Küzdelem a csalások ellen: ma már nem elég, ha automatikusan ellenőrizzük az összes tranzakciót

2024. 10. 08., 16:08

A hagyományos tranzakció-monitorozáson túl egyre nagyobb szerepet kap a hatékonyabb, kockázatelemzés a pénzügyi bűncselekmények elleni harcban. Már nem elég automatikusan ellenőrizni a tranzakciókat és kiszűrni a gyanúsakat; szükség van az ügyfél várható és tényleges tevékenységének vizsgálatára, amelyhez a siker érdekében különböző kockázati mutatók kombinációját kell alkalmazni – hívja fel a figyelmet a Deloitte.

A technológia fejlődésével egyre kifinomultabbak lesznek a pénzügyi bűncselekmények, ami a szolgáltatókat is új feladatok elé állítja. Nem lehet ugyanis a jól bevált módszerekkel küzdeni a bűnözés visszaszorításáért, egyre összetettebb modellekre van szükség. A gépi tanulás és a mesterséges intelligencia ezekben a modellekben kiemelt szerepet játszhat meggyorsítva az adatok feldolgozását. A technológia mellett más tényezők is a változás irányába hatnak: a pénzügyi visszaélésekkel kapcsolatos szabályozás folyamatosan szigorodik, továbbá folyamatosan változik a pénzügyi szolgáltatások piaca az új, gyorsabb, határokon átnyúló szereplők megjelenésével.

Ma már nem elég csak a tranzakciók ellenőrzése

Az iparág változása miatt ma már nem elég a hagyományos monitorozási megközelítést alkalmazniuk a szolgáltatóknak; a korábbinál kifinomultabb modelleket kell használniuk. Ahhoz, hogy lépést tudjanak tartani az új és egyre fejlődő pénzügyi fenyegetésekkel, össze kell kapcsolniuk a belső és külső információforrásokat, össze kell vonniuk az ügyfélátvilágításokat a megfigyeléssel, és biztosítaniuk kell, hogy az ellenőrzési rendszer gyorsan tudjon reagálni a kockázatok változásaira.

A korábbi egyszerű modellnek több hátránya volt. Ilyen például a téves (fals pozitív) riasztások magas aránya, ami gyakran a 90 százalékot is meghaladta. Kifejezetten költséges volt a megoldások bevezetése, tesztelése és üzemeltetése. A manuális ellenőrzésben további problémát jelentett az emberi hibák magas kockázata, illetve nehézségekbe ütközött az ügyfelek elvárt és tényleges viselkedésének összekapcsolása – mondta el Horváth Csaba, a Deloitte Pénzügyi Bűnözéssel foglalkozó csapatának szakértője. Vagyis a szolgáltatóknak jelentős költségük keletkezett abból, hogy megfeleljenek a szigorodó szabályozásnak, viszont az erőfeszítésekhez képest csak gyengébb eredményeket tudtak felmutatni a bűncselekmények megelőzésével szemben.

Hogyan lehet olcsóbb és hatékonyabb az ellenőrzés?

Egy olcsóbb és hatékonyabb ellenőrzési módhoz az összes releváns kockázatot egységesen, ügyfélközpontúan kell vizsgálni. Ennek lényege, hogy az ügyfelek várható és tényleges viselkedése alakítja ki a pénzügyi bűnözéssel, csalásokkal, kiberbűnözéssel és szankciókkal kapcsolatos kockázati indikátorokat, ezeket összefüggésükben szükséges részletesen elemezni.

A gyakorlatban a sikeresebb ellenőrzéshez szükséges a rendelkezésre álló kockázati területek konszolidálása, valamint egyetlen egységes ügyfélkockázati pontszám bevezetése és folyamatos nyomon követése. Fontos a dinamikus ügyfélszegmentáció alkalmazása, hogy a modern technológia használatával csökkenjen a téves riasztások száma, és világosan le kell fektetni az ügyfélszegmentáció szabályait. Az utolsó szükséges lépésként pedig kiemelten fontos a visszacsatolások hatékonyságának javítása.

Az új ügyfélellenőrzési rendszer bevezetésével hatékonyabb és olcsóbb lehet a pénzügyi bűncselekmények feltárása. A kockázati mutatók egységesítésével hatékonyabbá válhat az ügyfélkockázatok megértése. Ez elősegítheti a legfontosabb kockázati területek azonosítását, így az erőforrásokat is könnyebb azokra csoportosítani.

A javasolt változtatások bevezetése csökkentheti a szabályozási kockázatokat is. A közelmúltban néhány európai és brit végrehajtási eljárás során a megállapítások felhívták a figyelmet arra, hogy az ügyfél-átvilágítás és/vagy megfigyelés során számos gyanús jelet azonosítottak, de a pénzintézet ezeket nem kapcsolta össze, vagy nem lépett fel ellenük. Ezt követően az Európai Bankhatóság (EBH) holisztikus, kockázatalapú megközelítést javasol az összes pénzmosási/terrorizmusfinanszírozási kockázatra vonatkozóan, mind egyéni, ügyfélszintű, mind vállalati szinten. Hasonló következtetésre jutott a brit pénzügyi felügyelet (FCA) is, mely szintén a hiányosságokra hívta fel a figyelmet.

Összességében a felvázolt új, ügyfélközpontú rendszer bevezetése az intelligencia-alapú kockázatértékeléssel és az ügyfél-átvilágítás dinamikusabb megközelítésével kombinálva a pénzügyi bűnözés integráltabb, hatékonyabb és eredményesebb megközelítését teszi lehetővé. Ez hozzájárulhat az átalakított operatív kapacitás kihasználásához, valamint elősegítheti a jobb és gyorsabb információ-megosztást mind vállalaton belül mind pedig a közszféra szervei (rendőrség, bűnüldöző szervek és pénzügyi információs egységek) felé.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025-11-15 15:15:34
Tavasziné Kemencsik Gabriellát, a Tavaszi és Társa Kft. ügyvezetőjét, a salgótarjáni Tavaszi Cukrászda üzemeltetőjét országos Év Vállalkozója Díjjal ismerte el a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) 2025-ben.
2025-11-14 18:05:00
A díjat immár negyedik alkalommal adják át azoknak a referenseknek és vállalkozásoknak, akik munkájukkal túlmutatnak a jogszabályi kötelezettségeken, és aktívan hozzájárulnak a fogyasztóvédelmi szemlélet, valamint a fogyasztóbarát vállalati kultúra erősítéséhez.

  Rovathírek: HIPA

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Ha felhív bennünket egy kérdezőbiztos, már nem száz százalék, hogy élő személyhez van szerencsénk – még akkor sem, ha természetes hangon beszélget velünk –, hiszen megjelentek a mesterséges intelligenciával lebonyolított telefonos közvélemény-kutatások. A technológia hazai úttörője a Minerva Intézet, amelynek vezetője, Pohly Ferenc elárulta: bár csak nemrég jöttek létre, már több sikeres kutatás és rengeteg tapasztalat van a hátuk mögött. Az AI-kérdezőbiztos a valódi emberre megtévesztésig hasonló módon beszélget a résztvevőkkel, és a több ezredik hívásnál is tűpontosan, változatlan hangnemben hajtja végre az interjút. A módszer jelentősen alacsonyabb költséggel, mégis sok lehetőséggel és ugyanolyan pontossággal, hosszú távon pedig számos más alkalmazási lehetőséggel kecsegtet, a piackutatásoktól az időpont-egyeztetéseken át az egészségügyi előszűrő beszélgetésekig.
Tudatos otthonteremtési stratégia újabb állomásának tartja a jelentős kamatkedvezménnyel igényelhető Otthon Start bevezetését a Miniszterelnökség parlamenti és stratégiai államtitkára. Panyi Miklós az „albérletből otthonba logika” mentén ajánlja a hitellehetőség kihasználását, és hangsúlyozza: olyan albérletárak alakultak ki, hogy a 3 százalékos kölcsön érdemi segítség, hiszen a fiatalok a lakhatás finanszírozása helyett ugyanannyiért, vagy kevesebbért kezdhetik el kifizetni a saját otthonukat. A politikus úgy látja, a program serkenti az új lakások építését is, ami közép-hosszútávon egyensúlyba hozhatja az ingatlanárak emelkedését.
2025. 10. 05., 22:05
epizód: 2025 / 20   |   hossz: 36:31
Az ingatlan.com mérései szerint az albérletszezon első hónapjában lassult a drágulás: országosan 1,1, Budapesten csak 0,7 százalékkal nőttek az árak, éves szinten pedig 7,5, illetve 7,2 százalékos az emelkedés. A kínálat négyéves csúcson van (több mint 18 ezer kiadó ingatlannal), ami egyre erősebb versenyhelyzetet teremt a bérbeadók között. A fővárosban több kerületben csökkentek az albérletárak, vidéken pedig stagnálás, kisebb visszaesés, illetve felzárkózás is tapasztalható. A portál vezető gazdasági szakértője, Balogh László ebben az epizódban elárulja, hogy ez a jelenség hogyan áll összefüggésben az Otthon Start programmal, és milyen tendenciák jellemzik az átalakuló albérletpiacot.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS