Így néz ki a magyar bankkártyaboom

2020. 08. 14., 17:00

Egy-egy alkalommal átlagosan több, mint 7600 forintot fizettek bankkártyával belföldön a K&H ügyfelei az év első öt hónapjában, amely 8 százalékos növekedést jelent éves szinten. Összesen a magyarországi kártyás vásárlások mértéke 16,4 százalékkal közel 260 milliárd forintra ugrott a bank ügyfelei körében. Ebben szerepet játszhatott a járványhatás, ezen belül például a PIN-kódos limitemelés. Bár a készpénz is tartja magát, az ATM-es felvételek összege is növekedett az idén.

Odatették magukat a K&H bankkártyásai az év első öt hónapjában, jóval többször vásároltak és nagyobb összeget költöttek el, mint tavaly ugyanekkor – közölte a bank. A koronavírus-járvány is segített abban, hogy a mindennapos bankolásban folytatódjon a készpénzmentesség.

Impresszív adatok: több, mint 7600 forint, 1,71 milliárd forint, közel 260 milliárd forint

A K&H ügyfelei januártól május végéig egy-egy alkalommal több, mint 7600 forintot költöttek belföldön a bankkártyájukkal, ami 8 százalékos növekedést jelent éves szinten, tavaly ugyanekkor ugyanis egy-egy bankkártyás fizetésre alig több mint 7 ezer forint jutott. A K&H-sok naponta átlagosan 223 ezer alkalommal összesen 1,71 milliárd forintot költöttek kártyával, így az első félévben összesen 259,5 milliárd forintot fizettek ki plasztikkal, ami 16,4 százalékos emelkedést jelent éves összevetésben. A kártyás vásárlások száma 7,8 százalékkal 34 millióra nőtt.

„Évek óta növekedést mutat a kártyás forgalom, az idén pedig a járványhatás is hozzájárult a bővüléshez.  Egyrészt sokan bankkártyás fizetésre váltottak, köztük olyanok, akik korábban inkább a készpénzt preferálták. Ebben szerepet játszott, hogy az Egészségügyi Világszervezet is azt tanácsolta, hogy aki tudja, kerülje a készpénzt, mert a használata növeli a járvány terjedésének kockázatát. Emellett a kijárási korlátozások alatt megnőtt az online vásárlások száma. Szintén hozzájárult a bankkártyák sikeréhez, hogy áprilistól a korábbi 5 ezer forint helyett 15 ezer forintra nőtt a PIN-kód-kötelezettség az érintésmentes kártyás fizetéseknél” – mondta Árva András, a K&H Bank lakossági marketing szegmensének vezetője. Miközben belföldön erőteljesen nőtt a bankkártyás forgalom az év első öt hónapjában, a külföldi kártyás költések visszaestek, a bank ügyfelei 6,6 milliárd forintért vásároltak a határon túl, ami 38 százalékos csökkenést jelent.

„A visszaesés a járvány számlájára írható, az utazási korlátozások miatt ugyanis sokkal kevesebben mentek külföldre Magyarországról, következésképp az ottani bankkártyás forgalom is jelentősen visszaesett. Ha újraindulnak a külföldi utazások, akkor várhatóan meredek emelkedést fogunk látni a külföldi bankkártyás forgalomban, de ennek az időpontja még kérdéses, hiszen még nem tudni mikor, milyen tempóban indulhat újra a gazdaság és a turizmus” tette hozzá Árva András.

Hogy áll a nagy rivális?

A K&H-sok tehát jelentősen többször és többet költöttek bankkártyájukkal, ez mindenképpen kedvező, mert a készpénzmentes pénzforgalom térnyerését segíti. Ugyanakkor a készpénzhasználat aránya Magyarország-szerte még mindig magas, igaz, a K&H-nál erősen látszik, hogy a készpénz a jövőben háttérbe szorulhat.

Január és május vége között a bank ügyfelei 3,8 milliószor vettek fel készpénzt belföldi ATM-ből összesen 450 milliárd forintot. Bár a készpénzfelvételek száma éves szinten 11 százalékkal csökkent, az összeg 14 százalékkal nőtt 2019 azonos időszakához képest, vagyis kevesebb alkalommal, de több pénzt vettek fel az automatákból.

A bankkártyák térnyerésére utal az is, hogy a belföldi bankkártyás forgalom a készpénzfelvétel összegének több mint 60, illetve 64 százalékát adta idén áprilisban, májusban, míg 2019-ben és az idei év első hónapjaiban korábbi hónapokban mindössze 52-58 százalék volt ez az arány.

A rovat támogatója a KAVOSZ Zrt.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.
2024-12-11 21:11:00
Kiemelkedő vándorlási többlet és tranzakciószám jellemzi a közép-magyarországi régiót, amely az ingatlanpiac motorjaként egyben az ország legdrágább térsége is – derül ki az Otthon Centrum harmadik negyedévre vonatkozó elemzéséből.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS