MNB: nincs váratlan tehernövekedés a törlesztési moratórium miatt

2020. 06. 10., 19:30

A törlesztési moratórium alatt senkinek sem kell számolnia váratlan tehernövekedéssel. Az ügyfelek bizonytalanságával, leendő „bajjal” riogató értelmezések tévesek. Az MNB és a bankok minden lehetséges kommunikációs fórumon tájékoztatják a fogyasztókat a fizetési stop feltételeiről – olvasható a jegybank közleményében.

A törlesztési moratórium nagy előnye, hogy nem csak átmeneti könnyebbséget ad az ügyfeleknek a – sokuknak a vírus miatti munkahelyi/családi változások nyomán a mentőövet jelentő – 9 hónapnyi törlesztési stoppal, de utána is garantálja a kiszámítható törlesztőrészletet. A moratórium miatt ugyanis 2021-től senkinek nem nőhet a havi törlesztője (ez csak a változó kamatozású hitelnél módosulhat, amihez nincs köze a moratóriumnak).

A fizetési stop alatti időszakban felgyűlő kamatokat nem csapják a tőketartozáshoz, vagyis nem lesz kamatos kamat. A kamatok teljesítésére az ügyfél hitelének futamideje hosszabbodik meg automatikusan, de úgy, hogy az önmagában nem jelent növekvő havi terhet, és a moratórium végén előre látható a lefutása.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) számításai szerint még egy jelentős, 10 millió forint tőketartozású, 4,5 százalékos THM-es, 10 éves hátralévő futamidejű lakáshitelnél is csak 5 hónappal nyúlik meg a futamidő a kamatok teljesítésére. Cserébe az ügyfél a veszélyhelyzetben kap azonnali segítséget úgy, hogy 70 ezer forint előnye lesz amiatt, mert pénzét a törlesztés helyett most másra tudja használni (nem kell pl. feltörni megtakarításait sem).

A törlesztési moratórium igénybevétele (vagy éppen a fizetés folytatása) ráadásul nem egyszeri, visszavonhatatlan döntés. A moratóriumot idén év végéig bármikor választhatja az ügyfél, ha élethelyzete kedvezőtlenebbé fordulna. A törlesztés felfüggesztése jelzés erről a banknak, de – különösen, ha csoportos beszedési megbízással történik a törlesztők levonása – érdemes döntésünkről tájékoztatni is a hitelnyújtót (pl. telefonos ügyfélszolgálaton). Ugyanígy bármikor lehetőség van folytatni az abbahagyott törlesztést is, ezt viszont – ha a bank emeli le a törlesztőrészletet - mindenképp jelezni kell hitelintézetnek.

Az MNB a törlesztési moratórium kezdetétől aktív kommunikációs kampányt folytat a hiteladósok tájékoztatására. A jegybank honlapján a moratóriumról Kérdések és válaszok menüpontot, illetve a járvány miatti összes pénzügyi intézkedés – így a moratórium - jellemzőit összefoglaló külön alhonlapot hozott létre. A jegybanki munkatársak 8 szakmai cikket jelentettek meg az ország legnagyobb portáljain a fizetési stop jellemzőiről, és folyamatosan rendelkezésre állnak az újságírók részére is. Az MNB Ügyfélszolgálata június elejéig kb. 1200 ügyfélmegkeresésre adott tájékoztatást a moratórium és a további pénzügyi intézkedések jellemzőiről. Június 8-tól újra akár személyesen is elérhetők a megyeszékhelyeken a Pénzügyi Navigátor tanácsadó irodák is, ők is szívesen adnak információt a moratórium jellemzőiről.

A pénzügyi intézmények is aktívan tájékoztatnak a moratóriumról, ezt az információnyújtást pedig a jegybank folyamatosan ellenőrzi. Ennek keretében az MNB eddig 30 bank honlapján közel 550 oldalnyi ügyféltájékoztatót tekintett át, s 146 felszólítást küldött el e banki honlaptartalmak korrigálására.

A moratórium iránti bizalmat jelzi, hogy június elejéig több millió adós döntött a hiteltörlesztési moratórium igénybevétele mellett és élvezi annak előnyeit ebben a nehéz gazdasági helyzetben.

Magyar Nemzeti Bank

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2022. 08. 10., 11:53
Elindult a megújult Széchenyi Kártya MAX program, a konkrét hitelkérelmek benyújtására is megnyílt a lehetőség. A hiteleket a köztartozásmentes, legalább egy teljes lezárt éves működési múlttal rendelkező kis- és középvállalkozások igényelhetik – hívja fel a figyelmet az RSM Hungary.
2022-08-13 09:45:00
Egy müncheni söröző vendégei napraforgóolajjal is fizethetnek a „folyékony kenyérért”, így nem kerül veszélybe a betevő rántott szelet sem.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2022. 07. 26., 10:30
epizód: 2022 / 8   |   hossz: 20:30
Milyen új utakat nyitott az internet a csalók előtt? Hogyan azonosíthatjuk vállalkozóként az átverési kísérleteket? Mikor kell szakértőhöz, esetleg egyenesen a rendőrséghez fordulnunk? És mitől menthet meg bennünket egy kis önképzés? Dr. Kocsis Ildikó ügyvéd olyan céges csalásokra is felhívja a figyelmet, amelyek még a hozzáértők előtt sem feltétlenül nyilvánvalóak.
2022. 06. 26., 09:15
epizód: 2022 / 7   |   hossz: 21:02
Milyen volt a Hannoveri Technológiai Kiállítás és Vásár a Covid után, de háborús időben? Hol tart az ipar 4.0 napjainkban, melyek a digitalizáció legfontosabb új irányai? Mit jelent a virtuális üzembe helyezés? Hogyan hat az automatizálás a munkaerő-piacra? Hogyan szimulálható a Marsra szállás? Mit jelent Európa egyik legnagyobb ipavállalatának, hogy kivonul az orosz piacról, ahol 1851 óta jelen volt? A kérdésekre Jeránek Tamás, a Siemens Zrt. vezérigazgatója válaszol.
2022. 06. 13., 06:35
epizód: 2022 / 6   |   hossz: 19:01
A kamerás megfigyelés csak „célhoz kötött” lehet, de a célok meghatározásakor is körültekintően kell eljárni – hívja fel a figyelmet dr. Szabó Gergely ügyvéd. A Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda irodavezető partnerét a munkavállalók megfigyelésére, a kamerák elhelyezésére vonatkozó szabályokról, az élőképekre vonatkozó speciális előírásokról és a technika fejlődés nyújtotta lehetőségek jogi korlátairól kérdeztük.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS