Több mint 3 százalékkal 14 679-re nőtt a múlt évben a személysérüléssel járó balesetek száma. Mindössze öt vármegyében javult a helyzet, a többiben és Budapesten viszont rosszabb lett. A személysérüléses balesetek több mint fele pedig gyorshajtás vagy az elsőbbségre vonatkozó szabályok megsértése miatt következett be – közölte a hivatalos rendőrségi adatok alapján a Netrisk. Arra is felhívták a figyelmet, hogy a kirívó szabálysértések esetén, például ittasan vagy kiemelkedő sebességtúllépéssel okozott balesetnél még a casco sem fedezi a kárt. A cascobiztosítások átlagdíja márciusban egyébként 138 ezer forint volt.
Sok baleset történt az utakon a múlt év során és a gyorshajtás mellett az elsőbbségadás jelenti a legfőbb problémát – derült ki a Netrisk.hu hivatalos rendőrségi adatokon alapuló összeállításából.
A múlt év során 14 679 személysérüléssel járó közúti baleset történt, ami 3,1 százalékos növekedést jelent az egy évvel korábbival összevetve. Budapesten és a vármegyék többségében 0,2–15,6 százalékkal nőtt a balesetek száma. Mindössze Baranya, Borsod-Abaúj-Zemplén, Fejér, Jász-Nagykun-Szolnok, Somogyvármegyében csökkent a számuk, mégpedig 1,4-9,5 százalékkal.
„Az adatok értékelésekor figyelembe kell venni, hogy ezekben csak a személysérüléssel járó balesetek szerepelnek. Emellett vannak a kisebb, például koccanásos balesetek is, amelyekben nem sérül meg senki és csak vagyoni kár keletkezik. Ezek számára nincs pontos adat, egyrészt a biztosítók külön kezelik azokat, másrészt vannak olyan balesetek, amelyek során az érintettek a helyszínen megegyeznek a kártérítésről. Utóbbiakra jellemzően akkor van példa, ha az egyik fél kifizeti a másik kárát, ahelyett, hogy a kötelező biztosítója állna helyt. Így mentesül attól, hogy a bonus-malus rendszerbe lejjebb kerüljön, ami magasabb biztosítási díjat jelentene a következő évben” – mondta Besnyő Márton, a Netrisk.hu ügyvezető igazgatója.
Tavaly a személysérüléses balesetek 28 százaléka gyorshajtás, 26 százalékuk pedig az elsőbbségadásra vonatkozó szabályok megszegése miatt következett be.
„Az ilyen balesetek több mint felét a sebességtúllépés és az elsőbbség meg nem adása okozza. Ugyanakkor érdemes megjegyezni, hogy a hivatalos statisztika csak a baleset fő okát mutatja be, előfordulhatnak olyan esetek, amikor a balesetben érintettek is megszegtek különböző szabályokat” – tette hozzá Besnyő Márton.
A szakember arra is felhívta az autósok figyelmét, ha valaki szabálytalan vezetéssel okozott balesetet, akkor a biztosító nem fizet minden esetben, még akkor sem, ha cascója van az autósnak. „Ez kirívó szabálytalanságoknál képzelhető el, például jelentős sebességtúllépés vagy ittas vezetés esetén. Ráadásul előfordulhat, hogy a baleset okozójának számolni kell további kiadásokkal, például sérelemdíjat kell fizetnie a vétlen autós számára” - fogalmazott a szakember.
Alapesetben, ha nincs súlyos szabálytalanság, akkor a cascobiztosítás az autós saját hibájából történt balesetből fakadó kár nagy részét fedezi. Az átlagos cascodíj a Netrisknél idén márciusban 138 ezer forint volt, míg tavaly 121 ezer forintot tett ki ugyanebben az időszakban.
A felvételen összeroncsolódott személyautó az 5301-es úton, a Bács-Kiskun vármegyei Páhinál. Vasárnap este a jármű letért az útról és árokba csapódott. A balesetben egy ember meghalt, ketten megsérültek.
(Fotó: MTI/Donka Ferenc)
A Diligent megelőzi a dél-koreai Samsung SDI 2023-ban elindított 61,9 millió eurós projektjét, így immár az amerikai cég beruházása a HIPA által kezelt projektek közül a legnagyobb K+F befektetés.
Jákli Gergely, a Paks II. Zrt. elnök- vezérigazgatója Kádár Andrea Beatrix, az Országos Atomenergia Hivatal elnöke társaságában adott tájékoztatást az Országgyűlés Fenntartható Fejlődés Bizottsága tagjainak február 12-én a Parlamentben.