A hagyományos tranzakció-monitorozáson túl egyre nagyobb szerepet kap a hatékonyabb, kockázatelemzés a pénzügyi bűncselekmények elleni harcban. Már nem elég automatikusan ellenőrizni a tranzakciókat és kiszűrni a gyanúsakat; szükség van az ügyfél várható és tényleges tevékenységének vizsgálatára, amelyhez a siker érdekében különböző kockázati mutatók kombinációját kell alkalmazni – hívja fel a figyelmet a Deloitte.
A technológia fejlődésével egyre kifinomultabbak lesznek a pénzügyi bűncselekmények, ami a szolgáltatókat is új feladatok elé állítja. Nem lehet ugyanis a jól bevált módszerekkel küzdeni a bűnözés visszaszorításáért, egyre összetettebb modellekre van szükség. A gépi tanulás és a mesterséges intelligencia ezekben a modellekben kiemelt szerepet játszhat meggyorsítva az adatok feldolgozását. A technológia mellett más tényezők is a változás irányába hatnak: a pénzügyi visszaélésekkel kapcsolatos szabályozás folyamatosan szigorodik, továbbá folyamatosan változik a pénzügyi szolgáltatások piaca az új, gyorsabb, határokon átnyúló szereplők megjelenésével.
Az iparág változása miatt ma már nem elég a hagyományos monitorozási megközelítést alkalmazniuk a szolgáltatóknak; a korábbinál kifinomultabb modelleket kell használniuk. Ahhoz, hogy lépést tudjanak tartani az új és egyre fejlődő pénzügyi fenyegetésekkel, össze kell kapcsolniuk a belső és külső információforrásokat, össze kell vonniuk az ügyfélátvilágításokat a megfigyeléssel, és biztosítaniuk kell, hogy az ellenőrzési rendszer gyorsan tudjon reagálni a kockázatok változásaira.
A korábbi egyszerű modellnek több hátránya volt. Ilyen például a téves (fals pozitív) riasztások magas aránya, ami gyakran a 90 százalékot is meghaladta. Kifejezetten költséges volt a megoldások bevezetése, tesztelése és üzemeltetése. A manuális ellenőrzésben további problémát jelentett az emberi hibák magas kockázata, illetve nehézségekbe ütközött az ügyfelek elvárt és tényleges viselkedésének összekapcsolása – mondta el Horváth Csaba, a Deloitte Pénzügyi Bűnözéssel foglalkozó csapatának szakértője. Vagyis a szolgáltatóknak jelentős költségük keletkezett abból, hogy megfeleljenek a szigorodó szabályozásnak, viszont az erőfeszítésekhez képest csak gyengébb eredményeket tudtak felmutatni a bűncselekmények megelőzésével szemben.
Egy olcsóbb és hatékonyabb ellenőrzési módhoz az összes releváns kockázatot egységesen, ügyfélközpontúan kell vizsgálni. Ennek lényege, hogy az ügyfelek várható és tényleges viselkedése alakítja ki a pénzügyi bűnözéssel, csalásokkal, kiberbűnözéssel és szankciókkal kapcsolatos kockázati indikátorokat, ezeket összefüggésükben szükséges részletesen elemezni.
A gyakorlatban a sikeresebb ellenőrzéshez szükséges a rendelkezésre álló kockázati területek konszolidálása, valamint egyetlen egységes ügyfélkockázati pontszám bevezetése és folyamatos nyomon követése. Fontos a dinamikus ügyfélszegmentáció alkalmazása, hogy a modern technológia használatával csökkenjen a téves riasztások száma, és világosan le kell fektetni az ügyfélszegmentáció szabályait. Az utolsó szükséges lépésként pedig kiemelten fontos a visszacsatolások hatékonyságának javítása.
Az új ügyfélellenőrzési rendszer bevezetésével hatékonyabb és olcsóbb lehet a pénzügyi bűncselekmények feltárása. A kockázati mutatók egységesítésével hatékonyabbá válhat az ügyfélkockázatok megértése. Ez elősegítheti a legfontosabb kockázati területek azonosítását, így az erőforrásokat is könnyebb azokra csoportosítani.
A javasolt változtatások bevezetése csökkentheti a szabályozási kockázatokat is. A közelmúltban néhány európai és brit végrehajtási eljárás során a megállapítások felhívták a figyelmet arra, hogy az ügyfél-átvilágítás és/vagy megfigyelés során számos gyanús jelet azonosítottak, de a pénzintézet ezeket nem kapcsolta össze, vagy nem lépett fel ellenük. Ezt követően az Európai Bankhatóság (EBH) holisztikus, kockázatalapú megközelítést javasol az összes pénzmosási/terrorizmusfinanszírozási kockázatra vonatkozóan, mind egyéni, ügyfélszintű, mind vállalati szinten. Hasonló következtetésre jutott a brit pénzügyi felügyelet (FCA) is, mely szintén a hiányosságokra hívta fel a figyelmet.
Összességében a felvázolt új, ügyfélközpontú rendszer bevezetése az intelligencia-alapú kockázatértékeléssel és az ügyfél-átvilágítás dinamikusabb megközelítésével kombinálva a pénzügyi bűnözés integráltabb, hatékonyabb és eredményesebb megközelítését teszi lehetővé. Ez hozzájárulhat az átalakított operatív kapacitás kihasználásához, valamint elősegítheti a jobb és gyorsabb információ-megosztást mind vállalaton belül mind pedig a közszféra szervei (rendőrség, bűnüldöző szervek és pénzügyi információs egységek) felé.
Nemrég hozták nyilvánosságra World’s Best Vineyards, azaz a világ 100 legjobb borászatának listáját.
A Paksi Atomerőmű üzemanyag-ellátásáról létrejött szerződés fontos lépés Magyarország számára ellátásbiztonsági szempontból – mondta Steiner Attila, az Energiaügyi Minisztérium energetikáért és klímapolitikáért felelős államtitkára.