Digitalizáció, erőforrás, szakemberhiány: ezek a belső ellenőrzés legnagyobb kihívásai

2022. 08. 05., 18:17

Még mindig az automatizált adatelemzési eljárások alkalmazása jelenti a legnagyobb nehézséget, de az elismertség-elfogadás és a támogató vállalati környezet hiánya is nehezíti a belső ellenőrök munkáját. Ez derül ki a felmérésből, amelyet A Deloitte a Belső Ellenőrök Magyarországi Közhasznú Szervezetével közösen 2017 után idén ismét online végzett a belső ellenőrzési osztályok működésével, állapotával és kihívásaival kapcsolatban.

A Deloitte és a Belső Ellenőrök Magyarországi Közhasznú Szervezete 2022-es felmérésben számos belső ellenőrzési vezető vett részt, akik 54 százaléka nem pénzügyi szektorban, míg 46 százaléka pénzügyi szektorban működő intézmény belső ellenőrzésének irányítását látja el.

A 2017-es felmérés során a megkérdezettek a legnagyobb kihívást az automatizált adatelemzési eljárások alkalmazásában, az IT szakismeretek általános hiányában és az azok elavultsága okozta nehézségekben, illetve a többi védelmi vonallal történő hatékony együttműködésben látták. Ezen felül a belső ellenőrzésnek nehézséget jelentett az elismertség hiánya és nem támogató szervezeti kultúra.

Ehhez képest 2022-ben ugyan még mindig az automatizált adatelemzési eljárások alkalmazása jelentette a legnagyobb nehézséget szakma számára, ugyanakkor az elismertség-elfogadás- és a támogató vállalati környezet hiánya, illetve az erőforráshiány, továbbá a tehetségek és a tapasztalt szakemberek bevonzása új elemként, illetve „előkelőbb" helyen szerepel az élbolyban. A változó szabályozási környezet vette át a negyedik helyet a listán, míg az IT szakismeret hiánya elveszítette korábbi képzeletbeli dobogós helyezését.

A Deloitte felmérése szerint az elmúlt években sem az átlagos létszámban, sem pedig a rendelkezésre álló anyagi erőforrásokban nem volt tapasztalható jelentős változás. Tekintettel a szabályozási környezetek növekvő komplexitására, a szabályozói és management elvárások – különösen a pénzügyi szektorban tapasztalható növekedésére, ez a stagnálás nem fest könnyű helyzetet a belső ellenőrzési funkciók számára.

„Az elmúlt időszakban egyre nagyobb nehézség az elégséges emberi erőforrások folyamatos biztosítása, új kollegák felvétele és megtartása, különösen a specializált területeken. Emellett felmérésünk szerint a digitalizáció útján való elindulás problémája 2017 után idén továbbra is vezeti a rangsort a fő kihívások között” – mondta Szöllősi Zoltán, a Deloitte Kockázatkezelési üzletágának partnere.

Kiemelt figyelmet érdemel ezen kívül a szervezeti kultúrákhoz kapcsolódó elfogadottság kérdése, melyben sajnos nem látható jelentős elmozdulás az elmúlt években. Pozitív tapasztalat azonban, hogy a pandémia nem okozott jelentős fennakadásokat a belső ellenőrzés napi működésében és a feladatok teljesítésében.

„Mivel a sikeresség egyik legfontosabb pillére a belső ellenőrzés elfogadottsága és értékteremtő képessége, ezért a hagyományos „revizori" megközelítés helyett támogató/tanácsadó kommunikációt érdemes folytatni, amelyen keresztül eredményesebb együttműködés alakítható ki. Kulcs jelentőségű továbbá a management támogatása. Ahol ez erős és a kommunikáció is tiszta, ott komoly problémák ritkán adódnak az elfogadottsággal” – mondta Emmert Norman, a Deloitte Audit & Assurance üzletágának Senior Managere.

A Deloitte 2017-es felmérése során megállapította, hogy a nem pénzügyi vállalatok belső ellenőrzési költségvetése jellemzően alacsonyabb volt, mint az erősebben szabályozott pénzügyi szektor szereplőié. Idén a válaszok szórása a korábbihoz hasonlóan alakult: mindkét szektorban a legjellemzőbb válasz „a kevesebb, mint 0,1 százalék” arány volt, ugyanakkor a pénzügyi szektor válaszadói nagyobb számban jelöltek meg magasabb intervallumokat.

Kevéssel több, mint tizedük „1 százalék vagy ennél magasabb” arányról számolt be, míg a nem pénzügyi szektorban ilyen magas értékről egyáltalán nem érkezett visszajelzés.

A belső ellenőrzésen dolgozók létszámának tekintetében mindkét szektorban a stagnálás volt jellemző. A pénzügyi szektor fele látja úgy, hogy a jelenlegi rendelkezésre álló állomány elegendő volt a 2021-es éves terv időben történő elvégzéséhez, míg a másik fele szerint a terv végrehajtása a jelenlegi létszám mellet nem volt sikeres. 18 százalék nyilatkozta azt, hogy az éves terv kielégítő végrehajtása csupán külső erőforrás igénybevételével volt lehetséges. A nem pénzügyi vállalkozások közel kétharmada szerint sikeres volt a 2021-es éves terv végrehajtása a jelenlegi állománnyal is, azonban egyharmaduk számára ez nehézséget jelentett. A nem pénzügyi vállalatok esetében a válaszadók 5 százaléka jelezte, hogy az éves terv sikeres végrehajtása érdekében külső erőforrást vett igénybe.

A 2022-es évhez képest három évre visszatekintve a pénzügyi szektorban az éves belső ellenőrzési tervek végrehajtása az esetek kevéssel több, mint felében nem volt sikeres. Ez az arány a nem pénzügyi szektorban kétharmad-egyharmad arányban oszlott meg az időben és teljességében végrehajtott tervek javára. A szabadszavas válaszok alapján ennek mindkét szektorban számos oka volt, azonban az egyértelmű közös metszet a COVID vírus és az általa okozott, kialakult pandémiás helyzet volt.

A digitalizáció továbbra is számos kihívást tartogat, különösen a nem pénzügyi szektorban. Itt, a dedikált audit IT eszközök hiányának okaként a válaszadók legnagyobb számban azt jelölték meg, hogy a belső ellenőrzési osztály mérete nem indokolja azt, továbbá, hogy az automatizált felhasználáshoz nem megfelelő az adatminőség vagy a használt adatstruktúrák, ezért nem lehetne hatékonyan alkalmazni az adatelemzési eszközöket. Ez a gyakori válasz a nem pénzügyi szektorban kiegészült azzal, hogy a vállalat vezetése nem ismeri és/vagy nem támogatja az IT támogatott audit eszközök használatát.

„A legfőbb nehézség az elindulás, hiszen rendkívül sok lehetőség van már a piacon, ami pozitív, ugyanakkor zavart is kelthet a prioritások tisztán látásában. Érdemes néhány belátható, konkrét, megvalósítható célt meghatározni. Fontos látni, hogy nem feltétlenül szükséges 100 milliós nagyságrendű szoftverberuházásokban gondolkodni jelentős hatékonyság növekedés eléréséhez sem” – mondta Szöllősi Zoltán.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025-04-01 15:20:00
Mintegy 16 ezer kilométer távvezeték, 200 nagyfeszültségű kapcsolóberendezés és 50 generátoregység is alkotja a német vasúttársaság villamosenergiarendszerét. Ezt a kiterjedt rendszert korszerűsíti most a vonatok, vasúti létesítmények és ingatlanok energiaellátásáért felelős vállalat, a Deutsche Bahn Energie. Az új irányítási rendszer várhatóan 2028-ban lép üzembe.
2025-04-01 12:05:00
A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.
2025-03-31 19:05:00
Egy friss, országos kutatás alapján napjainkban leginkább az infláció, a romló egészségügy és a hazai gazdasági, politikai helyzet miatt aggódnak a honfitársaink, míg a megfelelő biztonságérzethez főleg egészségre, biztos munkahelyre, valamint erős családi, párkapcsolati kötelékekre van szükségük.

  Rovathírek: HIPA

A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS