Az Agrárkamara segíti tagjait a támogatások minél eredményesebb lehívásában

2022. 11. 09., 11:11

Az Európai Bizottság elfogadta Magyarország KAP Stratégiai Tervét, amely meghatározza az agrárium, élelmiszeripar területén nyújtható támogatások kereteit a 2023 és 2027 közötti időszakra. A döntéssel zöld utat kapott a magyar agrárium érdekeinek megfelelő támogatáspolitika, ami megteremti a hazai agrár-élelmiszeripar fejlesztésének és versenyképességének alapjait. A tervben foglaltak mentén több ezer milliárd forintnyi támogatás kifizetésére nyílik lehetőség a jövő évtől.

Magyarország – a hazai érdekszervezetekkel folytatott konzultációt követően – 2021. december 30-án nyújtotta be a Közös Agrárpolitika (KAP) stratégiai tervére vonatkozó első javaslatait. Ezt követően hazánk 2022. október 14-én küldte meg a felülvizsgált tervét, amelyekben már kitért az Európai Bizottságtól időközben kapott észrevételekre. A november 7-i jóváhagyással a Bizottság elismerte, hogy Magyarország KAP Stratégiai Terve elég ambiciózus ahhoz, hogy teljesítse a KAP célkitűzéseit és az uniós környezetvédelmi és éghajlatváltozási kötelezettségvállalásokat.

2023-tól 2027-ig az I. pillérben jelentős összeg áll a magyar termelők rendelkezésére, valamint vidékfejlesztésre is jelentős forrásokat lehet igénybe venni, köszönhetően a Magyar Kormány azon kedvező, a hazai agráriumot, vidéket jelentősen segítő döntésének, miszerint a legnagyobb, 80 százalékos nemzeti társfinanszírozást alkalmazza.

Az elfogadott stratégiai terv alapján Magyarország a rendelkezésére álló források negyedét zöld programokra, valamint környezetvédelmi és éghajlati célokra fordítja. Az ennek megfelelően kialakított „zöld támogató egység” elemei hozzájárulnak a fenntartható tápanyag-gazdálkodáshoz, valamint a műtrágyahasználat és az ammóniakibocsátás csökkentéséhez, mely gyakorlatok által a gazdálkodók inputanyag-veszteségei is csökkennek, azaz a gazdaságosság irányába hatnak.

A KAP keretében lehívható alap jövedelemtámogatáshoz is átfogó fenntarthatósági feltételrendszer társul, amely ötvözi a kölcsönös megfeleltetést és a zöldítés bizonyos elemeit. Ezen a jogcímen a források körülbelül 58 százaléka áll majd rendelkezésre, hektáronként megközelítőleg 147 eurós összeggel. Ezen túlmenően az agro-ökológiai program a környezet és klíma szempontjából még ambiciózusabb önkéntes többletvállalásokat jutalmazza majd nagyjából 81 euró hektáronkénti támogatással.

A Bizottság elismerte, hogy a magyar terv a pénzügyi támogatás igazságosabb elosztására irányuló intézkedések széles skáláját kínálja, amelynek egyik legfontosabb eleme a kis és közepes méretű gazdaságok megemelt támogatása, ami a közvetlen kifizetések 10 százalékának újraelosztását jelenti az 1200 hektár alatti gazdaságok számára.

Magyarország a közvetlen támogatások 1,4 százalékát fordítja a fiatal gazdák jövedelemtámogatására, a generációs megújulás előmozdítása céljából. A 40 év alatti fiatal termelők hektáronkénti támogatása ezáltal az eddigi összeg két-két és félszeresére emelkedik, és a területi felső korlát is 300 hektárra módosul a korábbi 90-ről. Ezekkel a feltételekkel nagyjából 157 euró támogatásban részesülhet mintegy 8800 pályakezdő gazdálkodó, aki rendelkezik a megfelelő képzettséggel.

Magyarország a vidékfejlesztési költségvetés mintegy 51 százalékát gazdaságfejlesztésre fordítja. Ezen belül is kiemelt cél az élelmiszeripar megújítása, illetve az egy hektárra vetített hozzáadott érték emelését segítő és hatékonyságot növelő beruházások ösztönzése a mezőgazdaságban.

A vidékfejlesztési források 38 százalékát agrár-környezetvédelmi intézkedések megvalósítására, 8 százalékát az ökológiai gazdálkodás fejlesztésére, 5 százalékát pedig a – több mint 400 ezer hektáron elterülő – Natura 2000 uniós program alá tartozó területek védelmére fordítja. Az ökológiai támogatások és programok révén Magyarország 2027-re az ökológiai gazdálkodás alá vont területek nagyságának megkétszerezését tervezi.

A vidékfejlesztési intézkedések egyaránt segíteni fogják a helyi kézművesség és kisipar fejlesztését, a helyi mikro- és kisvállalkozások gazdasági tevékenységeinek megerősítését, valamint a helyi ökoturizmus és a helyi gasztronómiai és kulturális fesztiválok fellendítését.

A vidéki lakosság mintegy 30 százaléka részesül majd a jobban hozzáférhető szolgáltatások előnyeiből, és a terv által támogatott projektek legalább hétezer új munkahelyet teremtenek majd.

A vidékfejlesztés keretén belül is külön figyelmet kapnak a fiatal gazdák és a kistermelők. Előbbiek több mint 100 milliárd forint támogatásból részesülnek majd, ezzel is segítve a mintegy 2-4 ezer fiatal mező- és erdőgazdálkodó indulását, a gazdaságátvételét, valamint az idős gazdák méltóságteljes visszavonulását. Az állattartók, a kertészek és az önellátásból kilépő őstermelők számára pedig egyszerűsített pályázatok lesznek elérhetőek, több mint 50 milliárd forint értékben, ez 10-20 ezer kistermelőnek biztosít lehetőséget a helyi élelmiszerellátásban.

Támogatás vehető igénybe a tudásátadási szolgáltatásokra is: szaktanácsadásra, képzésre és bemutató üzemi programokra, melyek megvalósítását a Széchenyi Agrártudás és Akkreditációs Központ segíti.

Az öntözési közösségek támogatására több mint 100 milliárd forintos keret áll majd rendelkezésre, de a KAP stratégiai terv kitér az új állatjóléti támogatásokra, és a következő 5 évben is alkalmazza az őshonos állattartás, valamint a növényi, illetve az erdészeti genetikai állomány megőrzésének támogatását.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025-03-28 15:20:00
A NAV-Mobilt azoknak is érdemes letölteni, akiknek gondot okoz a gépjárműadó egyösszegű befizetése. Az EU legegyszerűbb részletfizetési kedvezménye a NAV mobilapplikációjában érhető el: egy koppintással igényelhető az akár 5 havi pótlékmentes részlet. Annak ellenére, hogy a gépjárműadó fizetési határideje április 15-e, már 14 ezer részletfizetési kérelem érkezett a NAV-hoz az applikáción keresztül.

  Rovathírek: HIPA

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS