11,5 milliós bírságot szabott ki a jegybank a Fundamenta-Lakáskasszára

2022. 09. 19., 15:17

Az MNB 11,5 millió forint bírságot szabott ki a Fundamenta-Lakáskassza Zrt.-re, többek közt vállalatirányítási, hitelkockázati, IT-biztonsági, valamint betétbiztosítási hiányosságok miatt. A feltárt hibák nem hordoznak rendszerkockázatot és a felügyeleti intézkedések nem érintik az intézmény megbízható működését.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) rendszeres ellenőrzései keretében átfogó vizsgálatot végzett a Fundamenta-Lakáskassza Zrt.-nél. Az ellenőrzés 2018. december 1-jétől a vizsgálat lezárásáig terjedő időszakot tekintette át.

Az MNB feltárta, hogy a vállalatirányítás területén az intézmény összeférhetetlenségre és a belső hitelezésre vonatkozó szabályozása nem felelt meg maradéktalanul a jogszabályi előírásoknak, továbbá – a folyamatba épített kontrollok nem megfelelő kialakítása miatt – hiányos volt a belső hitelezést érintő adatszolgáltatása.

A hitelezési kockázatok kapcsán a jegybank megállapította, hogy a Fundamenta-Lakáskassza a belső kontrollok hiánya miatt több ügylet esetén késedelmesen teljesítette a Központi Hitelinformációs Rendszerbe történő adattovábbítási kötelezettségét. A vizsgálat hiányosságot tárt fel a csoportos értékvesztés területén az IRFS9 modell meghatározásával kapcsolatban, továbbá a tőkeszámítás kapcsán egy, nem megfelelően kialakított szabályozás alkalmazása vonatkozásában.

Az MNB az intézmény informatikai és információbiztonsági működésében problémaként azonosította a hardver, szoftver és az informatikai licencek hiányos nyilvántartását, a vírus- és más rosszindulatú programok elleni védelem, illetve a sérülékenységkezelés hiányosságait, továbbá a lejárt támogatású rendszerek használatát. A jegybank feltárta azt is, hogy betétbiztosítás terén az intézmény egyes esetekben nem az Országos Betétbiztosítási Alap előírásainak megfelelően állította össze a betétgarancia alapját jelentő Konszolidált Biztosított Betéti adatállományát.

Mindezek nyomán az MNB ma közzétett határozatában 11,5 millió forint bírságot szabott ki az Fundamenta-Lakáskassza számára, és kötelezte a feltárt hiányosságok kijavítására, illetve a megtett intézkedésekről való beszámolásra.

A jegybanki bírság összegénél súlyosbító körülménynek számított a belső hitelezés és az IT területén feltárt jogszabálysértések jelentős kockázata és tárgyi súlya. Enyhítő körülményként értékelte ugyanakkor a jegybank, hogy a Fundamenta-Lakáskassza a vizsgálat során mindvégig együttműködő magatartást tanúsított, s számos jogsértés esetében már a vizsgálat során eredményes intézkedéseket tett, illetve tervez tenni a jövőben a szabályszegések kiküszöbölésére. (MNB)

A rovat támogatója a KAVOSZ Zrt.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a magyarok európai összehasonlításban is tudatosan kötnek lakásbiztosítást, akadnak fontos apróságok a szerződésekben, amelyeket kifelejtenek. A kisebb, de baj esetén drága hibákra a hazai árvizek során keletkezett károk még jobban ráirányították a figyelmet. Árvízre továbbra sem, vagy csak szigorú kikötések mentén lehet biztosítást találni, viszont más természeti katasztrófák kapcsán nagyot menthet egy jó szerződés – hívta fel a figyelmet a PBA Insura Zrt. vezérigazgatója. Dr. Kozma Gábor ebben az epizódban tisztázza a természeti katasztrófákból eredő károk közötti fontos különbségeket és elmondja, mit nem kellene kifelejteni a szerződésekből, hogy nagyobb biztonságban tudjuk ingó és ingatlan vagyonunkat.
Bár a neobankok és a nemzetközi trendek azt erősítik, hogy a mikro-, kis- és középvállalkozások vezetői ne pénzügyi operatív teendőkbe öljék a drága idejüket ahelyett, amihez igazán értenek, az ehhez szükség digitális megoldások hazánkban még nem vagy csak ritkán hozzáférhetőek. Lemák Gábor, a FinTechShow-t szervező FinTech Group társalapítója ezért tartja fontosnak, hogy a rendezvényükön megvizsgálhatják: ki, hogyan és mit tehet azért, hogy a mikrovállalkozások és kkv-k pénzügyei sokkal egyszerűbben intézhetőek legyenek. Rá is mutatott néhány olyan digitális gyakorlatra, ami kellően jövőbe mutató ahhoz, hogy a hazai vállalkozások is alkalmazzák végre.
A vendéglátóipari vezetők részéről a feladatok delegálásának hiánya az egyik legsúlyosabb probléma, ami miatt nehezen áll talpra az ágazat a COVID utáni években. Továbbra is érezteti hatását, hogy a pandémia szétverte a jól kialakult szakmai közösségeket, a vendéglátósok már nem vagy alig járnak össze eszmecserére és a tudás átadására, amiből pedig kölcsönösen, mindenki profitálhatna. Persze erre a helyzetre is van megoldás: hozzá kell látni a céges mikroközösségek, aztán a nagyobb együttműködések felépítéséhez – osztotta meg a BizniszPlusz csatornával Gréczi Szilárd, a Skill Trade operatív és projektmenedzsere.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS