A szlovákiai autógyártók magasabb sebességbe kapcsoltak, a tavaszi hónapok drasztikus visszaesését követően a Szlovákia számára mérhetetlenül fontos külkereskedelem is kezd visszazökkenni a régi kerékvágásba.
A nagy autógyártók igyekeznek behozni a tavaszi lemaradásaikat, felpörgetve az eladásokat, ami a szlovák külkereskedelmen is meglátszik – írja az Új Szó.
Míg az idei év első öt hónapjában több mint 20 százalékkal kevesebb árut vittek ki Szlovákiából az előző év azonos időszakához képest, júniusban már csak 1,2 százalékos lemaradást mért a Statisztikai Hivatal.
Mindez elsősorban az autógyártóknak köszönhető, amelyeknek a kivitele júniusra már az egy évvel korábbit is túlszárnyalta. A szlovák export kétharmadát júniusban az autóipar adta.
„Szlovákia kicsi, nyitott, exportorientált ország, az Európai Unió negyedik legnyitottabb tagországának számít. A külkereskedelem így a GDP legfontosabb összetevője, ami azt jelenti, hogy ha a kivitel és a behozatal akadozik, azt a gazdaság egésze alaposan megsínyli” – mondta Eva Sadovská, a Wood & Company befektetési és tanácsadó társaság elemzője.
A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.
A kormány felmentést kért a Paks II. beruházás számára az előző amerikai adminisztráció által „politikai bosszúból” meghozott szankciók alól, amelyek nehezítik a beruházás előrehaladását – tájékoztatott Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.