GKI: jelentősen romlottak az üzleti és fogyasztói várakozások májusban

2022. 05. 23., 09:13

A GKI konjunktúraindexe az áprilisi 8 pontos javulás után május-ban 5 ponttal csökkent. Ez nagyon jelentős hullámzás, ugyanakkor a májusi érték nagyjából megegyezik az egy évvel korábbival. A GKI Gazdaságkutató által – az EU támogatásával – végzett felmérés szerint májusban az üzleti várakozások mintegy 5,5, a fogyasztóiak 9,5 ponttal csökkentek. Ez az áprilisi hurráoptimizmus után vissza-térést jelent az elmúlt hónapok egyébként derűlátó véleményé-hez. Kivétel a nemzetgazdaság jövőjének megítélése, mely az el-múlt tíz évben csak a Covid-járvány kezdetekor és a Széll Kálmán terv megszorításai idején volt rosszabb.

Az üzleti szektorban a kereskedelem kivételével minden ágazat bizalmi indexe kisebb-nagyobb mértékben romlott.  Az ipari bizalmi index alig csökkent, s összességében továbbra is optimizmust tükröz. A termelési kilátások és a készletek megítélése romlott. A teljes rendelésállományt magasabbnak, de ezen belül az exportét kisebbnek érezték a válaszolók.

Az építőipari termelők hangulata visszaesett a márciusi szintre. A magasépítők véleménye kissé javult, az amúgyis pesszimistább mélyépítőké viszont kedvezőtlenebb lett. Az előző háromhavi termeléssel kapcsolatos elégedettség érezhetően javult, a rendelésállományok értékelése romlott.

A kereskedelmi bizalmi index apró lépésekkel, de harmadik hónapja emelkedik. Májusban az eladási pozíció megítélése jelentősen javult, a várható rendeléseké és a készleteké viszont romlott. A szolgáltatói bizalmi index hatalmas májusi esése ellenére márciusi szintje felett maradt. Főleg a forgalmi várakozások romlottak sokat.

Májusban az üzleti szféra foglalkoztatási hajlandósága az áprilisi csúcshoz képest minden ágazatban csökkent, de megfelel a korábbi hónapokra jellemző magas értéknek. Minden ágazatban érezhetően több a bővítést, mint a csökkentést tervező cég: leginkább az iparban, legkevésbé a kereskedelemben. A lakosság munkanélküliségtől való félelme az áprilisi csökkenés után ismét jelentősen emelkedett.

A cégek áremelési törekvése áprilishoz képest minimálisan csökkent, de így is sokkal erőteljesebb a márciusinál, s az elmúlt másfél évtizedben nem volt hasonlóan markáns. Leginkább az iparban érezhető az áremelési törekvés lanyhulása, de a cégek fele továbbra is erre készül. A kereskedelemben ez az arány több mint háromnegyed. A fogyasztók inflációs várakozása az áprilisi gyengülés után májusban ismét erősödött. A magyar gazdaság jövőbeli helyzetét az orosz-ukrán háború kitörése óta a vállalatok és az emberek is rendkívül pesszimistán látják, a borúlátás májusban sokat fokozódott.

A GKI fogyasztói bizalmi index áprilisi jelentős javulását követően májusban ennél nagyobb mértékben romlott. A lakosság saját pénzügyi helyzetét az áprilisinál sokkal rosszabbnak érezte. A saját jövőbeli megtakarítási képesség megítélése a februári mindenkori rekord óta hónapról hónapra fokozatosan romlik. Rosszabb lett a nagyértékű tartós fogyasztási cikkek vásárlási lehetőségének megítélése is.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 06., 14:00
Magyarország első kkv-fókuszú neobankjánál a számlanyitás és a számlavezetés ingyenes, a kimenő utalások díja pedig összegtől függetlenül 199 forint. A BinX felhasználók egymás közötti utalásai ingyenesek, csakúgy, mint a számlavezetés és – egyelőre – a prémium üzleti bankkártyák.
2024. 12. 11., 09:11
Sorjáznak az akciós autók akciós THM-mel a kereskedőknél. A lízingcégek is gyakran nyújtanak 0 százalékos vagy 2–5 százalék közötti THM-mel finanszírozást, de csak speciális feltételekkel, ezért mindenképpen érdemes összevetni a finanszírozási lehetőségeket a kocsivásárlási döntés előtt – derül ki a Bank360.hu összeállításából.
2024-12-11 20:11:00
A Design Terminal és a Nemzeti Tehetség Központ szervezésében immár negyedik alkalommal indul el a START program, amely a fiatalok vállalkozóvá válását támogatja szakmai képzéssel, mentorációval és akár 3–5 millió forint értékű díjazással.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS