Európai országokat marasztalt el a Greenpeace a magánrepülők miatt

Európai országokat marasztalt el a Greenpeace a magánrepülők miatt
2023. 05. 23., 10:23

Egyre indokoltabb a fenntartható repülőgép-üzemanyagok és a főleg ingázásra alkalmas elektromos repülőgépek fejlesztése. Főleg a magánszektorban lenne komoly jelentősége a zöld fordulatnak a repülés terén.

A Greenpeace megsemmisítő jelentést tett közzé az európai magánrepülőgép-használatról: a riport arra világít rá, hogy egész pontosan mely európai nemzetek használnak leggyakrabban magánrepülőgépeket, és járulnak hozzá ezzel nagyon is jelentős mértékben az éghajlatváltozáshoz.

„Az Európai Unió célja, hogy az 1990-es szinthez képest 2030-ra 55 százalékkal kevesebb üvegházhatású gázt bocsásson ki, és 2050-re teljesen klímasemlegessé váljon; így véve ki a részét az éghajlatváltozás kezelésére irányuló globális erőfeszítésekből” – áll a Greenpeace jelentésének bevezetőjében. A riport ennél jóval tovább megy, és részletesen elmagyarázza, hogy a magánrepülőgépek működtetése mennyire szén-dioxid-intenzív megoldás.

Egy Transport & Environment által végzett kutatásból idézve közlik: „a magánrepülőgépek utaskilométerenként jelentősen magasabb kibocsátással rendelkeznek, mint más közlekedési módok: 5–14-szer szennyezőbbek, mint a kereskedelmi járatok, és 50-szer szennyezőbbek, mint a vonatok”. Az Eurostat 2022-ben összegzett adatai alapján hozzáfűzik: „néhány magánrepülőgép óránként két tonna szén-dioxidot bocsát ki, míg az Európai Unió 27 országában élő lakosok emissziója 2019-ben fejenként 6,8 tonnának felelt meg”. Ugyanennek a szervezetnek a tavalyi számai szerint az az ágazat, amelyben a legnagyobb mértékben nőtt az üvegházhatású gázok kibocsátása a szállítás és raktározás.

Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség azt is megállapította, hogy az ágazaton belül az üvegházhatású gázkibocsátás legnagyobb mértékű növekedése 2030-ig a légiközlekedésben fog bekövetkezni.

A riport megjegyzi: rendkívül sokat ront a helyzeten az, hogy a 2022-ben megtett 572 806 darab magánrepülőgépes utazás mintegy negyede „nagyon rövid távú”, vagyis 500 kilométer alatti volt. Márpedig ekkora távolságok könnyen megtehetőek sokkal kisebb emisszióval járó vonatokkal.

„A magánrepülőgépek elképesztően környezetszennyezőek és általában teljesen értelmetlenek – magyarázta az EuroNewsGreennek Doug Parr, a Greenpeace angliai politikai igazgatója. – Világszerte emberek milliói néznek szembe az éghajlatváltozás okozta káosszal: elveszítik miatta a megélhetésüket vagy még rosszabb helyzetbe kerülnek, miközben egy aprócska kisebbség úgy égeti a repülőgép-üzemanyagot, mintha nem lenne holnap.”

A Greenpeace becslései szerint tavaly hatpercenként szálltak fel magánrepülőgépek az Egyesült Királyságból, ami egyben azt is jelenti, hogy 2022-ben összesen 90.256 ilyen repülőgép indult útnak brit kifutókról, így a szigetország elnyerte a magánrepüléssel legnagyobb emissziót okozó nemzet nem hivatalos címét. A legtöbb utat megtett repülőgépek számát tekintve Franciaország a második helyen végzett, 84.885 darab felszállással, míg Németország a harmadik lett a listán, 58.424 darab magánrepülő indításával.

A Greenpeace jelentés hozzátette: valami nagyon komolyan megváltozhatott Nagy-Britanniában, mert az onnan induló magánrepülőgépek száma 2022-ben elképesztő, 75 százalékos növekedést mutatott.

Gábor János

Főoldali kép: Wikipedia

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 02. 14., 13:10
Ha esetleg megtorpanunk egy-egy projekt kapcsán, általában humorral próbálunk felülemelkedni a problémákon, a jó hangulat mindig átlendít a nehézségeken – mondta az Üzletemnek Rázga-Ilyés Noémi, a CheckINN innovációs programigazgatója.
2024-02-26 15:10:00
Húsz százalék fölötti átlagos hozam, rekord összegű befizetés és kifizetés: ez a nyugdíjpénztárak 2023-as mérlege. A reálhozam megvolt, a tagság viszont egyre csak öregszik – derül ki a Bank360.hu elemzéséből.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

A globális kutatás eredményeinek év eleji kihirdetése után a PwC nemrég bemutatta a hazai Vezérigazgatói Felmérés adatait is. A számok alapján a magyar cégvezetők optimistábbak a gazdasági kilátásokat illetően, mint külföldi kollégáik, ám árnyalja a képet, hogy saját cégük árbevételére már nem feltétlenül jósolnak növekedést 2024-re. Az olyan kitettségek kapcsán, mint az infláció, a szakképzett munkaerő hiánya vagy akár a klímaváltozás, szintén derűlátóbbnak tűnnek a hazai cégvezetők, igaz, vannak aggodalmak, de izgalmas jóslatok is, például az új technológiai vívmányok bevezetése kapcsán, amelyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Nem is tesszük: a BizniszPluszban a PwC Hungary szakértőjével, Mezei Szabolccsal elemezzük a legtanulságosabb számokat.
2024. 02. 03., 21:30
epizód: 2024 / 3   |   hossz: 19:22
A Magyar Munkaerő-kölcsönzők Országos Szövetségének elnökével azt elemezzük a BizniszPlusz aktuális epizódjában, hogy hogyan alakíthatja át a toborzási folyamatokat és általában a HR munka világát a mesterséges intelligencia. A szakemberrel megnéztük azt is, milyen szakmai készségek ívelnek fel az AI korszakban, és ennek milyen lenyomatai lesznek érzékelhetők a következő években, sőt, már 2024-ben is. A magyar gazdaságban megjelent külföldi munkavállalók által elindított munkaerőpiaci trendek, valamint a változó minimálbér és bérminimum hatásai szintén szóba kerültek a beszélgetésben. Utóbbiakról kiderült mekkora terhet rónak a magyar vállalkozásokra, és ennek milyen mögöttes okai vannak, a munkaerő termelékenységének alakulásától a tapasztalt kollégák megtartásáért indult küzdelemig.
Soha még ilyen magas összeggel – egy kártyára vetítve több, mint 130 ezer forinttal – nem tartoztak a hazai hitelkártya-tulajdonosok, mint 2023-ban. Úgyhogy erről beszélni kell – pláne az elmúlt 10 év tapasztalataival összehasonlítva. A BiztosDöntés.hu alapítója szerint a tartozások átlagos összege túl magas, ami leginkább annak tudható be, hogy nem egészséges irányba tolódtak el az adósságaink. Mire jó valójában egy hitelkártya, és milyen kisebb szemléletváltással kerülhető el, hogy túl magas tartozásokat halmozzunk fel? Tudd meg a válaszokat a tudatosabb gazdálkodáshoz Gergely Péter pénzügyi szakértőtől!

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS