Az AI új módon teszi biztonságosabbá a repülést: támogatja a karbantartást

Az AI új módon teszi biztonságosabbá a repülést: támogatja a karbantartást
Gábor János  |  2024. 11. 26., 14:26

Bár még messze jár attól, hogy repülőgépet is vezessen, a mesterséges intelligencia egy kritikus területen már képes fokozni a repülés biztonságát, és ez a karbantartást összetett feladata. Az AI okosszemüvegbe integrálva segítheti a jövőben a szakembereket.

Forradalmi változást idézhet elő a légitársaságok karbantartási munkafolyamataiban az angol AugmentAero startup fejlesztése. A fiatal vállalat AI-alapú kiterjesztett valóság (AR) technológiája azonnali adat-hozzáférést biztosít a mérnökök számára – írja a The Engineer. A megoldás okosszemüvegbe ágyazva állhat a szakemberek rendelkezésére, akik az AI segítségével jelentősen lecsökkenthetik a karbantartási munkák időtartamát, növelhetik a biztonságot, és nem utolsósorban nagyságrendekkel visszaszoríthatják a folyamattal járó költségeket. Az AugmentAero fejlesztései olyan funkciókat kínálnak, mint a valós idejű diagnosztika, a távoli segítségnyújtás vagy éppen a repülőgépek átfogó állapotfelmérése – mindez kézhasználat nélkül, a technológia által közvetített adatvizualizáció révén.

„Célunk, hogy a mérnökök azonnal hozzáférjenek a kritikus információkhoz, anélkül, hogy időigényes és körülményes folyamatokat kellene végigcsinálniuk” – magyarázta Elaine Harding, a vállalat alapítója.

A jelenlegi gyakorlat szerint eljárva a mérnökök gyakran kénytelenek elhagyni a munkaállomásukat, hogy adatokat keressenek ki a számítógépen, és ez akár félórás kiesést is eredményezhet. Az AR-megoldás ezzel szemben megszünteti ezt az időveszteséget: az okosszemüveg közvetlenül a látómezőbe vetíti a szükséges információkat, így a munkavégzés folyamatos maradhat. A technológia biztonsági előnyöket is kínál: képes például azonnal jelezni, ha a repülőgép futóművének nyomásadatai eltérnek az előírásoktól, így a szemberek megelőzhetik a potenciális baleseteket.

Díjnyertes AI-technológia a repülés szolgálatában

„A szoftverünk hardverfüggetlen, vagyis számos eszközzel kompatibilis” – mutatott rá az egyik legfontosabb előnyre Harding, kiemelve, hogy az AI-eszközük Apple Vision Pron és a 2027-re várt Meta Orionon is elfut majd. A vállalat szorosan együttműködik a nagy technológiai cégekkel, hogy minél több platformon biztosítsa az ipari felhasználásra szabott megoldásokat. A startup a következő év elején tervezi piacra dobni a rendszert, amivel a hosszú távú tervek szerint a jövő fiatalabb generációs felhasználóit is megszólítják, például gamifikált kezelőfelületek bevezetésével.

A southamptoni AugmentAero máris szerzett az innovációval néhány komoly szakmai elismerést: idén októberben elnyerte az Év Innovatív Technológiája díjat a South Coast Tech and Innovation Awardson és eddig 1,2 millió fontos (kb. 590 millió forintos) támogatást kapott az Innovate UK-től. Nem véletlen, hogy a startupra máris sokan felfigyeltek, így a cég több nagy légitársasággal tárgyal az AI technológia bevezetéséről.

„Az előttünk álló öt-hét évben maximális sebességgel szeretnénk növekedni, hogy beteljesítsük a víziónkat” – fogalmazott Harding. Ha az AugmentAero tervei beválnak, a jövő repülőgépei nemcsak gyorsabban és hatékonyabban, hanem sokkal biztonságosabb módon kapják meg a létfontosságú karbantartást.

Címlapkép: Freepik

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  Rovathírek: HIPA

A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS