Akár százszorosa is lehet a napi forgalma egy webáruháznak a kereskedelem legintenzívebb napján, a Black Friday-n. Ha tényleg komoly és valós akciókat tud egy webshop kialakítani, akkor ott robbanásszerűen kezdenek el vásárolni az emberek. Ebben a valós igényeken kívül a pszichológia is közrejátszik, hiszen ilyenkor sokan felfokozott érzelmi állapotban, extra adag adrenalinnal a vérben vásárolnak. Pont olyan a hatása, mintha korgó nyomorral mennénk be egy közértbe, ugyanis ilyenkor azt is megvesszük, amit teli gyomorral nem vettünk volna meg.
A cégeknek is nagyon ott kell lenni fejben
A piacon hatalmas a turbulencia novemberben, mindenki próbál a versenytársainál valami jobbat, kreatívabbat, ütősebbet kitalálni. Ahhoz, hogy sikeresen záruljon egy Black Friday akció, fontos, hogy a cég is jól átlássa és kielemezze az elmúlt évek tapasztalatait és időben felismerje a piaci trendeket. Sajnos még mindig van olyan hazai webshop, aki minden hónapban elsüti a Black Fridayt, azt is egy egész héten át. Ez a stratégia sajnos sok vásárló számára már kezd unalmassá és hiteltelenné válni.
A november évek óta elveszi a forgalmat a decembertől
Nagyon jellemző, hogy a karácsonyi vásárlási időszak a Black Friday-jel kezdődik. Itt már sok vásárló a karácsonyra koncentrál és amit tud, meg is vesz a fa alá, abban bízva, hogy így sokkal jutányosabban szerezheti be az ajándékokat. A decemberi karácsonyi szezon ennek megfelelően gyengébb szokott lenni, azaz a decembertől lop el némi forgalmat a Black Friday.
A napi háztartási cikkek forgalma karácsony előtt visszaesik, és az alkalmi termékek (úgy, mint a játékok, könyvek) eladási számai értelemszerűen megugranak.
„Nálunk a pelenka és más baba-mama termékek sokkal jobban fogynak novemberben és januárban. Decemberben inkább a karácsonyhoz, az ünnepekhez, az ajándékozáshoz kapcsolódóan költenek a vásárlók” – mondta Csereklei Zoltán, a Pelenka.hu ügyvezetője.
A halogatott döntések is végül a kosárban landolnak
Akik nagyobb kiadás előtt állnak, azok sok esetben kivárnak a Black Friday napjáig, bízva abban, hogy ott sikerül egy előnyösebb ajánlatot kifogniuk. Ezek a vásárlók a Black Friday időszakában biztosan meghozzák a már egyébként is hallogatott vásárlói döntésüket és valamelyik webshopban a kosarukba helyezik a vágyott terméket.
„Mi is tapasztaljuk, hogy a Pelenka.hu-nál is erősen meglódul a Black Friday napján a műszaki cikkek, a nagyobb értékű pelenka csomagok vagy játékok értékesítése. Novemberben átlagosan 2-3x erősebb a forgalmunk a többi hónaphoz képest” – tájékoztatott Csereklei Zoltán.
Így vásároljunk okosan
A Black Friday akciók idején különösen hasznos és megtérül a tudatosság, a körültekintő viselkedés vásárláskor.
„Például a napi fogyasztási cikkeket, esetünkben pelenkát, törlőkendőt, mosószert, tisztítószert, babaételt, vitaminokat ilyenkor érdemes kettő vagy akár három hónapra is betárazni, mert az úgyis elfogy. Impulzustermékek esetében nem érdemes azonnal dönteni. Sokkal kifizetődőbb átgondolni a vásárlást, mert sokszor a shoppingolás hevében könnyelműen hozunk meg egy döntést. Végül mire megkapjuk a terméket, már meg is bántunk az egészet” – összegez a szakember.
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.