75 százalékban önerőként szolgálhat a babaváró hitel

2019. 06. 27., 10:15

Az egyes állami támogatások igénybevételét az adósságfék szabályok nem korlátozzák, több esetben pedig a speciális konstrukciók céljának elérését kivételszabályokkal és a piaci gyakorlatok egységesítésével segíti a jegybank – olvasható az MNB közleményében.

Az MNB kiemelt célkitűzése, hogy a háztartási hitelezés egészséges szerkezetének megőrzése mellett támogassa a kormány által kitűzött családalapítási célok elérését. Ennek megfelelően vizsgálja, hogy az ún. adósságfék szabályok (a jövedelemarányos törlesztőrészlet mutatóra és a hitelfedezeti mutatóra vonatkozó előírások) milyen hatással lehetnek az egyes állami támogatások igénybevételére és felhasználására, szükség esetén pedig felülvizsgálja a vonatkozó szabályrendszerét. Az MNB által felállított limitek nem korlátozzák az állami támogatások igénybevételét.

A hitelezéshez kapcsolódó állami támogatások kapcsán mind az adósságfék szabályok, mind az azok tekintetében leggyakrabban felmerülő kérdésekre választ adó dokumentum (adósságfék GYIK) tartalmazza a jegybank oldalán megfogalmazott elvárásokat.

A kamattámogatás mellett elérhető hitelek törlesztőrészlete az adósok által ténylegesen fizetendő (a kamattámogatás időszakában a támogatással csökkentett) értéken veendők figyelembe a jövedelemarányos törlesztőrészlet mutató (JTM) megállapítása során, így a szabályozás nem hátráltatja az állami támogatás felhasználását, de gátolja a háztartások túlzott eladósodottságának kialakulását.

Az előírás az egyes támogatások önerőként való felhasználását sem korlátozza indokolatlanul. Az egyszeri, gyermekek után járó, vissza nem térítendő lakáscélú állami támogatások, így például a Családok Otthonteremtési Kedvezménye (CSOK) tekintetében az MNB rögzítette, hogy az a hitel és a fedezet összegének arányát meghatározó hitelfedezeti mutató (HFM) számítása során nem növeli a hitel összegét, így azt önerőként lehet figyelembe venni. A Családvédelmi Akcióterv keretében megjelent, a jövőben igénybe vehető nagycsaládosok személygépkocsi-szerzési támogatása szintén vissza nem térítendő állami támogatás, így az is figyelembe vehető önerőként gépkocsi-vásárláshoz kapcsolódó hitel vagy lízing felvétele esetén.

Bár az MNB – tekintettel az ezekből eredő addicionális hitelezési kockázatokra – a lakóingatlanokhoz kapcsolódó fogyasztói hitelmegállapodásokról rendelkező jogszabályok szellemiségével, és a prudens hitelezői magatartással ellentétesnek ítéli a fogyasztási hitelek és/vagy folyószámlahitelek önerőként való figyelembevételét, a jegybank az adósságfék szabályokat meghatározó rendeletében rögzíti, hogy a babaváró támogatáshoz nyújtott kölcsön (babaváró kölcsön) jelzáloghitel felvétele esetén jelentős részben, legfeljebb 75 százalékban önerőként szolgálhat. A speciális kezelést alátámasztja a kölcsönhöz kapcsolódó, a potenciális banki veszteségeket mérséklő állami kezességvállalás, és az a cél, hogy a kölcsön segítséget jelenthessen a családalapításhoz szükséges ingatlanvásárláshoz. Az adósságfék szabályok a rendeletben foglalt feltételek teljesülése esetén a babaváró kölcsön hitelkiváltási céllal való felhasználhatóságát sem gátolják. (MNB)

A rovat támogatója a KAVOSZ Zrt.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  Rovathírek: HIPA

A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS