A fizetési kérelmen alapuló qvik a vevőknek nem kerül semmibe, a kereskedőknek viszont olcsóbb lehet a bankkártyás fizetésnél és hamarabb pénzükhöz juthatnak. A rendszer indulása óta már egyre több helyen lehet így fizetni, de a terjedésének az adhat majd nagy lökést, ha a közműcégek is elkezdik alkalmazni a fizetési kérelmet, és a céges online számlázó rendszerekbe is beépül ez a funkció – derül ki a Bank360.hu elemzéséből.
Már több mint 10 ezer kereskedőnél lehet bankkártya helyett az azonnali fizetési megoldást használó qvikkel fizetni. A qvik a fizetési kérelem szolgáltatáson alapul, és hasonlóan egyszerű és gyors, mint egy bankkártyás fizetés. A vásárló ilyenkor nem a bankkártyájával fizet, hanem közvetlenül a bankszámlájáról utalja át a pénzt a kereskedőnek. A vásárló számára a qvikes fizetés ugyanúgy díjmentes, mint a kártyás vásárlás, a kereskedő pedig azért jár jobban vele, mert számára olcsóbb lehet a kártyás tranzakciónál.
Luspay Miklós: a qvik fizetési megoldás olcsóbb és gyorsabb lesz kereskedőnek, vevőnek egyaránt
A qvik elektronikus fizetési alternatíva szolgáltatási díjtól és tranzakciós illetéktől mentesen, egyfajta átutalási formaként nyújthat kedvezőbb feltételeket a vevőknek, míg a boltok, webáruházak is jobban járnak vele – állítja Luspay Miklós. A Magyar Nemzeti Bank Pénzügyi infrastruktúrák és pénzforgalom igazgatóságának vezetője egyértelművé tette: az új rendszernek fontos célja a banki verseny élénkítése, amit kiválóan szolgálhat a bankkártyától független, számlák közötti, azonnali, biztonságos és olcsó fizetési megoldást kínáló qvik infrastruktúra.
A qvik is gyors, jellemzően egy QR-kódot kell beolvasnia a vásárlónak a telefonjával, majd a mobilbankban jóváhagynia a tranzakciót. Internetes vásárlásnál sok esetben hasonló jóváhagyást igényelnek a bankkártyás vásárlások is. A Bank360.hu-t az új fizetési módszert már alkalmazó pénzintézetek közül az OTP arról tájékoztatta, hogy már csaknem 7 ezer olyan online kereskedelmi partnere van, amelyiknél működik a qvik. Fizikai kereskedőknél egyelőre telefonos POS-eken biztosítja ezt az OTP, 4000 kereskedő partnerüknél lehet így fizetni, a Raiffeisen Bank ezres nagyságrendű kereskedőnél tette eddig elérhetővé a qviket, ezek fele fizikai, fele online üzlet.
A vásárlói oldalon azok tudnak qvikkel fizetni, akiknek a bankszámláját vezető pénzintézete tagja a Giro Zrt. elszámolási rendszerének, hiszen az azonnali fizetési rendszer (AFR) ezen keresztül valósul meg. A magyarországi bankok kötelezően csatlakoztak az azonnali fizetési rendszerhez, de egy külföldi bank ügyfele vagy egy revolutos nem fog tudni qvikkel fizetni.
Az OTP-nél egyelőre azt tapasztalják, hogy online környezetben többen választják a qvik-es fizetési opciót, ami annak is köszönhető, hogy több online kereskedő vezette be, mint fizikai bolt. Az online vásárlási szituációban kifejezetten népszerű megoldás a qvik, ez részben annak is köszönhető, hogy a mentett kártyás fizetési flow élményéhez hasonló, gördülékeny és gyors fizetési opcióról van szó. Már a bevezetést követő első napon voltak több tízezres nagyságrendű qvik-es tranzakciót bonyolítottak le a SimplePay online fizetési rendszerét használó kereskedőknél.
A Raiffeisennél úgy látják, elsősorban a vendéglátásban és a csomagküldő cégeknél népszerű most a qvik, az OTP-s lista élén fizikai környezetben a hajszalon, óraműhely, büfé és kerékpárműhely állnak, ha qvik tranzakcióról van szó. Ez persze meg fog változni, ha nem csak mobiltelefonos terminálon megy majd a szolgáltatás, de a nagy kasszarendszerekbe is integrálni tudják majd, az OTP ezt 2025 elejétől tervezi bevezetni a saját POS-termináljain. Első körben az online kereskedőknél indítják majd el a qviket, az OTP november végéig tervezi a teljes, 20 ezer partnerből álló hálózatában a bevezetést.
A qvikkel kapcsolatban egyelőre a tanulás fázisában járnak még a vásárlók és a kereskedők is, de az OTP-nél bíznak abban, hogy ha ezen túljutnak, felpörögnek az ilyen fizetések, hiszen a kereskedők rájönnek majd, hogy anyagilag jobban járnak a qvikkel, mint a bankkártyával.
Más előnye is van a qviknek az árazáson túl. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) egyik friss tanulmánya szerint a vállalkozók és kiskereskedők körében a banki és a POS-terminálok kapcsán felmerülő költségek fontos tényezők, de a kiskereskedők egy része a kártyás kiegyenlítés lassúságára is panaszkodott. Egyelőre viszont sokan (68 százalék) tartanak attól, hogy az AFR-es fizetés költségei magasak lesznek, és csak 18 százalék az, amelyik az azonnali kiegyenlítést tartotta a legfontosabb szempontnak.
Magyarországon a pénzforgalom 70 százalékát még mindig a készpénzes tranzakciók teszik ki, igaz, az arányuk csökken, 10 éve még 77 százalék volt. A bankkártyás tranzakciók aránya ez idő alatt 4,7 százalékról 19 százalékosra nőtt.
A tanulmány azt is megállapította, hogy hiába van Magyarországon is AFR már 2020 óta, a lakosság még mindig kisebb arányban használja az elektronikus fizetést, mint a környező országokban. Csehországban, Szlovákiában és Lengyelországban például 61-62 százalék azok aránya, akik elektronikusan fizetnek a fizikai kereskedőknél, és 26-31 százalék között van a készpénzt használók aránya. Magyarországon ezzel szemben 47 százalék fizet készpénzzel, és 49 százalék elektronikusan, a többiek (4 százalék) nem tudtak válaszolni, nehezen döntenek ebben a kérdésben.
A gyógyszertárakban, benzinkutakon és az internetes vásárlás során jellemzően többen fizetnek elektronikus eszközzel, de a piacon, a fodrásznál, az orvosnál, a taxiban még mindig gyakoribb a készpénz. Az otthoni felújítási munkákat végző mestereknek is jellemzően készpénzben fizetnek, és amikor pénzt ajándékoznak valakinek, akkor sem utalnak, hanem “borítékoznak” a régiós országok lakói.
A Bank360.hu szakértői szerint a fizetési kérelemre alapuló qvik terjedésének az adhat majd újabb lökést, ha a közműcégek is elkezdik alkalmazni a fizetési kérelmeket például a sárga csekkek helyett. Az ügyfelek pedig annál bátrabban használhatják ezt a megoldást, minél jobban megismerik, hogyan működik.
A fizetési kérelmek a vállalatok közötti fizetésben is teret nyerhetnek, amennyiben a ma már széles körben használt online számlázó rendszerekbe beépül ez a funkció. Az ilyen szolgáltatást nyújtó cégek egyike, a Számlázz.hu már be is jelentette, hogy cégek közötti számláknál októbertől lehetővé tette a fizetési kérelmek használatát. Így a számlát kiállító cég rögtön egy fizetési kérelmet is el tud küldeni annak a vállalkozásnak, amelytől az átutalást várja.
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
A tartály legösszetettebb formájú csonkzónái elkészültek; a csonkgyűrűk és a további fő elemek egyenként elvégzett minőségügyi átvétele után azok további megmunkálására és a tartály összeállítására az AEM-Technologies volgodonszki gyárában kerül sor.