A magyarországi vállalatok 30 százaléka tervez munkaerő-bővítést a harmadik negyedévben

2022. 06. 14., 10:53

2022 harmadik negyedévében a magyarországi munkáltatók 30 százaléka jelez előre bővülést jelenlegi munkaerő-állományában, miközben csökkentést 17 százalékuk tervez. Rekord magas 39 százalékos foglalkoztatási szándékot jeleztek a Nyugat-Dunántúl munkáltatók – olvasható a ManpowerGroup Munkaerőpiaci Előrejelzésében.

2022 harmadik negyedévében a magyarországi munkáltatók 30 százaléka jelez előre bővülést jelenlegi munkaerő-állományában, miközben csökkentést 17 százalékuk tervez. Rekord magas 39 százalékos foglalkoztatási szándékot jeleztek a Nyugat-Dunántúl munkáltatók – olvasható a ManpowerGroup Munkaerőpiaci Előrejelzésében.

A ManpowerGroup a világ 40 országában, összesen több mint 41 ezer munkáltató körében folytatta le negyedéves felmérését, melynek keretében Magyarországon a munkáltatók 520 fős reprezentatív mintában szereplőket kérdezték meg második negyedéves munkaerő-felvételi szándékaikról.

Az előző negyedévhez hasonlóan a munkáltatói válaszokból származtatott Nettó Foglalkoztatási Mutató +13 százalékos átlagos értéket ért el, amely 2021 azonos időszakához képest 5 százalékpontos növekedést jelent.

„Optimizmusra ad okot, hogy a második negyedévben tapasztalt visszafogottabb előrejelzést megtartva stabilizálódott a munkaerő-bővítési szándék. Azonban rendkívül nagy terhet ró a vállalatokra a megfelelő képzettséggel rendelkező munkavállalók hiánya. A tehetséghiány a cégek háromnegyedét érinti, ami rendkívül magas” – mondta Fehér Tamás, a ManpowerGroup Magyarország ügyvezető igazgatója.

(Fehér Tamás is részt vett az Üzletem 12 kérdés – 12 válasz sorozatában. A sorozat 393. interjúját IDE KATTINTVA olvashatja el.)

A 13 százalékos átlagos létszámbővítési mutatót tovább árnyalják, az egyes szektorok közötti jelentős különbségek. Habár 5 százalékponttal gyengült az előző negyedévhez képest, továbbra is az IT, technológia, távközlés, kommunikáció és média szektor (30 százalékos nettó foglalkoztatási mutatóval) a legversenyképesebb ágazat, ugyanis a 42 százalékuk tervez létszámbővítést. Négy egymást követő negyedév 21 százalékpontos növekedése után, az elmúlt 3 év legmagasabb Nettó Foglalkoztatási Értékét regisztrálták a gyártás szektorban (21 százalék), 36 százalékuk prognosztizált bővülést a következő negyedévben.

A legnagyobb növekedést 2021 harmadik negyedéve óta a termelés szektor mutatja, 23 százalékpontos növekedéssel. További növekedés várható a bank, hitelintézet, biztosítás és ingatlanszektor területén (36 százalék) és az építőiparban (33 százalék). Azonban negatív rekordot is hozott a kutatás. 2013 negyedik negyedéve óta -8-as mutatóval a legalacsonyabb értéket mértek az oktatás, egészségügy, szociális munka és kormányzat területén.

A kutatás kezdete (2009) óta soha nem tapasztalt magasságú, 39 százalékos munkaerőfelvételi szándékot regisztráltak a Nyugat-Dunántúlon, amely 2022 második negyedévéhez képest 30 százalékpontot, a tavalyi év azonos időszakához viszonyítva pedig 40 százalékpontot emelkedett. Ezt követi a Dél-Dunántúli régió foglalkoztatási előrejelzése +34-es érékkel. Budapest azonban leszakadt az élbolytól, az előző negyedév 18 százalékos értékéhez képest 8 százalékot regisztráltak, míg a leginkább visszafogott várakozásokat Észak-Magyarország (4 százalék) területén mérték a felmérés készítői.

A cégméretet tekintve, mind a négy kategóriában növekedésre számíthatunk. A létszámnövelést tervező cégek aránya a középvállalkozások, vagyis a 50-249 főt foglalkoztató cégek körében a legmagasabb: ebben a körben 17 százalék a Nettó Foglalkoztatási Mutató értéke.

A ManpowerGroup globális Munkaerőpiaci Előrejelzése világszerte optimizmust mutat, a 40 vizsgált országból csupán Görögországban jeleznek előre minimális visszaesést (-1 százalék). A globális derűlátást jelzi, hogy nemzetközi összehasonlításban a +13 százalékos magyarországi kilátások a szerényebbek között szerepel, így a 40-es lista 33. helyét foglalja el. Az élen Mexikó (+59 százalék), Brazília (54 százalék), India (51 százalék), Kolumbia és Kanada (43-43 százalék) állnak. A vizsgált körben szereplő uniós országok közül a leglátványosabb munkaerő-bővülés Portugáliában (37 százalék), Finnországban (36 százalék) és Hollandiában (35 százalék) várható. Az uniós országok közül Magyarországnál gyengébben teljesített Románia, Szlovákia (12-12 százalék) és Lengyelország (11 százalék).

A ManpowerGroup felmérésében ismét feltett a szabad pozíciók betöltéséhez kapcsolódó nehézségekről is kérdéseket. A nemzetközi átlaggal megegyezően, a hazai munkáltatók 75 százaléka tapasztal nehézségeket a pozíciók betöltése kapcsán. A bank, pénzügy, biztosítás és ingatlan szektor megkérdezett munkáltatóinak 86 százaléka küzd tehetséghiánnyal, ezt követi a nagy- és kiskereskedelem (82 százalék), majd a gyártás (80 százalék) szektor. A megkérdezettek 27 százalékaa számára a gyártás területéhez kapcsolódó szakértők megtalálása jelenti a legnagyobb kihívást, ezt követi a logisztika 20 százalékkal, majd 17 százalékkal az IT/adat és a marketing/értékesítés területéhez kapcsolódó kompetenciák.

A munkáltatók által elvárt készségek között a három legnehezebben megtalálható készség a rugalmasság, stressztűrés és alkalmazkodóképesség (31 százalék), az együttműködési és csapatmunkával kapcsolatos készségek (26 százalék), valamint felelősségtudat, megbízhatóság, fegyelmezési készség (25 százalék).

A ManpowerGroup immár 60 éve, 1962-től folyamatosan, évente négy alkalommal készíti el Employment Outlook Survey kimutatását.

A legfrissebb eredmények részletei megtekinthetőek a https://go.manpowergroup.com/meos weboldalon.

LETÖLTHETŐ DOKUMENTUMOK

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.
2024. 12. 11., 09:11
Sorjáznak az akciós autók akciós THM-mel a kereskedőknél. A lízingcégek is gyakran nyújtanak 0 százalékos vagy 2–5 százalék közötti THM-mel finanszírozást, de csak speciális feltételekkel, ezért mindenképpen érdemes összevetni a finanszírozási lehetőségeket a kocsivásárlási döntés előtt – derül ki a Bank360.hu összeállításából.
2024-12-11 21:11:00
Kiemelkedő vándorlási többlet és tranzakciószám jellemzi a közép-magyarországi régiót, amely az ingatlanpiac motorjaként egyben az ország legdrágább térsége is – derül ki az Otthon Centrum harmadik negyedévre vonatkozó elemzéséből.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS