Így alkalmazkodtak a pandémiához a világ legnagyobb kereskedőcégei

2021. 08. 05., 11:30

Melyik volt a legsikeresebb 250 kiskereskedelmi vállalkozás az előző üzleti évben a világon és miért? Ezekre a kérdésekre kereste a választ a Deloitte tanácsadócég Global Powers of Retailing összeállítása, amely földrajzi térségekre és szektorokra lebontva vizsgálta a társaságok teljesítményét. A 250 legnagyobb kiskereskedelmi cég között sokféle méretű és nemzetiségű társaságot találunk, ám az mindegyikükben közös, hogy sikeresen alkalmazkodtak a koronavírus járvány teremtette új körülményekhez és a megváltozott fogyasztói magatartáshoz.

A világ 250 legnagyobb kiskereskedelmi cége 19,4 milliárd dolláros átlagos árbevétellel büszkélkedhet, amely a 2020. június 30-ig tartó üzleti évben a koronavírus hatása ellenére is 2,2 százalékkal nagyobb volt az egy évvel korábbinál. A listára olyan társaságok kerülhettek fel, amelyek árbevétele legalább 4 milliárd dollár volt.

Az első húsz cég árbevétele viszont legalább 50 milliárd dollár volt fejenként, amivel a TOP250 összes bevételének (4,85 billió dollár) 46,3 százalékát teszik ki. A 250 legnagyobb kiskereskedelmi vállalkozás 64,8 százaléka van jelen külföldön, átlagosan 11 országban, a bevételeiknek ugyanakkor 22,2 százaléka származik a határokon túlról.

„A listán szereplő kiskereskedelmi vállalatok sikerét megvizsgálva látható, hogy tevékenységüket egyre inkább a rugalmasság, a diverzifikáció és az online platformok kialakítása és fejlesztése határozza meg. Azok a vállalkozások, amelyek rugalmasan reagáltak a pandémia okozta kihívásokra és a megváltozott fogyasztói magatartásra, kiemelkedő profitnövekedésre tehettek szert" – hívta fel a figyelmet Laczka Sándor, a Deloitte Magyarország Kiskereskedelmi-Élelmiszeripari tanácsadó csoportjának vezetője.

A TOP 10 vállalat 1,5 billió dolláros bevételével a 250 cég összesített árbevételének csaknem harmadát (32,7 százalékát) teszi ki. Elsősorban a legfontosabb külföldi piacokra koncentrálnak és az átlaggal (11 ország) szemben több, 13 országban működnek. A helyzetüket stabilan őrzik, a 2019-es üzleti évben a TOP 10-be nem került új szereplő. Csak annyi változás történt, hogy az Amazon 13 százalékos bevételnövekedésének köszönhetően a harmadikról a második helyre lépett előre. Az első tízben található mindhárom európai központú cég (Schwarz Group a Lidl-vel, az Aldi és a Tesco) is jelen van Magyarországon.

A bővebb 250-es listán sem volt nagy mozgás, ott 12 új szereplővel találkozunk, közülük 9 ázsiai. Az új szereplők közül a legjelentősebb a dél-koreai Coupang, amely a legdinamikusabban fejlődő kiskereskedelmi cég volt 2019-ben. Az online kereskedőcég sikerének titka, hogy a fogyasztó napon belül megkapja a megrendelt terméket.

A világ kiskereskedelmének legfajsúlyosabb szereplője Észak-Amerika, amely 80 céggel van jelen a 250-es listán. A legnagyobb tíz cég közül 7 amerikai, hatnak ráadásul 100 milliárd dollárt meghaladó éves bevétele van. Emiatt aztán az észak-amerikai kiskereskedelmi társaságok a TOP 250 forgalmának felét tudhatják magukénak. A legnagyobb arányban, 87 céggel európai vállalkozások szerepelnek a listán, miközben a TOP250 összbevételének „csak" harmadát birtokolják. Közülük 16-an is kétszámjegyű bevételnövekedéssel büszkélkedhetnek.

A TOP 250 kiskereskedelmi társaság 16,2 százaléka kelet-ázsiai, ám a 63 cégből 17 is kétszámjegyű bevételnövekedést produkált. A második legnagyobb bevétel gyarapodásról ugyanakkor a dél-amerikai kiskereskedőcégek adtak számot. Közülük 11 szerepel a listán, 8,2 milliárd dolláros átlagos bevétellel. Afrika és a Közel-Kelet 9 céggel szerepel, közülük 5 dél-afrikai.

250 vállalatból 135 napi fogyasztási cikkeket forgalmazott, 55 szabadidős termékeket, 39 ruházati cikkeket, 21 pedig vegyes termékkört. A legjobb eredményekkel a ruházati szektor dicsekedhet, ahol fontos szerepe van a nemzetközi jelenlétnek, hiszen az itteni cégek 60 százaléka legalább 10 országban jelen van. Az átlagos bevétel 12 milliárd dollár, amivel a ruházati kereskedelmi vállalkozások a TOP 250 összesített bevételeinek mindössze 9,6 százalékát teszik ki. A napi fogyasztási cikk szektorban érdekelt cégek teszik ki a listán szereplő vállalkozásoknak a felét, viszont ők adják a TOP 250 árbevételének majdnem kétharmadát. Átlagos bevételük 23,7 milliárd dollár.

A szabadidős termékeket áruló vállalkozások zöme az USA-ban működik, a TOP 250 teljes árbevételének csaknem 20 százalékát adják. A legkiemelkedőbb bevételnövekedést (átlagosan 6,8 százalék) viszont a vegyes termékkört kínáló vállalkozásoknál lehetett tapasztalni, ott is egyetlen cégnek, az Alibabának köszönhetően, amely 2019-ben megduplázta bevételeit.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2023-02-02 09:18:58
A januári csend után több nagybank is lépett, és elkezdte csökkenteni a kölcsönök kamatait. Volt olyan közülük, amelyik ezt a lakáshiteleknél és a személyi kölcsönöknél is megtette.
2023-02-01 19:11:00
Niki, a frissen kiképzett szolgálati kutya és egy csomagvizsgáló röntgen is segíti a NAV munkáját a Debreceni Nemzetközi Repülőtéren.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2022. 11. 29., 23:30
epizód: 2022 / 12   |   hossz: 24:09
Étvágygerjesztő sikertörténetet tálalunk fel a vendéglátóiparból. Az encsi Anyukám mondta titkát elsősorban nem az olaszos hangulatban, hanem a hazai alapanyagokban, a család- és vendégszeretetben kereshetjük. Dudás Szabolcs, az étterem egyik vezetője arról is beszél, hogy miként lett a főzés szeretetéből, átgondolt stratégiával, üzleti vállalkozás. A sztori 1995-ben egy olaszországi pizzakóstolós utazással kezdődött, és ma már a kiváló helyeknek járó Bib Gourmand-díjnál tart.
A bérrendezés akkor észszerű, ha a vállalkozások megmaradnak és meg tudják tartani a munkahelyeket is – mondja Perlusz László. A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének főtitkára szerint a vállalkozások „jövőállóságát” nagyszabású állami programokkal lehetne biztosítani.
2022. 10. 11., 06:36
epizód: 2022 / 10   |   hossz: 21:36
A válság mélyülésével egyre nagyobb szükség lehet a KAVOSZ Zrt. által kínált Széchenyi Hitel MAX-ra, amely a mikro-, kis- és középvállalkozások számára, de még a kezdők előtt is nyitott opció – hangsúlyozta Krisán László. A KAVOSZ vezérigazgatójával tovább elemeztük a válságból kivezető európai, illetve magyarországi utakat.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS