A kkv-k számára is elérhetővé váltak a legfejlettebb vállalatirányítási megoldások

2019. 09. 10., 15:30

Egy kkv működtetésével, fejlesztésével kapcsolatos és a digitalizáció jelentette kihívásokra egyaránt jó megoldást jelenthet egy felhő alapú vállalatirányítási rendszer bevezetése.

A vállalatirányítási rendszerek alkalmazásához korábban nagyteljesítményű számítástechnikai eszközökre és rendszergazdákra volt szükség, így egy ERP üzemeltetése meglehetősen drága volt, helyhez kötötten és csak zárt körben működött, előnyeit a cégvezető csak akkor tudta kihasználni, ha éppen az irodában volt.

Ma már lehetőség van felhő alapon működő vállalatirányítási rendszerek alkalmazására, így adatainkat, köztük a vállalatirányítási szoftvert nem a saját eszközeinken, hanem egy külső szolgáltató szerverein tartjuk: a szükséges információkhoz bármikor, bárhonnan hozzáférhetünk anélkül, hogy félnünk kellene azok elvesztésétől. Mindezt úgy, hogy megspórolhatjuk a számítástechnika kiépítéséhez és működtetéséhez szükséges költségek jó részét.

A felhőalapon működő vállalatirányítási rendszer egy olyan, a vállalati működés minden területét lefedő megoldás, amely integráltan képes kezelni a számlázástól, a pénztári és banki műveleteken át az ügyfélkapcsolatokig mindent. Így a cégvezetés naprakész és pontos információkat szerezhet vállalkozása állapotáról és működéséről, a kinyert adatok elemzésével pedig könnyebb lesz számukra a döntéshozatal.

Nyilvánvaló előnyeinek köszönhetően a felhő alapú vállalatirányítási rendszerek gyorsan terjednek: 2015-ben az ERP rendszerek 56 százaléka helyben telepített volt, addig 2018-ban ez már mindössze 15 százalék. Ezzel párhuzamosan a külső szolgáltatónál telepített ERP rendszerek aránya 33-ról 64 százalékra nőtt. A felhős ERP rendszerek részesedése pedig csaknem megduplázódott, azaz a 2015-ben mért 11 százalékról három év alatt 21 százalékra ugrott. Fontos mutató, hogy az ügyfelek az ERP rendszer bevezetése után mennyire voltak elégedettek. Amíg 2015-ben az elégedett ügyfelek aránya 45 százalékos volt, addig tavaly már 68 százalékra nőtt ez a mutató.

A felhő alapú vállalatirányítási rendszer bevezetése azonban komoly munkát és szakértelmet igényel, amelyeknek egy kkv nem feltétlenül van a birtokában. Hogy csak néhány tényezőt említsünk: meg kell határozni, hogy milyen céljaink vannak az új rendszerrel. Biztosítani kell a bevezetéshez és a működtetéshez szükséges anyagi és humán erőforrásokat. Át kell tekinteni és szükség esetén át is kell alakítani a cég szervezetét és működését. Ki kell választani a megfelelő ERP szoftvert, azt a vállalkozás saját igényeire kell szabni, meg kell tanítani a munkatársaknak a használatát, és persze működtetni, ellenőrizni, ha szükséges módosítani kell az új felhő alapú vállalatirányítási rendszert.

A technológiai fejlődés nem áll le, hiszen a mesterséges intelligencia, a robotika rohamos terjedése miatt néhány éven belül megint mélyreható változásokra lehet számítani az üzletmenetükben, amelyekre ráadásul rövid idő alatt kell felkészülniük, hiszen a nagyvállalatok már gőzerővel dolgoznak a legújabb technológiák alkalmazásán.

Egy hosszútávon fenttartható ERP rendszer bevezetése komoly technikai, pénzügyi és szervezeti kihívásokkal járhat, amire egy kisméretű vállalkozás nincs felkészülve. Mindezek ellenére sem kell azonban lemondaniuk ezeknek a vállalkozásoknak a legkorszerűbb vállalatirányítási módszerek nyújtotta előnyökről, hiszen a komplex problémáikra a szoftverfejlesztő és felhőszolgáltató NetSuite, valamint a vállalati tanácsadó Deloitte stratégiai szövetsége megoldást jelenthet.

A NetSuite, valamint a Deloitte stratégiai szövetsége a magyar vállalatok számára is elérhetővé teszi a piacvezető felhő alapú ERP megoldás bevezetését mind a hazai nagyvállalatok, mind a kkv szektor számára.

Az együttműködésben a NetSuite biztosítja a vállalatirányítási szoftvert és a felhőszolgáltatást, a Deloitte pedig az ilyen rendszerek bevezetéshez és a működéshez szükséges tapasztalatot és szakértelmet.

Egy felhőalapú ERP rendszer bevezetése azonban nem elég a sikerhez, azt megfelelően is kell bevezetni, a hosszú távon fenntartható megoldás érdekében a vállalatok üzleti folyamatait sztenderdizálni kell a legjobb gyakorlatok mentén.

A Gartner elemzése alapján, 2022-re a nagyvállalatok 30 százaléka fogja átalakítani ERP rendszerét platform szemléletű megoldásra, standardizált ERP képességek alkalmazásával, melyek jellemzően felhő alapon kerülnek megvalósításra.

A Deloitte tapasztalatai alapján a vállalatok többsége indokolatlan mértékben szabta testre a vállalati folyamatokat kiszolgáló informatikai megoldásait (elsősorban ERP rendszereiket). Az így kialakult komplex megoldások mára már gátat szabnak annak, hogy alkalmazkodni tudjanak a gyorsan változó vevői és technológia igényekhez.

A Deloitte tapasztalatai és tudásbázisa, valamint a NetSuite folyamatosan frissülő előre paraméterezett iparági legjobb gyakorlatai (SuiteSuccess) nem csak a bevezetés időigényét csökkentik le kevesebb, mint a felére, de segítik a vállalatokat a lehető leghatékonyabb működés kialakításában is.

„Tapasztalataink alapján tudjuk, hogy a vállalkozások milyen folyamatok mentén működnek, de ismerjük azokat a módszertani, eljárási és technikai problémákat is, amelyek egy felhő alapú vállalatirányítási rendszerek bevezetésekor felmerülhetnek. Ezek megoldásához stratégiai látásmódra, a fejlesztés közben jelentkező problémák rugalmas kezelésére van szükség” – mondta Komjáthy Csaba, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadási üzletágának partnere.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2023-02-02 09:18:58
A januári csend után több nagybank is lépett, és elkezdte csökkenteni a kölcsönök kamatait. Volt olyan közülük, amelyik ezt a lakáshiteleknél és a személyi kölcsönöknél is megtette.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2022. 11. 29., 23:30
epizód: 2022 / 12   |   hossz: 24:09
Étvágygerjesztő sikertörténetet tálalunk fel a vendéglátóiparból. Az encsi Anyukám mondta titkát elsősorban nem az olaszos hangulatban, hanem a hazai alapanyagokban, a család- és vendégszeretetben kereshetjük. Dudás Szabolcs, az étterem egyik vezetője arról is beszél, hogy miként lett a főzés szeretetéből, átgondolt stratégiával, üzleti vállalkozás. A sztori 1995-ben egy olaszországi pizzakóstolós utazással kezdődött, és ma már a kiváló helyeknek járó Bib Gourmand-díjnál tart.
A bérrendezés akkor észszerű, ha a vállalkozások megmaradnak és meg tudják tartani a munkahelyeket is – mondja Perlusz László. A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének főtitkára szerint a vállalkozások „jövőállóságát” nagyszabású állami programokkal lehetne biztosítani.
2022. 10. 11., 06:36
epizód: 2022 / 10   |   hossz: 21:36
A válság mélyülésével egyre nagyobb szükség lehet a KAVOSZ Zrt. által kínált Széchenyi Hitel MAX-ra, amely a mikro-, kis- és középvállalkozások számára, de még a kezdők előtt is nyitott opció – hangsúlyozta Krisán László. A KAVOSZ vezérigazgatójával tovább elemeztük a válságból kivezető európai, illetve magyarországi utakat.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS