„A válságon túl, Kánaánon innen” a magyar szállodások és vendéglátók

„A válságon túl, Kánaánon innen” a magyar szállodások és vendéglátók
2023. 09. 18., 19:18

Maguk mögött tudták a világjárvány és az árrobbanás okozta válságot a magyar szállásadók és vendéglátósok, de az ideális helyzetet még messze nem érték el. Budapest szárnyalt az idén, míg a vidéken ki kellett bírni, hogy a szezonban a fizetőképes magyarok most külföldre mentek. A vendégek visszatértek, az iparágat most a jövő kérdései foglalkoztatják: a jogszabályváltozások, a munkaerőhiány, a hatékonyság növelése, az új környezettudatos megoldások alkalmazása, és az energiatakarékosság. Ezek a kérdések állnak a kilencedik alkalommal megrendezett Szállodai és Éttermi Szakmai Találkozó (SzÉSzT) középpontjában is.

Kilencedik alkalommal rendezik meg szeptember végén a Szállodai és Éttermi Szakmai Találkozót (www.szeszt.hu). A hazai vállalkozások összefogásával létrejövő ingyenes szakmai rendezvény célja, hogy a szálloda és vendéglátóipar képviselőinek teret biztosítson a mélyreható szakmai információk megszerzésére, a lehetőségek feltérképezésére és a tapasztalatok cseréjére.

Aki talpon maradt jól járt – vonja le az elmúlt év tanulságát Kovács László, a Magyar Vendéglátók Ipartestülete elnöke, a SzÉSzT egyik előadója. Mint mondja, a Covid és az energiaárrobbanás kettős negatív hatására reagálva a vendéglátóhelyek 8 százaléka zárt be, és mintegy tízezerrel csökkent a foglalkoztatottak száma az ágazatban. Ám tavaly év vége felé a forgalom váratlanul elkezdett növekedni, a járvány megszelídülésének hatására a különböző céges és magánrendezvények iránt gyorsan nőtt a kereslet – októbertől már mindenki találkozni akart mindenkivel. Az év végi ugrás eredményeként a tavalyi egész éves forgalom volumenben már csak 4 százalékkal maradt a 2019-es alatt, értékben pedig felette volt. És ugyan mindehhez magasabb költségszint társult, de a forgalom jóval kevesebb üzletre és munkavállalóra jutott: az egy egységre jutó bevétel tehát nőtt. Idén ugyan csökkent a volumen, érződik a kereslet mérséklődése, de látszik, hogy a vendéglátás túl van a válságokon, és a bezárások helyett már inkább az óvatos új nyitások a jellemzőek.

Flesch Tamás, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének elnöke szerint a magyar turisztikai ágazat kifejezetten jó évet zár az idén. Ez kétségtelenül az ide – és ezen belül leginkább Budapestre – látogató külföldi turistáknak köszönhető, foglaltságban ugyan nem, ám bevételben már bőven elértük a járvány előtti szintet. A szakember szerint az idei szezon különlegessége, hogy az a hazai réteg, amely a növekvő árak ellenére megengedhetett magának hosszabb nyári üdülést, az idén – négy év bezártság után – inkább külföldre ment. Közben pedig valóban jelentett kiesést, hogy a társadalom egy másik része éppen a pihenésre szánt kiadásokat fogta kénytelenül vissza. „A szezon azonban ilyen, amíg nem volt ekkora az utasforgalom mindkét irányba, és a magyarok itthon nyaraltak, a fővárosi piac volt rosszabb, a vidéki pedig jobb” – mondja az elnök. Szerinte abban lehet reménykedni, hogy az ősszel a magyar vendégek is visszatérnek.

A most elkövetkező időszakban azonban érdemes lesz azt is figyelni, milyen valós hatása lesz a SZÉP Kártya szabály-változásainak, hiszen a turisztikai ágazat védelme érdekében estleg szükség lehet az élelmiszer-vásárlásoknál akár egy plafon megállapítására is. Hasonló kérdés, hogy milyen új helyzetet teremt a fővárosi piacon a magánszállások újranyitása. Amíg a járvány idején 4–5 ezerre csökkent az AirBnB típusú szállások száma Budapesten, addig az idénre számuk ismét 14 ezerre nőtt – ezzel a fővárosban közel annyi, ha nem több ágyat kínálnak a magánszállások, mint a szállodák – miközben előbbiek jelentősen más költségszinten (leginkább az olcsóbb lakossági energiaárakkal) működnek. De hasonló változást hoz majd a vendéglátásban januártól az új betétdíjas rendszer bevezetése is, hiszen a visszagyűjtendő edényeket (mindent, ami egy decisnél nagyobb kiszerelésben van) külön tárolni és rendszerezni kell majd, ami egészen új helyzetet teremt a raktározásban és a hulladékkezelésben.

A Szállodai és Éttermi Szakmai Találkozón többek között ezekről a kérdésekről három szekcióban (management, housekeeping, vendéglátás) párhuzamosan folynak majd az előadások, választ keresve a szakma mai kihívásaira. A különleges találkozónak különleges helyszín ad otthont: a Birdies Rendezvényház Szentendrén (képünkön).

A „Vissza a természethez” mottóval megrendezésre kerülő találkozó középpontjában a környezettudatos megoldások állnak – legyen szó bármely érintett területről. Ma már a környezettudatosság nem csak egy szlogen, hanem a vendégek alapvető elvárása, és a hatékonyság növelésének záloga is. A hatékony energiafelhasználás, a jól tervezett és szervezett munka nem csak a környezetet, de a pénztárcát is kíméli, miközben a vendégek számára is új minőséget ad – vélik a szervezők. És miközben a konferencia programjából természetesen nem maradhatnak ki az ágazat helyzetét értékelő előadások, a résztvevők olyan problémák megoldására is új válaszokat kaphatnak, mint a munkaerőhiány, a vendégek új elvárásainak kezelése, vagy az elektromos áram tárolásának a lehetőségei.

A szeptember 26-i konferencián a szálloda- és vendéglátóipari szakemberek számára a részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött. Regisztrálni a https://szeszt.hu/regisztracio/ címen lehet

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a neobankok és a nemzetközi trendek azt erősítik, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozások vezetői ne pénzügyi operatív teendőkbe öljék a drága idejüket ahelyett, amihez igazán értenek, az ehhez szükség digitális megoldások hazánkban még nem vagy csak ritkán hozzáférhetőek. Lemák Gábor, a FinTechShow-t szervező FinTech Group társalapítója ezért tartja fontosnak, hogy a rendezvényükön megvizsgálhatják: ki, hogyan és mit tehet azért, hogy a mikrovállalkozások és kkv-k pénzügyei sokkal egyszerűbben intézhetőek legyenek. Rá is mutatott néhány olyan digitális gyakorlatra, ami kellően jövőbe mutató ahhoz, hogy a hazai vállalkozások is alkalmazzák végre.
A vendéglátóipari vezetők részéről a feladatok delegálásának hiánya az egyik legsúlyosabb probléma, ami miatt nehezen áll talpra az ágazat a COVID utáni években. Továbbra is érezteti hatását, hogy a pandémia szétverte a jól kialakult szakmai közösségeket, a vendéglátósok már nem vagy alig járnak össze eszmecserére és a tudás átadására, amiből pedig kölcsönösen, mindenki profitálhatna. Persze erre a helyzetre is van megoldás: hozzá kell látni a céges mikroközösségek, aztán a nagyobb együttműködések felépítéséhez – osztotta meg a BizniszPlusz csatornával Gréczi Szilárd, a Skill Trade operatív és projektmenedzsere.
A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS