Így alakította a vásárlási szokásokat a járványhelyzet Szlovákiában

2020. 06. 15., 11:30

A koronavírus-járvány Szlovákiában is formálta a vásárlási szokásokat. Jóval többen részesítik előnyben a hazai élelmiszereket, és a járvány okozta gazdasági nehézségek miatt az árakra is jobban odafigyelnek.

„A világjárvány hatalmas sokkot jelentett a lakosság számára, így azon sem szabadna csodálkoznunk, hogy ez a vásárlási szokásainkat is alaposan átszabta” – mondta az Új Szónak Lenka Buchláková, a Szlovák Takarékpénztár elemzője, a pénzintézet legfrissebb elemzésére hivatkozva.

A vásárlók harmada – a járvány okozta gazdasági nehézségek miatt – most sokkal jobban odafigyel az árakra, a korábbiaknál is többször használva ki az üzletláncok akciós ajánlatait. Az elmúlt időszakban látványosan megugrott a tartós élelmiszerek iránti kereslet, és a járvány miatt tömegesen rohamozták meg a vásárlók a drogériákat is.

„Márciusban és áprilisban csak az élelmiszerekből 123 százalékkal többet rendeltünk interneten keresztül, mint az előző év azonos időszakában, miközben korábban épp az élelmiszerek esetében ódzkodtak a legtöbben, a megkérdezettek több mint kétharmada az online vásárlásoktól” – állítja Buchláková.

"A lakosság csupán 7 százaléka tartja előnytelennek és problémásnak az internetes vásárlást" – tette hozzá a Szlovák Takarékpénztár elemzője.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  Rovathírek: HIPA

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Ha felhív bennünket egy kérdezőbiztos, már nem száz százalék, hogy élő személyhez van szerencsénk – még akkor sem, ha természetes hangon beszélget velünk –, hiszen megjelentek a mesterséges intelligenciával lebonyolított telefonos közvélemény-kutatások. A technológia hazai úttörője a Minerva Intézet, amelynek vezetője, Pohly Ferenc elárulta: bár csak nemrég jöttek létre, már több sikeres kutatás és rengeteg tapasztalat van a hátuk mögött. Az AI-kérdezőbiztos a valódi emberre megtévesztésig hasonló módon beszélget a résztvevőkkel, és a több ezredik hívásnál is tűpontosan, változatlan hangnemben hajtja végre az interjút. A módszer jelentősen alacsonyabb költséggel, mégis sok lehetőséggel és ugyanolyan pontossággal, hosszú távon pedig számos más alkalmazási lehetőséggel kecsegtet, a piackutatásoktól az időpont-egyeztetéseken át az egészségügyi előszűrő beszélgetésekig.
Tudatos otthonteremtési stratégia újabb állomásának tartja a jelentős kamatkedvezménnyel igényelhető Otthon Start bevezetését a Miniszterelnökség parlamenti és stratégiai államtitkára. Panyi Miklós az „albérletből otthonba logika” mentén ajánlja a hitellehetőség kihasználását, és hangsúlyozza: olyan albérletárak alakultak ki, hogy a 3 százalékos kölcsön érdemi segítség, hiszen a fiatalok a lakhatás finanszírozása helyett ugyanannyiért, vagy kevesebbért kezdhetik el kifizetni a saját otthonukat. A politikus úgy látja, a program serkenti az új lakások építését is, ami közép-hosszútávon egyensúlyba hozhatja az ingatlanárak emelkedését.
2025. 10. 05., 22:05
epizód: 2025 / 20   |   hossz: 36:31
Az ingatlan.com mérései szerint az albérletszezon első hónapjában lassult a drágulás: országosan 1,1, Budapesten csak 0,7 százalékkal nőttek az árak, éves szinten pedig 7,5, illetve 7,2 százalékos az emelkedés. A kínálat négyéves csúcson van (több mint 18 ezer kiadó ingatlannal), ami egyre erősebb versenyhelyzetet teremt a bérbeadók között. A fővárosban több kerületben csökkentek az albérletárak, vidéken pedig stagnálás, kisebb visszaesés, illetve felzárkózás is tapasztalható. A portál vezető gazdasági szakértője, Balogh László ebben az epizódban elárulja, hogy ez a jelenség hogyan áll összefüggésben az Otthon Start programmal, és milyen tendenciák jellemzik az átalakuló albérletpiacot.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS