Itt dől el a verseny a magyar kkv-k között

2021. 06. 29., 16:00

A digitális fejlettség vált a magyar vállalkozások versenyképességének legfontosabb mozgatórugójává a pandémia alatt. A helytől független munkavégzés és munkakultúra kialakítása tartósan a cégvezetők prioritási listájának elejére került, és egyre többen kezdték el stratégiai szinten kezelni a felhőalapú megoldásokat. „Azok a cégek, amelyek képesek teljesen kihasználni a felhőtechnológia előnyeit, gyorsan és tartósan növekedhetnek, és idővel a versenytársaknak is muszáj lesz őket követni, ha nem akarnak végérvényesen lemaradni” – mondta Juhász Viktor, a felhőmegoldásokat szállító iSolutions Kft. ügyvezetője.

Az első komoly tünet: a munkatársak már nem érzik jól magukat a régi rendszerben

A digitális átalakulás a pandémia előtti időszakban általában azokat a kis- és középvállalkozásokat érintette leginkább, akik tevékenységükből adódóan rá voltak kényszerítve a folyamatos innovációra, vagy nagyon tudatosan építették üzleti környezetüket. A vírushelyzet azonban berobbanta ezt a piacot, és azoknak a vezetőknek is hozzá kellett szokniuk a helytől független munkavégzéshez, akik eddig elsősorban a hagyományos munkaszervezésben hittek.

A járványhelyzet lecsengésével egyre többen térnek vissza az irodába, de az általános tapasztalat azt mutatja, hogy a kollégák zöme már egyáltalán nem, vagy csak részben akar ugyanabban a környezetben dolgozni, mint tette azt korábban.

„A cégvezetők visszajelzése alapján különösen a tapasztaltabb kollégák esetében érzik azt, hogy a pandémia alatt bevált home office rendszeréről nem akarnak teljesen lemondani, és újra beülni sokkal nagyobb kötöttségekkel járó irodai környezetbe” – mondta Juhász Viktor, az iSolutions Kft. ügyvezetője.

A munkaerő megtartása mellett a toborzási folyamatokra is kedvező hatással van a digitális érettségi szint. A cégek munkaerőért folytatott harcában is fontos szempont lett az, hogy mennyire vannak jól felépítve az informatikai háttérfolyamatok. Ebbe beletartozik az, hogy a munkavállaló mennyire hatékonyan tud távolról dolgozni, de ami igazán számít, az a hardverek és a digitális eszközrendszer (pl. dokumentumkezelés, meetingek, kapcsolattartás) szervezettségi szintje.

„Két azonos feltételeket kínáló cég közül a jelölt azt fogja választani, ahol a digitális háttér jobban fel van építve. Egy érett munkavállalónál már az a legfontosabb szempont, hogy jól osszák be az idejét és hatékonyan gazdálkodjanak az erőforrásaival. A digitális fejlesztések ezt kiválóan támogatják, így az ebbe fektető cégek a tehetségért és szakértelemért folyó versenyben nagy előnyre tesznek szert”tette hozzá Juhász Viktor.

Az alapokkal már mindenki tisztában van, de a java még csak most jön

A digitális átalakítások során a legtöbb cégvezető ott követi el a hibát, hogy megelégszenek az alapmegoldásokkal, és nem kezelik stratégiai szinten ezt a folyamatot. A webes konferenciahívások és meetingszervezések beépültek a cégek mindennapjaiba, sokan a digitális dokumentumtárat is kialakították, és a korábban tiltott vagy nem szeretett chat is sokkal elfogadottabbá vált, és előszeretettel használják a rövid egyeztetésekhez.

Egy fejlettségi szinttel feljebb lépve az ún. kollaborációs megoldások (pl. közös dokumentumszerkesztés) is egyre több helyen érvényesülnek. Emellett a 20 fő feletti vállalkozások közül sokan kezdenek áttérni a vállalatirányítási rendszer felhőalapú szervezésére is – az iSolutions által felügyelt ilyen méretű cégeknél ez az arány már eléri a 80 százalékot.

A szükséges alapok tehát már a magyar kkv-k többségénél is kialakultak, de az igazi versenyelőnyt akkor lehet megszerezni, ha a működés szinte minden részét digitális alapon szervezik meg a cégek. Ide tartozik a feladatkiosztás- és ellenőrzés, az erőforrástervezés, a munkaidő kontrollja, a hatékonyság mérése és az elvégzett munka minőségbiztosítása is. A helytől független munkavégzés legnagyobb kihívása ugyanis az, hogy csökkenteni kell a bizonytalanságot a beosztottban és a vezetőben is.

„A vezetőkben teljesen jogosan merül fel az igény arra, hogy átláthatóan tudják kezelni a munkaerő idejét. Egy ilyen rendszer egyben a munkavállaló érdekét is szolgálja: a kapacitások szervezése, az ösztönzések és elismerések beállítása mind olyan terület, amire a folyamatok a klasszikus munkakörnyezetben már kialakultak. Most ugyanezt kell átültetni digitális formába: a különbség, hogy ennek a kialakítására nincs több évnyi idő, hiszen a terület folyamatosan fejlődik, és a versenytársak is fejlesztenek” – mondta Juhász Viktor.

Amikor a sportkocsit csak kettes fokozatban járatják

Habár az átállásra való hajlandóság a vezetők részéről is pozitív irányba változott, a megvalósítás során rengeteg félmegoldással találkoznak a szakértők. Rendszeresen előfordul az, hogy a cégen belüli munkavállaló feladata a vállalkozás felhőbe költöztetése, és egy bizonyos szintig el is jutnak ebben a folyamatban, de az átgondoltság és a tapasztalat hiánya miatt nem működik jól a rendszer. Az iSolutions saját mérései alapján a magyar kkv-k mintegy egyharmadánál előforduló probléma az is, hogy a vállalkozás komoly összeget áldoz havidíjas digitális alkalmazásokra, de mindössze csak egy vagy két funkciót használ ki belőle, a rendelkezésre álló többtucatnyi helyett.

„Olyan ez, mint amikor egy sportkocsit csak kettes fokozatban járatnának ahelyett, hogy annak minden előnyét, kapacitását kihasználnák. A mi feladatunk az, hogy ebben segítsük a cégeket és edukáljuk őket a digitális átalakulásban, és a hosszútávú versenyképességük megőrzésében” – mondta Juhász Viktor.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 05. 16., 14:10
Az Európai Unió Bírósága által 2024. május 16-án meghozott döntés (C-746/22) szerint ellentétes az Unió jogával az a magyar szabály, amely nem engedi meg a külföldi adózóknak az áfa-visszatérítési eljárásokban, hogy irataikat akár a másodfokú (fellebbezési) eljárásban is beadhassák.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.
Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...
Az egészségpénztári befizetések ugyan nem a legelsők a fontossági sorrendben, amire félre akarunk tenni, de előkelő helyre kúsztak fel az utóbbi években Magyarországon. Annak ellenére, hogy milyen kedvező – és a közhiedelemmel ellentétben elérhető – megoldásokat nyújtanak a magáncélú megtakarítások, a magyar társadalom iszonyatos összeget fizet ki zsebből a magánegészségügyben. Dr. Kravalik Gábor, az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetségének elnöke az ÖPOSZ legutóbbi közvélemény-kutatási eredményei nyomán vázolja honfitársaink hozzáállását a kérdéshez és egyértelmű választ ad rá, hogy hogyan járhatnánk jobban, ha tudatosabban tennénk félre. Fontos: akár havi párezer forintnak is van értelme, sőt!

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS