Az elektromos autókhoz kapcsolódó adókedvezmények a gazdasági társaságok esetében is ösztönzik az e-autók vásárlását. Nincs gépjárműadó, regisztrációs adó, cégautóadó és mentes a visszterhes vagyonátruházási illeték alól ez a vásárlás, ugyanakkor a zöld rendszámmal járó előnyöket élvezhetik az autók használói – hívja fel a figyelmet az RSM Hungary.
Az elektromos autók megítélése vegyes manapság. Az elektromos személygépkocsik vitathatatlan előnyei jól ismertek: az e-autók sokkal kevésbé szennyezik a környezetet, mint a belső égésű motorok által hajtott járművek és a kevesebb meghibásodásra alkalmasabb alkatrész miatt egyszerűbb és olcsóbb fenntartani, karbantartani őket, mint a hagyományos „versenytársakat” – kezdi friss bejegyzését Fajcsák Gábor, az RSM Hungary adóüuletágának vezetője. Emellett hosszú ideig a feltöltésük is ingyenes volt a nyilvános töltőállomásokon. Ugyanakkor hátrányuk is van ezen járműveknek, például a magasabb árfekvés, az elektromos motorok meghajtásához szükséges akkumulátorok jelenlegi kapacitása és a töltőállomások alacsony száma miatti korlátozott hatótávolság, vagy a hosszabb töltési idő.
Az elmúlt években a kedvező adózás mellett természetben adható juttatások körének szűkítése miatt, illetve legújabban a koronavírus fertőzés csökkentése miatt is egyre több munkáltató dönt amellett, hogy munkavállalójának cégautót biztosít. A kedvező hazai szabályozás miatt adózási szempontból mindenképpen érdemes megfontolni az elektromos autó vásárlását - nemcsak a speciális kedvezmények miatt magánszemélyként, de - gazdasági társaságok esetében is.
Mi számít elektromos autónak?
Mielőtt rátérnénk a konkrét adókedvezményekre, fontos meghatározni, hogy pontosan mely típusú autók tartoznak az elektromos gépjárművek kategóriájába.
A magyar szabályozás az elektromos gépjárművek közé sorolja:
A releváns magyar jogszabály (6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet) alapján ezek a gépjárművek környezetkímélő gépkocsinak minősülnek, így jogosultak a zöld rendszám használatára. Ezen túl fontos figyelmet fordítani az autók besorolására is, mivel csak az 5-ös környezetvédelmi osztályba tartozó gépjárművek esetén vehetők igénybe a lentebb részletezett adókedvezmények.
Elektromos autókhoz kapcsolódó adókedvezmények
Az alábbi elektromos autókra vonatkozó adózási kedvezmények a gazdasági társaságok szempontjából is vonzóak:
A fentieken túl, a gazdasági társaságok számára könnyítést jelent az is, hogy a tulajdonukban álló, illetve az általuk lízingbe vett elektromos gépkocsikat nem terheli cégautóadó sem.
Áfa- és tao-kedvezmények az elektromos autóknál
Áfa szempontból az elektromos autókra nem vonatkoznak speciális szabályok, mivel a magyar áfatörvény nem tesz különbséget a gépjárművek meghajtása között, kizárólag a vámtarifaszám alapján sorolja be azokat személygépjármű (vtsz: 8703) vagy tehergépjármű (vtsz: 8704) kategóriába.
Ugyanakkor az áfa-levonásra vonatkozó szabályok szerint az elektromos tehergépjárművek töltése esetén, a feltöltés áfája levonható.
A társasági adó kapcsán további könnyítést jelent a gazdasági társaságok számára, hogy az elektromos autók beszerzése után is érvényesíthető az energiahatékonysági célokat szolgáló beruházás, felújítás adókedvezménye (Tao tv. 22/E. §), amennyiben a vonatkozó feltételek teljesülnek. A társaságoknak azonban figyelemmel kell lennie arra, hogy egyazon elektromos autó beszerzése kapcsán az energiahatékonysági célokat szolgáló beruházás adókedvezménye nem alkalmazható együttesen a fejlesztési adókedvezménnyel.
Bár nem ezek a leginkább fajsúlyos érvek a céges elektromos autóvásárlás mellett, a fenti előnyökön túl a zöld rendszámos autók számos lokációban díjmentesen parkolhatnak, és meghatározott, védett övezetekbe is behajthatnak. Érdemes mindent számbavéve megtervezni, kikakulálni mi lenne a cég számára legkedvezőbb megoldás a járműpark bővítésekor.
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.