Megbüntette az MNB a Raiffeisen Bankot

Megbüntette az MNB a Raiffeisen Bankot
2022. 08. 01., 14:23

Az MNB utóvizsgálata nyomán 41,25 millió forint felügyeleti bírságot szabott ki a Raiffeisen Bankra, mivel az – közel két évvel a jegybank korábbi kötelezései után – továbbra sem szüntetett meg több, a pénzmosás és terrorizmusfinanszírozás megelőzését szolgáló hiányosságot. Több szempontból is jogsértő volt a bank szűrőrendszere, a már bejelentett ügyfelekre vonatkozó megerősített eljárás, a bejelentési gyakorlat és a területhez kötődő belső szabályrendszer is.

A Magyar Nemzeti Bank utóvizsgálatot folytatott le a Raiffeisen Bank Zrt.-nél a hitelintézet pénzmosás- és terrorizmusfinanszírozás-megelőzési tevékenységének ellenőrzésére. A jegybank azt ellenőrizte, hogy a hitelintézet maradéktalanul teljesítette-e 2020. évi (figyelmeztetésekkel, kötelezésekkel, rendkívüli adatszolgáltatásra kötelezéssel és 20 millió forint bírsággal záruló) célvizsgálatát lezáró határozatában foglalt előírásokat. Az utóvizsgálat a 2020. október 1-től a vizsgálat lezárásáig terjedő időszakot tekintette át.

Az utóvizsgálat feltárta, hogy a hitelintézet több esetben nem teljesítette az MNB korábbi határozatában foglaltakat. A Raiffeisen Bank belső ellenőrző és információs rendszere (szűrőrendszere) több szempontból sem felelt meg a jogszabályi előírásoknak. A bank több, a jogszabályban szereplő kötelező szűrési feltételt nem vezetett be, emiatt nem szerezhet tudomást egyes, az illetékes hatóság (pénzügyi információs egység, azaz a NAV PEI) felé is bejelentendő pénzmosásgyanús ügyletekről.

Hiányosságokat tárt fel az MNB a Raiffeisen Bank már korábban bejelentett ügyfeleire vonatkozó megerősített eljárásnál is. A bank nem alkalmazta a kötelező szűrést egyes, e körbe tartozó ügyfeleinél, ennek nyomán pedig nem elemezte és értékelte az ezen ügyfelekhez kapcsolódó ügyleteket.

Hiányosnak bizonyult a Raiffeisen Bank szűrőrendszere annak nem megfelelő paraméterezése miatt is, ugyanis a Raiffeisen Bank nem a fennálló kockázatokkal arányosan határozta meg vonatkozó szűrési feltételeit, küszöbértékeit, így a szűrőrendszere nem biztosította a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása szempontjából kockázatos ügyfél és szokatlan ügylet kiszűrését és a bejelentések elvárt haladéktalan megtételéhez szükséges információt.

A Raiffeisen Bank emellett több szempontból sem tett eleget a pénzügyi információs egység felé történő teljes körű és haladéktalan bejelentési kötelezettségének. Utóbbival összefüggésben a hitelintézet belső eljárásrendje nem tartalmazta teljeskörűen az egyes belső bejelentések kezelésére és a NAV PEI felé történő továbbítására vonatkozó szabályokat, illetve a megtett bejelentések sem feleltek meg a jogszabályban előírt tartalmi követelményeknek.

A feltárt jogsértések miatt – egyéb intézkedések mellett - az MNB összességében 41,25 millió forint felügyeleti bírságot szabott ki a hitelintézetre. A bírság összege kapcsán – a Raiffeisen Bank piaci részesedése mellett - súlyosbító körülménynek minősült, hogy a hitelintézet nem hajtotta végre a jegybank korábbi határozatában előírt kötelezettségeket, illetve, hogy a pénzmosási kockázatok feltárása szempontjából alapvető fontosságú, komoly kockázatot hordozó hiányosságok voltak ismételten megállapíthatók. Enyhítő körülménynek minősült ugyanakkor, hogy a Raiffeisen Bank intézkedéseket tett a jogszabálysértő gyakorlat megszüntetése érdekében. (MNB)

A rovat támogatója a KAVOSZ Zrt.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  Rovathírek: HIPA

A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS