Az Európai Bizottság elfogadta a Kreatív Európa 2022. évi munkaprogramját; a program a 2021 évit közel 100 millió euróval meghaladó, mintegy 385 millió eurós költségvetésből fogja növelni a kreatív és kulturális partnereknek nyújtott támogatást.
A Kreatív Európa program számára 2021 és 2027 között rendelkezésre álló teljes költségvetés mintegy 2,4 milliárd eurót tesz ki, ami a 2014–2020-as időszakhoz képest 63 százalékos növekedést jelent. A kulturális és kreatív ágazatok mindig is az európai élet sokszínűségét gazdagították, és hozzájárultak Európa társadalmi kohéziójához és sokszínűségéhez, valamint gazdaságához, az EU teljes GDP-jének 4,2 százalékát és az uniós munkaerő 3,7 százalékát téve ki – olvasható a Bizottság közleményében.
A program kulturális ága új felhívásokat és kezdeményezéseket fog magában foglalni a zene, a kulturális örökség, az előadó-művészet és az irodalom területén. Emellett mobilitási programot indít, amely lehetőséget kínál a művészeknek, alkotóknak vagy kulturális szakembereknek arra, hogy szakmai fejlődés vagy nemzetközi együttműködés céljából külföldre utazzanak, ott új közönségeket találjanak, továbbá koprodukciókban és közös alkotási folyamatokban vegyenek részt, vagy bemutassák műveiket.
A MEDIA ág az audiovizuális ágra összpontosít, és 2022-ben számos újdonságot vezet be, így támogatni fogja az innovatív videojátékok és a virtuális valósággal kapcsolatos tapasztalatok fejlesztésének finanszírozását. A „MEDIA 360 fok” elnevezésű új fellépés olyan vezető ipari fórumokat fog megcélozni, amelyek a teljes audiovizuális értéklánc mentén együttműködnek a vállalkozásokkal. Az innováció további fellendítése érdekében bevezetésre kerül a „Media Market Gateway” az ígéretes induló vállalkozások számára. A filmfesztiválok közötti együttműködést hálózatokon keresztül fogják szorosabbá tenni.
A szektorközi ág növelni fogja a „kreatív innovációs labor” finanszírozását a több kreatív ágazatot érintő közös innovációs projektek számára, hozzájárulva az új európai Bauhaushoz is. Emellett a médiaszabadság előmozdítását célzó kiegészítő intézkedések révén a hírmédia támogatását is kiszélesíti.
A Kreatív Európa program a kulturális és kreatív ágazatokat érintő kulcsfontosságú kérdésekkel is foglalkozni fog. A MEDIA által finanszírozott projektek keretében zöldítési és sokszínűségi, többek között a nemek közötti egyensúlyra irányuló stratégiákat is végre kell hajtani. A Kreatív Európa ezért jelentős mértékben hozzá fog járulni a Bizottság fenntarthatósággal és társadalmi befogadással kapcsolatos politikai prioritásaihoz. A program további uniós prioritásokra kiterjedő kezdeményezéseket is magában fog foglalni, így például az antiszemitizmus elleni küzdelemre és a zsidó élet előmozdítására irányuló uniós stratégiához vagy az ifjúság európai évéhez való hozzájárulást.
A CulturEU egy nemrégiben elindított online útmutató, amelyből az ágazat résztvevői a rendelkezésükre álló valamennyi uniós finanszírozásról tájékozódhatnak. Az interaktív weboldal 21 különböző uniós program – köztük a Kreatív Európa és a Horizont Európa, a strukturális alapok és az InvestEU – összesen 75 finanszírozási lehetőségét gyűjti egybe.
„Az európai társadalom lelke”
Marija Gabriel, az innovációért, a kutatásért, a kultúráért, az oktatásért és az ifjúságért felelős biztos így nyilatkozott: „A kulturális és kreatív ágazatok az európai társadalom lelke. Tudjuk, hogy az elmúlt két évben mennyi viszontagságnak voltak kitéve. A Kreatív Európa program 2022-es költségvetése minden eddiginél nagyobb lesz. Az EU kiáll ezen ágazatok mellett, hogy támogassa fellendülésüket, kreatív folyamataikat és innovációs potenciáljukat. Felkérjük a művészeket, alkotókat és kulturális szakembereket, hogy ismerkedjenek meg és éljenek a Kreatív Európa által kínált számos finanszírozási lehetőséggel.”
Thierry Breton, a belső piacért felelős biztos hozzátette: „2022-ben fokozzuk a Covid19-válság által súlyosan érintett európai kulturális és kreatív ágazatnak nyújtott támogatásunkat – a moziktól a fesztiválokig. A Kreatív Európa programmal 226 millió eurót fogunk mozgósítani az audiovizuális ágazat számára és 35 millió eurót az ágazatközi együttműködésre, beleértve a hírmédiát is. Ilyen mértékű támogatásra eddig nem volt példa. A Kreatív Európa program beruház a digitális technológiákkal és az új tartalomtípusokkal kapcsolatos innovációba, a csúcskategóriás televíziós sorozatoktól a virtuális valóságig. A tömegtájékoztatás szabadságának az EU-ban való védelmére irányuló erőfeszítéseink részeként támogatjuk az újságírási partnerségeket, megerősítjük a szakmai normákat és előmozdítjuk a médiaműveltséget.”
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
Az előadások több mint negyede a Paks II. atomerőmű-projekttel foglalkozott a Budapesten megrendezett Nukleáris Technikai Szimpóziumon.