Bankokat, biztosítókat vár a BÉT-re az MNB

2022. 02. 14., 12:09

Ajánlást adott ki az MNB a magyarországi bankok és biztosítók Budapesti Értéktőzsdén való bevezetésének ösztönzésére. A jegybank áprilistól jó gyakorlatnak tekinti, ha tulajdonszerzési, állományátruházási ügyletek esetében az érintett intézmények két éven belül legalább egy törzsrészvénysorozatukat bevezetik a BÉT-re. Ez erősítené a pénzügyi intézmények átláthatóságát, ezáltal a betétesek, befektetők és fogyasztók védelmét is.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) – összhangban a 2019-ben kiadott Versenyképességi programjának 42. pontjával – a magyarországi hitelintézetek és biztosítók számára kiadott ajánlásban kezdeményezi, hogy a 2022. április 1-jét követően induló befolyásszerzési, illetve állományátruházási ügyletek esetében a tulajdonosi kör fontolja meg az érintett intézmények részvényeinek bevezetését a Budapesti Értéktőzsdére (BÉT).

A jegybanki szabályozás azon magyarországi hitelintézetekre, illetve biztosítókra vonatkozik, amelyek nem leányvállalatai más itthoni székhelyű pénzügyi intézménynek, illetve (viszont)biztosítónak. Az ajánlás nem terjed ki a csoporton belüli befolyásszerzésre és állományátruházásra.

Az MNB-ajánlás szerint jó gyakorlat, ha a hazai bankokban, biztosítókban befolyást szerzők a felügyeleti engedélyezéssel egyidejűleg írásban vállalják, hogy az adott intézmény vagy anyavállalata legalább egy törzsrészvénysorozatát a befolyásszerzés jegybanki jóváhagyásától számított 24 hónapon belül bevezetik a BÉT-re. Befolyásszerzésnek a tőke vagy szavazati jogok legalább 10 százalékának megszerzése, illetve a számottevő befolyás gyakorlásának lehetősége minősül, olyan hitelintézetek esetében, amelyek piaci részesedése meghaladja az 5 százalékot.

A szintén 5 százaléknál nagyobb piaci részesedésű biztosítóknál a tulajdoni hányad, illetve az általa gyakorolható szavazati jogok legalább 10 százalékának megvétele, a döntéshozó, ügyvezető vagy felügyelő szerv testületi tagjai legalább 20 százaléka feletti kontroll, illetve az okirat, megállapodás alapján döntő befolyás gyakorlása minősül befolyásszerzésnek.

[cikbanner]

Elvárás, hogy a befolyásszerzésnek nem minősülő tulajdonhányad megszerzésekor a befektetők a későbbiekben szintén támogassák a tőzsdei megjelenést, vagy ha az már megtörtént, a közkézhányad legalább 15 százalékra való növelését. Ha az anyavállalat részvényei kerülnének be a BÉT-re, az MNB egyedileg határozza meg az általa jó gyakorlatnak tartott közkézhányad mértékét.

Állományátruházás esetén szintén 24 hónapon belüli tőzsdei bevezetési nyilatkozatot vár el az MNB, ha az adott intézmény esetében az átvevőnek a szektorra piaci részesedése az ügylet révén 5 százalék fölé nő, illetve, ha a korábbiakhoz képest további legalább 5 százalékkal emelkedik.

A magyarországi bankok, biztosítók tőzsdére lépése, az ottani nyilvánossági és közzétételi előírásoknak való megfelelés tovább erősítené az átláthatóságot, ami hozzájárulna a betétesek és kisbefektetők még magasabb szintű védelméhez. Tovább erősödne a magyar tőzsde szerepe és az alapkezelők, pénztárak, biztosítók számára nagyobb tér nyílna a BÉT-en lévő részvények vásárlására. Ezen túlmenően a tőzsdén megjelenő intézmények esetében még hangsúlyosabb lenne az eredményes működésre vonatkozó tulajdonosi elvárás. Ezen előnyök dacára itthon (és Lengyelország kivételével szerte Közép-Európában) rendkívül alacsony még a bankok, biztosítók jelenléte a nemzeti tőzsdéken. (MNB)

A rovat támogatója a KAVOSZ Zrt.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  Rovathírek: HIPA

A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS