Családi vállalkozás eladása: mitől függ a sikeres tranzakció?

2025. 01. 13., 20:10

A családi vállalkozások tulajdonosainak jelentős része tisztában van tulajdonának értékével, és többen fontolóra vették már azt is, hogy a jövőben értékesítik cégüket. Egy piaci tranzakció előkészítése rendkívül összetett és időigényes folyamat, amelyhez szükség van megfelelő szakértelemre is. A K&H szakértői szerint az előkészületeket érdemes már évekkel a tényleges eladás előtt elkezdeni.

A vállalatok értékét nemcsak a bevétel vagy az EBITDA mértéke határozza meg, hanem például a stratégiai tervezés minősége, a vezetői struktúra és a megfelelő kockázatkezelés is. Egy eladásra kínált cég valós piaci értékét a befektetők igazolják vissza, és ez sok esetben eltérhet a tulajdonosok elképzeléseitől. Az értékteremtés és a cégépítés nem csupán a profit növelésére irányul, hanem ilyenkor a hosszú távú stabilitás is hangsúlyosan előtérbe kerül, hiszen ez a piacon való megmaradást szavatolja.

A K&H családi vállalatok klubbeszélgetésén a szakértők rámutattak: a cégeladások sikeréhez elengedhetetlen a hosszú távú növekedést garantáló, folyamatos fejlesztés. A befektetők számára ez ugyanolyan sokat nyom a latban az eladó cégek értékének meghatározásánál, mint az EBITDA. Emellett nézik a kockázatkezelést és a stratégiai képességek fejlesztésének lehetőségét is. Ezek olyan tényezők, amelyek – ha jól működnek – akár 20–25 százalékkal is megnövelhetik a vállalat piaci értékét. Nagyon is célirányosan kell tehát foglalkozni egy olyan családi céggel, amit tulajdonosa értékesíteni szeretne.

A tranzakciós folyamatok igencsak bonyolultak és sok esetben hosszadalmasok, gyakran több hónapot, sőt akár éveket is igénybe vehetnek. Az eladás előtt álló vállalkozásoknak érdemes felkészülniük erre az átmeneti, tranzakciós időszakra is. Nem dőlhetnek hátra, ez idő alatt is tudatosan kell építkezniük, hogy megőrizzék, sőt adott esetben még növeljék is cégük piaci értékét. Ezt a folyamatot segíthetik például a menedzsmenti struktúra folyamatos monitorozásával, független felsővezetés és előre meghatározott jövőkép kialakításával, valamint az adminisztrációs folyamatok rendszerezésével.

„A cégértékesítést a lakáseladáshoz tudnám hasonlítani. Az ingatlanosok szerint nagyon nagy jelentősége van annak, hogy egy lakást vagy házat hogyan dobnak piacra. Gyakran szakértők bevonását is javasolják, amire még egy iparág is létrejött: a lakás stunning. Ugyanez igaz a cégekre is. Pontosan ismerni kell a vevők, befektetők aktuális igényeit ahhoz, hogy egy vállalkozást jól lehessen értékesíteni. Jelenleg a legfontosabbnak azt látjuk, hogy olyan menedzsmentet állítsanak fel, ami képes végrehajtani a jövőbeli növekedési terveket és tud alkalmazkodni a piaci változásokhoz. A középvezetők bevonása mindenképp szükséges ahhoz, hogy a vállalatok stabilitása és értéke fenntartható legyen. Ezek a lépések nagyban hozzájárulnak ahhoz, hogy a cégek ne „csak” sikeresek, hanem értékesek is legyenek, ami egy tranzakció alkalmával elsődleges szempont az eladói és a vevői oldalon egyaránt” – mondta el Ékes Ákos, a K&H Bank vállalati üzletfejlesztési igazgatója, a K&H családi vállalatok központ vezetője.

A siker titka: stratégia, struktúra és jövőkép

A pénzügyi mutatókon kívül tehát a jövőre vonatkozó vízió és a vállalati struktúra határozza meg legjobban egy cég értékét. Vég Ottó, a magyar tulajdonú családi cégek stratégiai tanácsadója, a 3rdGEN Zrt. tulajdonosa szerint a cégek csak akkor tudják megállni a helyüket a piacon, ha tudatosan, jól strukturáltan és átláthatóan építik fel a működésüket, és a középvezetői szint is megfelelően felkészült a jövő kihívásaira. A jövőkép eléréséhez megfogalmazott vállalati stratégia, és az ennek megvalósítására képes, felkészült, elkötelezett management és szervezet határozza meg, azt, hogy milyen versenyelőnnyel bírnak és hogyan alakítják a jövőt.

A következő években az új generációs vezetők pozícióba kerülése és a tudatos vállalati struktúrák kialakítása lesz célkeresztben. Ezek alapvetően határozzák meg, hogy milyen értéken kelhet el egy vállalkozás. A tudatos tervezés és a középvezetői szint erősítése nemcsak a vállalat belső működését javítja, hanem a cégek piaci értékesítését is – szűrhető le a K&H családi vállalatok klubsorozat résztvevőinek tapasztalatai alapján.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 07., 13:25
Az amerikai fogyasztók hamarosan többet fizethetnek a Kínából érkező termékekért, miután az Egyesült Államok 2025. február 1-től 10 százalékos vámot vetett ki a kínai importcikkekre, és megszüntette az eddigi adókedvezményt a 800 dollár alatti csomagokra. Az intézkedés különösen az olyan népszerű online piactereket érinti, mint a Temu és a Shein, amelyeket eddig alacsony árú termékeik és gyors kiszállításuk miatt kedveltek a vásárlók. De mi vezetett ehhez a döntéshez, és milyen hatása lesz az amerikai piacra? Tímár Szabolcs, a PwC Magyarország e-kereskedelmi szakértőjének írása.
2025. 02. 06., 15:25
Előregisztráció formájában már több mint 3200 cég jelezte érdeklődését a „Minden vállalkozásnak legyen saját honlapja!” fantázianevű program iránt, amelyre a jelentkezés február 3-tól nyílt meg – tájékoztatott Szabados Richárd, a Nemzetgazdasági Minisztérium kis- és középvállalkozások fejlesztéséért és technológiáért felelős államtitkára.

  Rovathírek: HIPA

A beruházásösztönzésben is ki kell használni, hogy rendkívül Magyarország-barát az új washingtoni adminisztráció, és a legnagyobb amerikai cégeket is ösztönözni kell magyarországi befektetésekre – hívta fel a figyelmet Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A magyarok először idén tehetik meg, hogy ingatlan célra fordítsák a nyugdíjpénztári megtakarításaikat. Herman Bernadett, a Bank360 vezető szakértője ennek a lehetőségnek az előnyeiről és hátulütőiről, valamint a pénztárakra gyakorolt jelenlegi és távlati következményeiről is beszélt a BizniszPlusznak. Szóba került az is, hogy milyen hatással volt a nyugdíjvagyonokra a részvénypiacok tavalyi sikere, illetve hogy milyen tényezőktől függ a gyarapodás az idei évben.
2025. 01. 17., 08:20
epizód: 2025 / 2   |   hossz: 24:49
A kiskorú gyermeket nevelő szülők adóalapját csökkentő családi kedvezmény mértéke 2025. július 1-jétől 50 százalékkal nő, így a kétgyerekes családok az év második felében már nem havi 40 ezer, hanem 60 ezer forint adót és járulékot takarítanak meg. Nem mindegy azonban, hogy mikor és hogyan nyilatkoznak erről a dolgozók, miközben a munkáltatóknak is érdemes odafigyelni az ezzel kapcsolatos változásokra. A legfontosabb tudnivalókról Honyek Pétert, a PwC Magyarország személyi jövedelemadóval foglalkozó területének igazgatóját kérdeztük.
Az amerikai vállalat éppen Budapesten nyitott irodát, hogy a magyar fővárosból kiindulva Európában és Ázsiában is terjessze a forradalmi alumínium-újrahasznosító technológiáját. Az Austin AI Europe a kontinens klímacéljai felé lökdösi mindazokat a gyártókat, akik nem csak a szén-dioxid-kibocsátást, hanem a költségeket is visszafognák – közvetlenül hulladékból származó, azonnal feldolgozható alumínium újrahasznosításával. A részben vagy egészben a timföldgyártást is kiváltó megoldást a cég hazai munkatársai, Demmer Dóra és Cholnoky Miklós mutatták be a BizniszPlusznak. Ismerje meg közelebbről a fenntartható alumíniumgyártás úttörő rendszerét, amely Magyarországról folytatja útját a világhír felé!

  Rovathírek: ATOMBUSINESS

A Nemzetközi Atomenergia Ügynökség és az ukrán hatóságok tájékoztatása alapján az elmúlt két hónapban sem csökkent az ukrán energia-infrastruktúrát ért támadások száma. A támadások közvetlenül nem érintik az ukrajnai atomerőművek nukleáris biztonságát, azonban megzavarhatják működésüket.