gyártó szaloncukrai ringbe szállhattak.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS