Itt dől el a verseny a magyar kkv-k között

2021. 06. 29., 16:00

A digitális fejlettség vált a magyar vállalkozások versenyképességének legfontosabb mozgatórugójává a pandémia alatt. A helytől független munkavégzés és munkakultúra kialakítása tartósan a cégvezetők prioritási listájának elejére került, és egyre többen kezdték el stratégiai szinten kezelni a felhőalapú megoldásokat. „Azok a cégek, amelyek képesek teljesen kihasználni a felhőtechnológia előnyeit, gyorsan és tartósan növekedhetnek, és idővel a versenytársaknak is muszáj lesz őket követni, ha nem akarnak végérvényesen lemaradni” – mondta Juhász Viktor, a felhőmegoldásokat szállító iSolutions Kft. ügyvezetője.

Az első komoly tünet: a munkatársak már nem érzik jól magukat a régi rendszerben

A digitális átalakulás a pandémia előtti időszakban általában azokat a kis- és középvállalkozásokat érintette leginkább, akik tevékenységükből adódóan rá voltak kényszerítve a folyamatos innovációra, vagy nagyon tudatosan építették üzleti környezetüket. A vírushelyzet azonban berobbanta ezt a piacot, és azoknak a vezetőknek is hozzá kellett szokniuk a helytől független munkavégzéshez, akik eddig elsősorban a hagyományos munkaszervezésben hittek.

A járványhelyzet lecsengésével egyre többen térnek vissza az irodába, de az általános tapasztalat azt mutatja, hogy a kollégák zöme már egyáltalán nem, vagy csak részben akar ugyanabban a környezetben dolgozni, mint tette azt korábban.

„A cégvezetők visszajelzése alapján különösen a tapasztaltabb kollégák esetében érzik azt, hogy a pandémia alatt bevált home office rendszeréről nem akarnak teljesen lemondani, és újra beülni sokkal nagyobb kötöttségekkel járó irodai környezetbe” – mondta Juhász Viktor, az iSolutions Kft. ügyvezetője.

A munkaerő megtartása mellett a toborzási folyamatokra is kedvező hatással van a digitális érettségi szint. A cégek munkaerőért folytatott harcában is fontos szempont lett az, hogy mennyire vannak jól felépítve az informatikai háttérfolyamatok. Ebbe beletartozik az, hogy a munkavállaló mennyire hatékonyan tud távolról dolgozni, de ami igazán számít, az a hardverek és a digitális eszközrendszer (pl. dokumentumkezelés, meetingek, kapcsolattartás) szervezettségi szintje.

„Két azonos feltételeket kínáló cég közül a jelölt azt fogja választani, ahol a digitális háttér jobban fel van építve. Egy érett munkavállalónál már az a legfontosabb szempont, hogy jól osszák be az idejét és hatékonyan gazdálkodjanak az erőforrásaival. A digitális fejlesztések ezt kiválóan támogatják, így az ebbe fektető cégek a tehetségért és szakértelemért folyó versenyben nagy előnyre tesznek szert”tette hozzá Juhász Viktor.

Az alapokkal már mindenki tisztában van, de a java még csak most jön

A digitális átalakítások során a legtöbb cégvezető ott követi el a hibát, hogy megelégszenek az alapmegoldásokkal, és nem kezelik stratégiai szinten ezt a folyamatot. A webes konferenciahívások és meetingszervezések beépültek a cégek mindennapjaiba, sokan a digitális dokumentumtárat is kialakították, és a korábban tiltott vagy nem szeretett chat is sokkal elfogadottabbá vált, és előszeretettel használják a rövid egyeztetésekhez.

Egy fejlettségi szinttel feljebb lépve az ún. kollaborációs megoldások (pl. közös dokumentumszerkesztés) is egyre több helyen érvényesülnek. Emellett a 20 fő feletti vállalkozások közül sokan kezdenek áttérni a vállalatirányítási rendszer felhőalapú szervezésére is – az iSolutions által felügyelt ilyen méretű cégeknél ez az arány már eléri a 80 százalékot.

A szükséges alapok tehát már a magyar kkv-k többségénél is kialakultak, de az igazi versenyelőnyt akkor lehet megszerezni, ha a működés szinte minden részét digitális alapon szervezik meg a cégek. Ide tartozik a feladatkiosztás- és ellenőrzés, az erőforrástervezés, a munkaidő kontrollja, a hatékonyság mérése és az elvégzett munka minőségbiztosítása is. A helytől független munkavégzés legnagyobb kihívása ugyanis az, hogy csökkenteni kell a bizonytalanságot a beosztottban és a vezetőben is.

„A vezetőkben teljesen jogosan merül fel az igény arra, hogy átláthatóan tudják kezelni a munkaerő idejét. Egy ilyen rendszer egyben a munkavállaló érdekét is szolgálja: a kapacitások szervezése, az ösztönzések és elismerések beállítása mind olyan terület, amire a folyamatok a klasszikus munkakörnyezetben már kialakultak. Most ugyanezt kell átültetni digitális formába: a különbség, hogy ennek a kialakítására nincs több évnyi idő, hiszen a terület folyamatosan fejlődik, és a versenytársak is fejlesztenek” – mondta Juhász Viktor.

Amikor a sportkocsit csak kettes fokozatban járatják

Habár az átállásra való hajlandóság a vezetők részéről is pozitív irányba változott, a megvalósítás során rengeteg félmegoldással találkoznak a szakértők. Rendszeresen előfordul az, hogy a cégen belüli munkavállaló feladata a vállalkozás felhőbe költöztetése, és egy bizonyos szintig el is jutnak ebben a folyamatban, de az átgondoltság és a tapasztalat hiánya miatt nem működik jól a rendszer. Az iSolutions saját mérései alapján a magyar kkv-k mintegy egyharmadánál előforduló probléma az is, hogy a vállalkozás komoly összeget áldoz havidíjas digitális alkalmazásokra, de mindössze csak egy vagy két funkciót használ ki belőle, a rendelkezésre álló többtucatnyi helyett.

„Olyan ez, mint amikor egy sportkocsit csak kettes fokozatban járatnának ahelyett, hogy annak minden előnyét, kapacitását kihasználnák. A mi feladatunk az, hogy ebben segítsük a cégeket és edukáljuk őket a digitális átalakulásban, és a hosszútávú versenyképességük megőrzésében” – mondta Juhász Viktor.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2025. 02. 12., 09:15
Jelentősen megugrott idén az egyszerűsített foglalkoztatás közterhe, így félő, hogy sokan ismét a bejelentés nélküli foglalkoztatás felé fordulnak. Azok a munkáltatók ugyanakkor, amelyek legálisan is kedvezőbb költségek mellett rugalmasan foglalkoztatható idény- vagy alkalmi munkásokat keresnek, a Trenkwalder prognózisa szerint az eddiginél jóval szélesebb körben fordulhatnak a diákok felé.
2025. 02. 11., 14:20
Február közepéig mindenki megkapja a tavalyi jövedelme, illetve az önkéntes pénztári, nyugdíj-előtakarékossági és nyugdíjbiztosítási befizetései után a munkáltatói, kifizetői és pénztári igazolásokat. Ezek alapján ellenőrizhető az szja-bevallási tervezet és benne a pénztárakba befizetett összegek után járó adó-visszatérítés összege. Az igazolásokat nem kell beküldeni a NAV-hoz, de az elévülési idő végéig meg kell őrizni.
2025-02-11 22:20:00
Elindult a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal, valamint a Nemzeti Innovációs Ügynökség „KFI ökoszisztéma fejlesztése” elnevezésű ötmilliárd forintos projektje, amely a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program (GINOP) Plusz keretein belül, a magyar állam támogatásával és az Európai Unió társfinanszírozásával valósul meg.
2025-02-11 12:45:00
Olyan jogviták esetén, amelyeknek nemzetközi eleme van, felmerülhet a kérdés, hogy melyik állam bírósága jogosult eljárni és döntést hozni. Ilyenkor a joghatóságra vonatkozó szabályok alapján kell eldönteni, hogy melyik állam bíróságaihoz tartozik az ügy. A legfontosabb tudnivalókat dr. Szabó Gergely ügyvéd foglalta össze.

  Rovathírek: HIPA

A beruházásösztönzésben is ki kell használni, hogy rendkívül Magyarország-barát az új washingtoni adminisztráció, és a legnagyobb amerikai cégeket is ösztönözni kell magyarországi befektetésekre – hívta fel a figyelmet Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A magyarok először idén tehetik meg, hogy ingatlan célra fordítsák a nyugdíjpénztári megtakarításaikat. Herman Bernadett, a Bank360 vezető szakértője ennek a lehetőségnek az előnyeiről és hátulütőiről, valamint a pénztárakra gyakorolt jelenlegi és távlati következményeiről is beszélt a BizniszPlusznak. Szóba került az is, hogy milyen hatással volt a nyugdíjvagyonokra a részvénypiacok tavalyi sikere, illetve hogy milyen tényezőktől függ a gyarapodás az idei évben.
2025. 01. 17., 08:20
epizód: 2025 / 2   |   hossz: 24:49
A kiskorú gyermeket nevelő szülők adóalapját csökkentő családi kedvezmény mértéke 2025. július 1-jétől 50 százalékkal nő, így a kétgyerekes családok az év második felében már nem havi 40 ezer, hanem 60 ezer forint adót és járulékot takarítanak meg. Nem mindegy azonban, hogy mikor és hogyan nyilatkoznak erről a dolgozók, miközben a munkáltatóknak is érdemes odafigyelni az ezzel kapcsolatos változásokra. A legfontosabb tudnivalókról Honyek Pétert, a PwC Magyarország személyi jövedelemadóval foglalkozó területének igazgatóját kérdeztük.
Az amerikai vállalat éppen Budapesten nyitott irodát, hogy a magyar fővárosból kiindulva Európában és Ázsiában is terjessze a forradalmi alumínium-újrahasznosító technológiáját. Az Austin AI Europe a kontinens klímacéljai felé lökdösi mindazokat a gyártókat, akik nem csak a szén-dioxid-kibocsátást, hanem a költségeket is visszafognák – közvetlenül hulladékból származó, azonnal feldolgozható alumínium újrahasznosításával. A részben vagy egészben a timföldgyártást is kiváltó megoldást a cég hazai munkatársai, Demmer Dóra és Cholnoky Miklós mutatták be a BizniszPlusznak. Ismerje meg közelebbről a fenntartható alumíniumgyártás úttörő rendszerét, amely Magyarországról folytatja útját a világhír felé!

  Rovathírek: ATOMBUSINESS