Mire vár a Sberbank 9800 ügyfele?

2022. 04. 07., 20:37

A volt Sberbank ügyfelek esetében került sor először arra, hogy – a megszigorodott törvényi előírást hibátlanul teljesítve – tíz munkanap alatt bocsássa az OBA egy nagy létszámú betétesi kör rendelkezésére a részükre járó kártalanítás összegét. Mintegy 9800 ügyfél még nem jelentkezett követeléséért, mintegy 3000 betétesnek pedig vagy pontosítania kell időközben megváltozott adatait a teljesítéshez, vagy egyéb okból (például zárolás) nem teljesíthető kifizetés a részére. A végelszámolónál május 3-ig lehet bejelenteni a biztosított betétösszeget meghaladó követelést.

Az Országos Betétbiztosítási Alap (OBA) a 2022. április 5-ig 141,6 milliárd forint kártalanítási összeg felett nyitotta meg a rendelkezési lehetőséget a volt Sberbank Magyarország Zrt. (Sberbank) károsultjai számára a Magyar Postánál történő kifizetéssel, a Takarékbank kijelölt fiókjaiban, illetve az általuk megadott bankszámlaszámra történő átutalással.

A közel 62 ezer betétes a betéteinek összesen tőke- és kamatösszegét maximum 38,047 millió forintig kaphatta meg. A kifizetés módjáról az OBA az ügyfelek Sberbanknál nyilvántartott és az OBA számára továbbított állandó lakcímére, székhelyére szóló értesítéseket küldött levélben.

Ez volt az első alkalom, hogy a betétbiztosítónak ilyen nagy létszámú, egyértelmű biztosítottsággal és egyértelműen megállapítható, kifizethető biztosított betétösszeggel rendelkező ügyfélkör számára 10 munkanapon belül kellett rendelkezésre bocsátania a kártalanítás összegét, amit hibátlanul meg is tett. Pár évvel ezelőtt ugyanis még 15-20 munkanapot írtak elő az európai uniós és a hazai jogszabályok e folyamat lebonyolítására.

Jelenleg még mintegy 9800 ügyfél nem jelentkezett biztosított betétjéért, amelyek együttes összege 17,9 milliárd forintra rúg. Ha ők a Takarékbanknál jogosultak a kártalanítási összegük feletti rendelkezésre (mintegy 2700 ilyen ügyfél), egészen 2023. március 31-ig a Takarékbank fiókjaiban jelentkezhetnek igényeikkel. A postai kifizetésekre jogosultak (közel 3700 ügyfél) az OBA-nál tehetik meg ezt, még közel öt évig, egészen 2027. március 19-ig. Az átutalással érintett ügyfelek közül pedig további mintegy 3400 főnek kellene még megadnia bankszámlaszámát a kifizetés teljesítéséhez.

Mindezeken túl még több mint 3000 ügyfél esetében kiegészítő információkat szükséges kapnia az OBA-nak a Sberbanktól a kifizetéshez (mert például megváltozott az adott betétes lakcíme, neve stb., vagy a teljes betétösszeg valamely okból zárolva lett a Sberbank által). Ezek az adatok – a betétesek közreműködésének is köszönhetően – folyamatosan érkeznek a volt Sberbank nyitva lévő fiókjaihoz és így a betétbiztosítóhoz. Ezen ügyfelek részére a lehetséges esetek és az esetleges további teendők kapcsán az OBA honlapján közleményt is közzétett.

A betétbiztosító kifizetése az ügyfelek döntő többsége esetében a Sberbankkal szembeni teljes követelését fedezi. A betétbiztosítási limitnél magasabb összegre jogosultak (mintegy ezer, döntően vállalati betétes) a végelszámolás során juthatnak a további betétösszegeikhez. A végelszámoló Pénzügyi Stabilitási és Felszámoló NKft. (PSFN) végzi a banki portfólió átvilágítását, és meghatározza az értékesítési stratégiát is.

A jogszabályi előírás alapján a hitelezők a Sberbank végelszámolásának közzétételétől 60 napon belül, azaz 2022. május 3-ig jelenthetik be követeléseiket (eddig kell legkésőbb postára adni az igénybejelentést). A törvény szerint ugyanakkor a bejelentés elmulasztása vagy késedelmes teljesítése nem jár jogvesztéssel.

A hitelezők igénybejelentésükre szolgáló formanyomtatványt a Sberbank honlapjáról tölthetik le. A hitelezői igény bejelentése díjmentes, és a a PSFN címére kell (1055 Budapest, Bajcsy-Zsilinszky út 78. I. em.) kell elküldeni, a borítékon feltüntetve: Hitelezői igénybejelentés – Sberbank”. A végelszámoló a hitelezői igénybejelentési határidőt követő 15 napon belül (2022. május 18-ig) jegyzéket készít a követelésekről, és a hitelezői igénybejelentési határidő elteltét követő 45 napon belül (2022. június 17-ig) követelésük minősítéséről értesíti a hitelezőket.

(MNB)

A rovat támogatója a KAVOSZ Zrt.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024-10-15 23:15:00
Az üzletenként egymillió forintos támogatást konyhatechnológiai és a mindennapi működéshez szükséges kisebb eszközök, készletek beszerzésére fordíthatják, de felhasználhatják energiahatékony és gazdaságos üzemelést támogató fejlesztésekre, vagy nagyobb beruházásokhoz is.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a neobankok és a nemzetközi trendek azt erősítik, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozások vezetői ne pénzügyi operatív teendőkbe öljék a drága idejüket ahelyett, amihez igazán értenek, az ehhez szükség digitális megoldások hazánkban még nem vagy csak ritkán hozzáférhetőek. Lemák Gábor, a FinTechShow-t szervező FinTech Group társalapítója ezért tartja fontosnak, hogy a rendezvényükön megvizsgálhatják: ki, hogyan és mit tehet azért, hogy a mikrovállalkozások és kkv-k pénzügyei sokkal egyszerűbben intézhetőek legyenek. Rá is mutatott néhány olyan digitális gyakorlatra, ami kellően jövőbe mutató ahhoz, hogy a hazai vállalkozások is alkalmazzák végre.
A vendéglátóipari vezetők részéről a feladatok delegálásának hiánya az egyik legsúlyosabb probléma, ami miatt nehezen áll talpra az ágazat a COVID utáni években. Továbbra is érezteti hatását, hogy a pandémia szétverte a jól kialakult szakmai közösségeket, a vendéglátósok már nem vagy alig járnak össze eszmecserére és a tudás átadására, amiből pedig kölcsönösen, mindenki profitálhatna. Persze erre a helyzetre is van megoldás: hozzá kell látni a céges mikroközösségek, aztán a nagyobb együttműködések felépítéséhez – osztotta meg a BizniszPlusz csatornával Gréczi Szilárd, a Skill Trade operatív és projektmenedzsere.
A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS