Megszabja az MNB a bankoknak, hogy hol és mennyi ATM-et kell működtetniük

2023. 01. 18., 16:13

Az MNB rendeletben határozta meg, hogy a bankoknak mennyi bankjegykiadó automatát (ATM) kell üzemeltetniük. Az érintett pénzintézeteknek a bankkártyaszámuktól függően legalább 169-et, a legnagyobb bankoknak pedig tízszer ennyit. A jegybank feltételhez köti a bankfióki pénztárak bezárását is – írja a Bank360.hu.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) elnökének új rendelete területi és forgalmi feltételek alapján arra kötelezi a hazai hitelintézeteket, hogy meghatározott számú bankjegykiadó automatát üzemeltessenek. A rendelet minden hitelintézetre vonatkozik, amely a fogyasztók részére fizetési számlát vezet és a piaci részesedése a készpénzfelvételi kártyák tekintetében – az MNB statisztikája alapján – meghaladja az egy százalékot.

Annak a banknak, amelynek a betéti fizetési kártyáinak száma és a hitelkártyáinak 50 százaléka összesen legfeljebb 600 darab, országosan legalább 169 ATM-et kell működtetnie. A legnagyobb hitelintézeteknek, amelyek egyenként több mint 2,4 millió bankkártyát bocsátottak ki a fenti számítás alapján, legalább 1686 automatát kell üzemeltetniük. Ebből fővárosi kerületenként minimum 12 darabnak, vármegye székhelyenként 15, a vármegye egyéb településein pedig legalább összesen 60 ATM-nek kell lennie az MNB rendelete szerint.

A 600 ezer és 1,2 millió bankkártya közötti hitelintézeteknek a vármegyeszékhelyen kívüli városok legalább 65 százalékában kell automatát üzemeltetni, az ennél több kártyát kibocsátotóknak pedig a 80 százalékában.

A bankoknak kötelező bővíteniük az ATM-hálózatukat, ha a jelenleg működő automatáik száma nem éri el a rendeletben meghatározott minimális számokat. A bankok át is helyezhetnek automatákat a településtípusok közötti megoszlást figyelembe véve.

A hitelintézeteknek kötelező vizsgálni a területi feltételek után azt is, hogy az ATM-hálózatuk megfelel-e az MNB forgalmi feltételeinek. A készpénz felvételére alkalmas automatára, illetve a befizetési funkcióval rendelkező automatára eső éves átlagos készpénzfelvételi vagy befizetési forgalom nem haladhatja meg az MNB által megállapított referenciaértéket. A referenciaértékekről háromévente tájékoztatják majd a hitelintézeteket.

Nem zárhatnak be csak úgy pénztárakat

A rendelet szerint egy bank kizárólag abban az esetben dönthet a fióki pénztárának megszüntetéséről, működésének korlátozásáról, ha az adott pénztár forgalma – legalább a megelőző 24 hónapban - trendszerűen, folyamatosan csökken, illetve a pénztári készpénzes fizetések egy olyan szűk ügyfélcsoportra korlátozódnak, amely a készpénzes automaták használatára zökkenőmentesen átterelhető.

Amennyiben a hitelintézet egy fiókjában megszünteti a pénztárat, köteles legalább két ki- és befizetést biztosító automatával bővíteni a hálózatát. Ezek közül egyet az adott pénztár nélküli fiókban, a másikat az adott településen vagy fővárosi kerületben infrastrukturális és szolgáltatási csomópontban kell elhelyezni. A fióki pénztár megszüntetéséről a hitelintézetnek legalább a bezárás előtt 3 hónappal tájékoztatni kell az ügyfeleit a fiókban és az internetes honlapján – írja Bank360.hu.

Online segítség is kell

Az a bank, amely a fiókhálózata legalább 30 százalékában pénztármentes fiókot működtető hitelintézet – karácsony és újév kivételével - minden naptári napon legalább 7 és 22 óra között telefonon, illetve videochaten közvetlenül elérhető, ügyfeleket támogató szolgáltatást köteles biztosítani a készpénzes automaták használatához.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2023-10-04 17:39:00
A nukleáris létesítmények és radioaktívhulladék-tárolók, illetve a nukleáris és más radioaktív anyagok fizikai védelmének egyik fontos elemével, a támadást elhárító erők reagálási funkciójával kapcsolatos workshopot szervezett közösen az Országos Atomenergia Hivatal és az Amerikai Egyesült Államok Energetikai Minisztériuma.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Nem drága a csapatépítés, ha a dolgozók napi béréhez viszonyítjuk, de nem az étel, az ital és maga az esemény a fontos, hanem az, hogy mit hozunk ki a résztvevőkből. A látens távozóktól az elkerülhető fluktuáción át a jutalmazás-elismerés egyensúlyáig – íme, a recept ahhoz, hogy egy nyelvet beszéljen dolgozó és munkáltató. A következetes, tervszerű vállalati fejlődéshez vezető útról Kalmár Pétert, az [eureka] Consulting & Games alapító-vezérigazgatóját kérdeztük.
Egy igazán kreatív szakács, Szatmári Ferenc, alias Főzelékes Feri elárulja, hogyan építi forradalmi megoldásokkal a vállalkozását. A hartai gasztroblogger és influenszer több szakácskönyvvel a háta mögött, unokatestvérével közösen hívta életre a HIPPEACE főzelékbárt, amelynek alapjait a vásárlók is segítenek lerakni, közösségi finanszírozással. Ez az a helyzet, amikor a kedves vendég a receptet is hazaviheti az étteremből, de bőven van még újítás, amivel a franchise-ban szintén gondolkodó szakács előállt. Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
2023. 08. 06., 10:25
epizód: 2023 / 12   |   hossz: 28:19
Vajon hogyan vizsgázunk napjainkban stresszkezelésből és időmenedzsmentből – pont akkor, amikor a karrierünkre gazdasági nehézségek lehetnek hatással? Hogyan segíthet ezen az irányított játék, az ún. gamifikált fejlesztési folyamat, és hogyan gyógyít vele munkahelyi közösségeket, döntéshozó stratégiákat, karrier és magánélet egyensúlyában keletkezett zavarokat a „Mit játsszunk?” vlog egyik vezetője, Győri-Nádai Réka? A kreatív szakembert a vállalati soft skill tréningek és a játszva megoldható céges folyamatok sajátosságairól is faggattuk.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS

A nukleáris létesítmények és radioaktívhulladék-tárolók, illetve a nukleáris és más radioaktív anyagok fizikai védelmének egyik fontos elemével, a támadást elhárító erők reagálási funkciójával kapcsolatos workshopot szervezett közösen az Országos Atomenergia Hivatal és az Amerikai Egyesült Államok Energetikai Minisztériuma.