„Arra számítunk, hogy a légitársaságok és az iparág minden más szereplője felelősen alkalmazzák majd a környezetbarát jellegre vonatkozó állításokat.”
Az Európai Fogyasztók Szervezetének (BEUC) figyelmeztetését követően az Európai Bizottságtól és az uniós fogyasztóvédelmi hatóságoktól (a Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózat hatóságaitól) 20 légitársaság levélben kapott felkérést a környezetbarát jellegre vonatkozó, potenciálisan megtévesztő állítások különböző típusaival kapcsolatban arra, hogy működésüket 30 napon belül hozzák összhangba az uniós fogyasztóvédelmi joggal – olvasható a Bizottság közleményében.
Belgium Gazdasági Felügyeleti Főigazgatósága, a Holland Fogyasztóvédelmi és Piaci Hatóság, a Norvég Fogyasztóvédelmi Hatóság és a Spanyol Fogyasztóügyi Főigazgatóság által vezetett Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózat a légitársaságok azon állításaira összpontosított, amelyek szerint a légi járatok által okozott szén-dioxid-kibocsátást éghajlati projektekkel vagy fenntartható üzemanyagok használatával lehetne ellensúlyozni, amihez a fogyasztók további díjak fizetésével járulhatnak hozzá. A hatóságok aggódnak amiatt, hogy az azonosított gyakorlatok a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokról szóló irányelv 5., 6. és 7. cikke értelmében tiltott megtévesztő tevékenységnek/mulasztásnak tekinthetők. A légitársaságoknak még tisztázniuk kell, hogy ezek az állítások alátámaszthatók-e megalapozott tudományos bizonyítékokkal.
„Ha elvárjuk, hogy fogyasztóink felelősségteljesek legyenek, akkor pontos tájékoztatást kell adnunk számukra. Egyre több utazó foglalkozik környezeti lábnyomával, és inkább jobb környezeti teljesítményű termékeket és szolgáltatásokat vesz igénybe. Ők megérdemlik, hogy a nem egyértelmű vagy hamis állítások helyett pontos és tudományosan is alátámasztott válaszokat kapjanak. A Bizottság teljes mértékben elkötelezett amellett, hogy támogassa a fogyasztók zöld átállásban vállalt szerepét, és megakadályozza a zöldrefestést. Arra számítunk, hogy a légitársaságok és az iparág minden más szereplője felelősen alkalmazzák majd a környezetbarát jellegre vonatkozó állításokat” – mondta Věra Jourová, az értékekért és az átláthatóságért felelős alelnök.
Az Európai Bizottság és a Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózat 20 légitársaság potenciálisan megtévesztő gyakorlatainak különböző típusait azonosította, például:
– olyan téves benyomáskeltés, hogy a kisebb környezeti hatással járó éghajlat-politikai projektek finanszírozásáért vagy az alternatív légijármű-üzemanyagok használatának támogatásáért fizetendő többletdíj csökkentheti vagy teljes mértékben ellensúlyozhatja a szén-dioxid-kibocsátást;
– a „fenntartható légijármű-üzemanyagok” kifejezés használata az ilyen üzemanyagok környezeti hatásának egyértelmű igazolása nélkül;
– a „zöld”, „fenntartható” vagy „felelős” kifejezések abszolút módon történő alkalmazása, vagy a környezetbarát jellegre vonatkozó egyéb implicit állítások feltüntetése;
– egyértelmű és ellenőrizhető kötelezettségvállalások, célértékek és független nyomonkövetési rendszer alkalmazása nélkül annak állítása, hogy a légitársaság halad a nulla nettó üvegházhatásúgáz-kibocsátás (ÜHG) vagy bármely jövőbeli környezeti teljesítmény felé;
– egy adott járat szén-dioxid-kibocsátására vonatkozó „kalkulátor” felkínálása a fogyasztók számára anélkül, hogy a légitársaság elegendő tudományos bizonyítékot szolgáltatna arra vonatkozóan, hogy a számítás megbízható-e, és a számításhoz igénybe vett elemekre vonatkozó információk megadása nélkül;
– a járatok szén-dioxid-kibocsátás alapján történő összehasonlításának felkínálása a fogyasztók számára anélkül, hogy elegendő és pontos információt nyújtanának az összehasonlítás alapjául szolgáló elemekről.
Az Európai Bizottság és a fogyasztóvédelmi hatóságok felkérték a vállalatokat, hogy 30 napon belül adjanak választ, amelyben felvázolják az uniós fogyasztóvédelmi jog szempontjából aggályos, a környezetbarát jellegre vonatkozó marketingcélú állítások miatti aggályok kezelésére javasolt intézkedéseiket
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.