Toborzási trendek a baby boomerektől a Z generációig

2023. 11. 07., 19:10

A munkaerőpiacra minden generáció saját, egyedi szemléletet és elvárásokat hoz magával, amelyek nemcsak a munkavégzésre, hanem az álláskeresés különböző aspektusaira is kiterjednek. A Munkahelyeink.hu munkavállalói és munkáltatói platform összegyűjtötte, hogy melyek a napjaink munkaerőpiacán aktívan megjelenő generációk, illetve melyek azok a stratégiák, amelyekkel a legjobban meg lehet őket fogni.

Minden generáció egyedi perspektívát és elvárásokat hoz magával a munkaerőpiacra, amelyek nem csak a munkavégzésre, hanem a munkaszervezés különböző aspektusaira – ideértve az álláskeresést, a munka és a magánélet egyensúlyát, illetve a munkahelyi hatékonyságot – is hatással vannak. Ezek a generációs eltérések lehetnek enyhébbek és könnyebben összeegyeztethetők, de lehetnek mélyebb különbségek is, amelyek túlnyomó többségben a kommunikációs diszkrepanciákból, egyéni értelmezésekből és az élet különböző szakaszaiban szerzett tapasztalatokból erednek.

Generációs különbségek a munka világában

Napjaink munkaerőpiacán jelenleg négy különböző generációba tartozó jelentkezők keresik helyüket. A legidősebb álláskeresők a piacon jelenleg az úgynevezett „baby boomerek”, akik a legközelebb vannak a nyugdíjas éveik eléréséhez. Őket követi az 1964 és 1979 között születetett X generáció, majd az 1980-1995 között született Y generáció, azaz a millenniálok. A legfiatalabb munkavállalók a Z generáció tagjai, akik a kilencvenes évek végétől 2009-ig születettek csoportját képviselik. A munkaadók számára a sikeres toborzáshoz kulcsfontosságú, hogy megértsék és hatékonyan kiszolgálják ezt a sokszínű közönséget, hiszen a megfelelő munkavállaló megtalálása már akár egy olyan apróságon is múlhat, mint a megszólítás stílusa.

Baby boomerek

A baby boomer generációra jellemző, hogy a munkahelyi stabilitás élvez számukra elsőbbséget álláskereséskor. Olyan pozíciók vonzóak számukra, amelyek nemcsak biztos hátteret, hanem versenyképes fizetést és kiemelkedő juttatási csomagot is kínálnak – különös tekintettel az egészség- és nyugdíjjuttatásokra. Toborzás szempontjából bár ez a generáció már használ digitális eszközöket, előfordulhat, hogy lassabban alkalmazkodnak az olyan platformokhoz, mint a LinkedIn, az Instagram vagy az X (korábban Twitter), és gyakran részesítik előnyben a megbízható, offline médiaforrásokat. Annak érdekében, hogy biztosan megszólítsuk őket, mindenképp fontos megemlíteni a vállalati kultúrát, a rugalmas munkavégzés, valamint a részmunkaidős és mentori pozíciók lehetőségét. Az offline források iránti preferenciájuk szintén észlelhető abból, hogy csupán 1 százalékot tesznek ki a Munkahelyeink.hu álláskeresői között.

X generáció

A baby boomer és a millenniál generációk között elhelyezkedő „Gen X” nagyra értékeli a fejlődési lehetőségeket, valamint a munka és a magánélet egyensúlyát. Leginkább olyan pozíciókra jelentkeznek, amelyek előléptetési és tanulási lehetőségeket kínálnak, miközben a munka rugalmas és következetes. Az X generáció, amely a Munkahelyeink.hu felhasználóinak 7 százalékát teszik ki, már digitálisan jártas, és nyomó többségben online forrásokat használ mind a magán, mind az üzleti életben. Prioritást élvez számukra a vállalati kultúra és a munka gyakorlati aspektusainak kombinálása, különös figyelemmel a távmunka és a rugalmas időbeosztás lehetőségére.

Y generáció

Míg az Y generáció, azaz a millenniálok, szintén a fejlődési lehetőségeket és a munka és a magánélet egyensúlyát priorizálják, addig ők elődeikkel szemben hajlamosak keresni az egyedi munkarendet kínáló lehetőségeket, illetve erős affinitásuk van a technológia használatához. Érdeklik őket a továbbképzések, különböző munkahelyi tréningek, a technológiai innovációk és a rugalmas munkabeosztással járó pozíciók. Még aktív munkás éveik csúcsán járva ők teszik ki a Munkahelyeink.hu felhasználóinak 72 százalékát. Toborzás szempontjából kiemelendő számukra a távmunka lehetősége, hangsúlyozva a potenciális egyedi munkabeosztást, illetve a béren kívüli juttatások is vonzóvá tehetnek egy munkahelyet az Y generációnak.

Z generáció

A Z fiatal és sokszínű generáció, amely szívesen tanul és fejlődik karrierje során. Előnyben részesítik a távmunkát és értékelik a digitális elkötelezettséget. A „Gen Z” számára elengedhetetlen a folyamatos tréningek és mentorálás biztosítása, hiszen többségük még nem rendelkezik elegendő tapasztalattal, így iránymutatásra van szükségük. Toborzáskor a millenniálokhoz hasonlóan érdemes megemlíteni a béren kívüli juttatásokat, illetve a távmunkát és a rugalmas munkafeltételeket, valamint fontos kiemelni számukra a folyamatos fejlődés és előrelépés lehetőségét, hiszen a Z generáció nem csak, hogy bérigényben követel többet, mint elődeik, de ha nincs lehetőség az előlépésre, hamar továbbáll munkahelyéről. A munkakereső színtér aktív résztvevőjeként csak az elmúlt évtized második felében jelentkező Z generáció jelenleg a Munkahelyeink.hu felhasználóinak 19 százalékát teszi ki, viszont nem elhanyagolható tény, hogy ők már előnyben részesítik a közösségi média hirdetéseket (Facebook, Instagram) a hagyományos munkakeresési platformokkal szemben.

„Fontos felismerni, hogy a munkaerő-keresésben nem létezik olyan konkrét stratégiai séma, amely mindenki számára egyaránt eredményes lenne. A munkáltatóknak meg kell találniuk azt az egyensúlyt, amely összhangban van a betöltendő pozíció követelményeivel, a vállalat értékrendjével és a jelöltek preferenciáival, létrehozva egy olyan egyedi toborzási stratégiát, amely hatékonyan vonja be a jelölteket minden kívánt generációból. Az életkori sokszínűség jelentős előny lehet a vállalatok számára, hozzájárul a magasabb hatékonysághoz és a jobb csapatteljesítményhez. A generációs különbségek megértésével és azokhoz való alkalmazkodással, valamint a távmunka lehetőségeinek mérlegelésével a szervezetek sokszínűbb és befogadóbb munkahelyet építhetnek, amely megfelel minden generáció igényeinek” – mondta Costin Tudor, a Munkahelyeink.hu vezérigazgatója.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 09. 06., 15:06
Az előző hónaphoz képest a 95-ös benzin átlagára 7 forinttal, 605 forintra, a gázolajé 10 forinttal, 611 forintra csökkent augusztusban a statisztikai hivatal jelentése szerint; a benzin átlagára 7 forinttal a szomszédos országok átlagára alatt maradt, a gázolajé megegyezett a szomszédos országokéval.
2024. 09. 05., 19:05
Nyár végéig a Balatoni Hajózási Zrt. kompjai 1 millió 229 ezer, a személyhajók pedig 791 ezer utast szállítottak, a társaság így tavalyhoz képest már 2 hónappal korábban, augusztus végére elérte a 2 milliós utasszámot.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A legtöbb munkavállaló nem díjazná, ha a home office határait szűkebbre szabná a munkahelyük, de a felük csak emiatt azért nem mondana fel – legalábbis rögtön. A cégek nem kapkodnak a keretek módosításával, amit valószínűleg jól tesznek, pedig az alkalmazottakat aligha érné váratlanul. Milyen arányban morzsolódnának le a dolgozók a távmunka elvételével? Milyen előnyeit és hátrányait érzik a pandémiából örökölt gyakorlatnak napjainkban? A Profession.hu felmérte, Dencső Blanka piackutatási és üzletfejlesztési szakértő pedig összefoglalta, mire érdemes számítani home office fronton a közeljövőben.
2024. 08. 16., 22:15
epizód: 2024 / 16   |   hossz: 22:09
Az Edinburgh-i Egyetem magyar docense nem csak azt mesélte el, hogyan vezetett az útja egy hazai egyetemről a tengerentúli Caltech-re, majd Skóciába, hanem azt is, hogy jelenlegi kutatási területe ígéretes jövőképet fest a szív- és érrendszeri betegek hatékonyabb gyógyítása számára. A kémiai és biomérnök tudós egy pakisztáni kollégájával együtt fejlesztett 3D nyomtatással készülő véreret, aminek még az alapanyagát is ők állítják elő, olcsó nyersanyagokból. A forradalmi megoldás véglegesítéséhez nemzetközi együttműködésre is nyitott tudósok szerint a találmányuk egy napon humán betegekbe is beültethető lesz, jelentősen csökkentve a fertőzések veszélyét és gyorsítva a felépülést.
Hosszútávon döbbenetesen kevés cég éli túl a generációváltást. A lehetséges megoldásokról kritikusan fontos beszélni ezekben az években, amikor nagyon nagy létszámú hazai vállalatvezető éri el a nyugdíjkorhatárt, és nem biztos, hogy van koncepciója a gyeplő átadására. Laczkó Péter, a Lawrence & Bennet tulajdonos-vezérigazgatója bemutatja, milyen alapvető stratégiákat kell alkalmazni, hogy megmeneküljenek az évtizedek alatt felépített családi vállalkozások és az élethosszig végzett munkával összeszedett örökségek. A szakembernek arra is van válasza, hogy milyen módon folytassa a munkát egy cég, ha a leköszönő vezetőt már biztosan nem követi családtag.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS