Családi vállalkozás eladása: mitől függ a sikeres tranzakció?

2025. 01. 13., 20:10

A családi vállalkozások tulajdonosainak jelentős része tisztában van tulajdonának értékével, és többen fontolóra vették már azt is, hogy a jövőben értékesítik cégüket. Egy piaci tranzakció előkészítése rendkívül összetett és időigényes folyamat, amelyhez szükség van megfelelő szakértelemre is. A K&H szakértői szerint az előkészületeket érdemes már évekkel a tényleges eladás előtt elkezdeni.

A vállalatok értékét nemcsak a bevétel vagy az EBITDA mértéke határozza meg, hanem például a stratégiai tervezés minősége, a vezetői struktúra és a megfelelő kockázatkezelés is. Egy eladásra kínált cég valós piaci értékét a befektetők igazolják vissza, és ez sok esetben eltérhet a tulajdonosok elképzeléseitől. Az értékteremtés és a cégépítés nem csupán a profit növelésére irányul, hanem ilyenkor a hosszú távú stabilitás is hangsúlyosan előtérbe kerül, hiszen ez a piacon való megmaradást szavatolja.

A K&H családi vállalatok klubbeszélgetésén a szakértők rámutattak: a cégeladások sikeréhez elengedhetetlen a hosszú távú növekedést garantáló, folyamatos fejlesztés. A befektetők számára ez ugyanolyan sokat nyom a latban az eladó cégek értékének meghatározásánál, mint az EBITDA. Emellett nézik a kockázatkezelést és a stratégiai képességek fejlesztésének lehetőségét is. Ezek olyan tényezők, amelyek – ha jól működnek – akár 20–25 százalékkal is megnövelhetik a vállalat piaci értékét. Nagyon is célirányosan kell tehát foglalkozni egy olyan családi céggel, amit tulajdonosa értékesíteni szeretne.

A tranzakciós folyamatok igencsak bonyolultak és sok esetben hosszadalmasok, gyakran több hónapot, sőt akár éveket is igénybe vehetnek. Az eladás előtt álló vállalkozásoknak érdemes felkészülniük erre az átmeneti, tranzakciós időszakra is. Nem dőlhetnek hátra, ez idő alatt is tudatosan kell építkezniük, hogy megőrizzék, sőt adott esetben még növeljék is cégük piaci értékét. Ezt a folyamatot segíthetik például a menedzsmenti struktúra folyamatos monitorozásával, független felsővezetés és előre meghatározott jövőkép kialakításával, valamint az adminisztrációs folyamatok rendszerezésével.

„A cégértékesítést a lakáseladáshoz tudnám hasonlítani. Az ingatlanosok szerint nagyon nagy jelentősége van annak, hogy egy lakást vagy házat hogyan dobnak piacra. Gyakran szakértők bevonását is javasolják, amire még egy iparág is létrejött: a lakás stunning. Ugyanez igaz a cégekre is. Pontosan ismerni kell a vevők, befektetők aktuális igényeit ahhoz, hogy egy vállalkozást jól lehessen értékesíteni. Jelenleg a legfontosabbnak azt látjuk, hogy olyan menedzsmentet állítsanak fel, ami képes végrehajtani a jövőbeli növekedési terveket és tud alkalmazkodni a piaci változásokhoz. A középvezetők bevonása mindenképp szükséges ahhoz, hogy a vállalatok stabilitása és értéke fenntartható legyen. Ezek a lépések nagyban hozzájárulnak ahhoz, hogy a cégek ne „csak” sikeresek, hanem értékesek is legyenek, ami egy tranzakció alkalmával elsődleges szempont az eladói és a vevői oldalon egyaránt” – mondta el Ékes Ákos, a K&H Bank vállalati üzletfejlesztési igazgatója, a K&H családi vállalatok központ vezetője.

A siker titka: stratégia, struktúra és jövőkép

A pénzügyi mutatókon kívül tehát a jövőre vonatkozó vízió és a vállalati struktúra határozza meg legjobban egy cég értékét. Vég Ottó, a magyar tulajdonú családi cégek stratégiai tanácsadója, a 3rdGEN Zrt. tulajdonosa szerint a cégek csak akkor tudják megállni a helyüket a piacon, ha tudatosan, jól strukturáltan és átláthatóan építik fel a működésüket, és a középvezetői szint is megfelelően felkészült a jövő kihívásaira. A jövőkép eléréséhez megfogalmazott vállalati stratégia, és az ennek megvalósítására képes, felkészült, elkötelezett management és szervezet határozza meg, azt, hogy milyen versenyelőnnyel bírnak és hogyan alakítják a jövőt.

A következő években az új generációs vezetők pozícióba kerülése és a tudatos vállalati struktúrák kialakítása lesz célkeresztben. Ezek alapvetően határozzák meg, hogy milyen értéken kelhet el egy vállalkozás. A tudatos tervezés és a középvezetői szint erősítése nemcsak a vállalat belső működését javítja, hanem a cégek piaci értékesítését is – szűrhető le a K&H családi vállalatok klubsorozat résztvevőinek tapasztalatai alapján.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 01. 13., 14:40
A tavalyi a hazai turizmus új rekordéve, soha ennyien nem utaztak Magyarországra külföldről, soha nem pihent ennyi hazai vendég az országhatáron belül és soha nem keletkezett ennyi bevétel a szálláshelyeken – mondta Guller Zoltán, a Magyar Turisztikai Ügynökség elnöke a turizmus 2024. évi előzetes eredményeit értékelő sajtótájékoztatón.
2025. 01. 13., 20:10
A családi vállalkozások tulajdonosainak jelentős része tisztában van tulajdonának értékével, és többen fontolóra vették már azt is, hogy a jövőben értékesítik cégüket. Egy piaci tranzakció előkészítése rendkívül összetett és időigényes folyamat, amelyhez szükség van megfelelő szakértelemre is. A K&H szakértői szerint az előkészületeket érdemes már évekkel a tényleges eladás előtt elkezdeni.
2025-01-13 09:10:00
Kulcsszerepet játszhatnak a munkahelyi barátságok a dolgozók elégedettségében, mentális egészségében, elkötelezettségében; ötből négy alkalmazott szerint nagyon fontos, hogy jóban legyen valakivel a cégnél – állapítja meg Friends at Work felmérésében a KPMG.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Az amerikai vállalat éppen Budapesten nyitott irodát, hogy a magyar fővárosból kiindulva Európában és Ázsiában is terjessze a forradalmi alumínium-újrahasznosító technológiáját. Az Austin AI Europe a kontinens klímacéljai felé lökdösi mindazokat a gyártókat, akik nem csak a szén-dioxid-kibocsátást, hanem a költségeket is visszafognák – közvetlenül hulladékból származó, azonnal feldolgozható alumínium újrahasznosításával. A részben vagy egészben a timföldgyártást is kiváltó megoldást a cég hazai munkatársai, Demmer Dóra és Cholnoky Miklós mutatták be a BizniszPlusznak. Ismerje meg közelebbről a fenntartható alumíniumgyártás úttörő rendszerét, amely Magyarországról folytatja útját a világhír felé!
2024. 12. 17., 10:35
epizód: 2024 / 24   |   hossz: 27:58
A 2025-ös évre vonatkozó adócsomag változásai minden vállalkozást érintenek, és komoly átalakulás küszöbén állnak a NAV digitális megoldásai is, amelyekben már szerepet kap a mesterséges intelligencia. Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának vezetője részletesen beszélt a BizniszPlusznak az adórendszert érintő új szabályokról, az áfabevallások digitális jövőjéről és az adótanácsadás fejlődési irányairól. Ezek a nagyvállalatok és a kkv-k mellett a könyvelői és adótanácsadói szakmára is hatással lesznek, érdemes tehát meghallgatni a szakértő értékelését és tanácsait.
2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS