Mi a különbség a többletmunka és a pótmunka között?

2020. 03. 03., 19:00

A vállalkozási szerződések kapcsán gyakran merül fel a vállalkozó által elvégzett többletmunka és pótmunka kérdése. Különösen lényeges ez építési vállalkozási szerződéseknél. A vállalkozó által elvégzett többlet- és pótmunkák, valamint ezek díjazása gyakran képezi vita tárgyát. Mit értünk többletmunka alatt, és mi a pótmunka? Mi a különbség a kettő között? A kérdésekre dr. Szabó Gergely ügyvéd válaszol.

A vállalkozó díjazása

A vállalkozási szerződés olyan szerződés, amelyben a vállalkozó valamilyen tevékenységgel elérhető eredmény megvalósítását vállalja. Az elérendő eredmény lehet például valamely építési vagy szerelési munka megvalósítása, tervezési munka elvégzése, kutatási eredmény elérése stb.

A vállalkozó a kikötött munka megvalósításáért, eredmény eléréséért vállalkozói díjra jogosult, amelyet a megrendelő köteles neki megfizetni. A vállalkozói díj tehát az ilyen típusú szerződések nélkülözhetetlen eleme. Ha a felek a vállalkozói díjban nem állapodnak meg, akkor a szerződés nem is jön létre.

A vállalkozói díj meghatározására rendszerint kétféle módon szokott sor kerülni.

  • Az egyik a tételes vállalkozói díj meghatározása. Ebben az esetben a ténylegesen elvégzett munka alapján kerül sor a vállalkozói díj és a vállalkozó költségeinek megfizetésére. Ilyenkor utólagosan kerül sor a díj elszámolására és pontos megállapítására. Az elszámolás történhet az egyes elvégzett munka-tételek és költségek alapján, illetve a ráfordított munkaidő szerint.
  • A vállalkozói díj meghatározásának másik módszere az átalány jellegű munkadíjban való megállapodás. Ilyenkor a díjazás összege már a munka elvégzése előtt pontosan meghatározásra kerül, függetlenül attól, hogy utóbb ténylegesen mennyi munkavégzést igényel a megrendelés teljesítése.

Mi a többletmunka?

A vállalkozó alapvető kötelezettsége, hogy mindazon munkákat elvégezze, amely a szerződésben kikötött eredmény megvalósításához szükséges. Ide tartozik mindaz, ami a munka (pl. épület, berendezés, terv stb.) rendeltetésszerű használhatóságához, illetve működéséhez szükséges.

A Polgári Törvénykönyv szerint a többletmunkának két típusa van.

  • Többletmunka egyrészt a vállalkozási szerződés tartalmát képező, de a vállalkozói díj meghatározásánál figyelembe nem vett munka. Ilyen például a megvalósítani vállalt tervben szereplő, de a díjat tartalmazó költségvetésben nem szereplő munka.
  • A többletmunka másik típusát képezik azok a munkák, amely nélkül a mű rendeltetésszerű használatra alkalmas megvalósítása nem történhet meg. Tehát ebben az esetben műszakilag szükségszerű munkák elvégzéséről van szó.

A vállalkozó a többletmunka említett két típusába tartozó munkákat köteles elvégezni.

A többletmunka díjazása

A többletmunka díjazásával kapcsolatban fontos tudni, hogy ha a felek a vállalkozói díjat átalánydíjként határozták meg, akkor a vállalkozó a többletmunka ellenértékének megtérítésére nem jogosult. Ha tehát az átalánydíj meghatározásakor kihagytak olyan munkákat, amelyek többletmunkának számítanak, akkor e munkák elvégzéséért utólag sem lehet többlet díjazást követelni.

A vállalkozó a többletmunkával kapcsolatban felmerült olyan költségeinek megtérítését viszont követelheti a megrendelőtől, amely költségek felmerülése a szerződés megkötésének időpontjában nem volt előre látható.

Mi a pótmunka?

Pótmunkának minősül az olyan munka, amelynek elvégzését a megrendelő utólag rendelte meg. Tehát pótmunka esetén a munka elvégzése a megrendelő miatt válik szükségessé. Itt nem a szerződésben foglalt munka megvalósításához műszakilag szükséges lépések elvégzéséről van szó, mint a többletmunkánál.

A vállalkozó köteles elvégezni az utólag megrendelt pótmunkát, ha annak elvégzése nem teszi feladatát aránytalanul terhesebbé. Ide tartoznak különösen azok a munkák, amelyek tervmódosítás folytán váltak szükségessé.

A pótmunka díjazása

A pótmunka ellenértékének megfizetését a vállalkozó abban az esetben is igényelheti, ha a felek a vállalkozói díjat átalánydíjként határozták meg. Ilyenkor tehát a pótmunka nem képezi az átalánydíj részét, és a pótmunka díját az átalánydíj fölött kell megfizetni. Értelemszerűen ilyen esetben a pótmunka elszámolása tételes díjelszámolással történhet.

 

dr. Szabó Gergely
ügyvéd, irodavezető partner
Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024-06-12 21:10:35
Csak a személyre szabott és élményalapú munkahelyek képesek hosszú távon megtartani az értékes munkaerőt – hangzott el a FIVOSZ hétfői HR-konferenciáján, ahol panelbeszélgetésen keresték a választ arra, hogy milyen az ideális munkahely 2024-ben.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A hazai utasbiztosítási piac egyik legalapvetőbb problémáinak egyike az, hogy az ügyfelek még mindig túl sokat akarnak spórolni rajta, holott a nyaralás költségének csak elhanyagolható töredékét teszi ki – hívta fel a figyelmet a PBA Insura Zrt. vezérigazgatója. Dr. Kozma Gábor jelezte: a legolcsóbb és az 1–2 ezer forinttal többért kötött prémium biztosítás szolgáltatásai között óriási különbség tátong, és erre az utolsó pillanatban – mert bizony akkor kötjük – már nem biztos, hogy felfigyelünk.
Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS