Veszélybe kerülhet a benzinárstop – állítja Hortay Olivér

2022. 12. 04., 15:18

Lassan nem az a kérdés Európában, hogy mennyibe kerül a nyersolaj vagy az üzemanyag, hanem az, hogy lesz vagy nem lesz – mondta a Századvég Konjunktúrakutató Zrt. energia- és klímapolitikai üzletágának vezetője.

Hortay Olivér szerint az egyre súlyosabb piaci feszültség Magyarországra is be fog gyűrűzni, akár veszélybe sodorhatja a benzinárstopot is.

A szakértő szerint az Európai Unió nem jöhet ki jól az Oroszország ellen bevezetett olajembargóból, a hétfőn életbe lépő intézkedések azonban Magyarország ellátásában nem fognak akut problémát okozni.

Hortay Olivér azt mondta, az embargó óriási logisztikai szervezési problémát fog okozni, mert az Európai Unió olajigényének negyedét Oroszországból biztosította. Naponta több millió hordónyi olaj helyettesítése az egyik napról a másikra rendkívüli feladat. Ilyen mennyiségű nyersolaj pótlásánál a legkisebb hiba is ellátási problémákat okozhat – hangsúlyozta a szakember, hozzátéve: ha sikerül is ezeket elkerülni, akkor is jelentős áremelkedés várható, mivel az orosznál 50 százalékkal drágább a nyugati típusú nyersolaj.

A szakértő úgy fogalmazott: az oroszok és a nagy olajkitermelők várhatóan nem fogják válasz nélkül hagyni a tengeri szállítású orosz olajra meghatározott 60 dolláros ársapka bevezetését, a legnagyobb esélye a kitermeléscsökkentésnek van, ami a világpiaci árak emelkedésével jár.

Oroszország igyekszik átirányítani exportját, ez az elmúlt hónapokban az előzetesen vártnál jobban sikerült, több nyersolajnak találtak új piacot – mondta a szakember, hozzátéve, ha az oroszok képesek átirányítani exportjukat más régiókba, akkor a szankciók értelmüket veszítik, fölöslegesen fizetik meg az európaiak ennek költségét.

Fennáll annak a veszélye is, hogy az Egyesült Államok exportkorlátozást vezet be piacának védelme érdekében. Ez pedig az EU mozgásterét tovább szűkítheti.

Hortay Olivér hangsúlyozta, a hétfőn életbe lépő intézkedések Magyarország ellátásában nem fognak akut problémát okozni. Ez elsősorban annak köszönhető, hogy Magyarország az olajembargó elfogadásakor és az olajársapkáról történő tárgyalások során mentességet alkudott ki: továbbra is vásárolhat vezetéken keresztül orosz nyersolajat.

A magyar ellátásban a Barátság kőolajvezeték helyettesítésére legfeljebb az Adria vezetéken keresztül lenne mód, de ennek kapacitása korlátozott. Egy ilyen helyzet nagyon nehéz szervezési feladatok elé állítaná a Molt és Magyarországot. (MTI)

(Az Üzletem.hu megjegyzése: vasárnap Budakeszi 3 benzinkútjából csak 1-nél lehetett, kedvezményes áron benzint és gázolajat vásárolni.)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2022. 11. 29., 23:30
epizód: 2022 / 12   |   hossz: 24:09
Étvágygerjesztő sikertörténetet tálalunk fel a vendéglátóiparból. Az encsi Anyukám mondta titkát elsősorban nem az olaszos hangulatban, hanem a hazai alapanyagokban, a család- és vendégszeretetben kereshetjük. Dudás Szabolcs, az étterem egyik vezetője arról is beszél, hogy miként lett a főzés szeretetéből, átgondolt stratégiával, üzleti vállalkozás. A sztori 1995-ben egy olaszországi pizzakóstolós utazással kezdődött, és ma már a kiváló helyeknek járó Bib Gourmand-díjnál tart.
A bérrendezés akkor észszerű, ha a vállalkozások megmaradnak és meg tudják tartani a munkahelyeket is – mondja Perlusz László. A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének főtitkára szerint a vállalkozások „jövőállóságát” nagyszabású állami programokkal lehetne biztosítani.
2022. 10. 11., 06:36
epizód: 2022 / 10   |   hossz: 21:36
A válság mélyülésével egyre nagyobb szükség lehet a KAVOSZ Zrt. által kínált Széchenyi Hitel MAX-ra, amely a mikro-, kis- és középvállalkozások számára, de még a kezdők előtt is nyitott opció – hangsúlyozta Krisán László. A KAVOSZ vezérigazgatójával tovább elemeztük a válságból kivezető európai, illetve magyarországi utakat.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS

Miközben hazánkban folyamatos esélylatolgatás zajlik Paks 2 sikeres kivitelezésével kapcsolatban, sokan már azt vetik fel, hogy figyelembe véve hazánk energiaéhségét, valamint azt a tényt, hogy előbb-utóbb Paks 1-et mégiscsak le kell állítani, már rég Paks 3-on kellene gondolkodni – írja Gyurcsik Attila, az Accorde Alapkezelő vezérigazgatója.