Okányi Attila: Értékelem a hosszú távú üzleti kapcsolatokat

Okányi Attila: Értékelem a hosszú távú üzleti kapcsolatokat
Szerdahelyi Csaba  |  2021. 12. 09., 11:33

Igyekszem a cég terveit és céljait olyan közeli dimenzióba helyezni, amely már személyes motivációként is működik – mondta az Üzletemnek Okányi Attila, a merXu magyarországi és romániai operációjának vezetője.

Okányi Attila saját vállalkozással, majd másfél évtizedes, a járműiparban és az online kereskedelemben szerzett értékesítői, valamint vezetői tapasztalattal a háta mögött lett a merXu magyarországi és romániai operációjának vezetője. A kis- és középvállalkozások beszerzési igényeire online megoldást nyújtó európai B2B piactéren több mint 15 ezer közép- és kelet-közép-európai, valamint baltikumi regisztrált cég van jelen. Az utóbbi tíz évben pénzügyi eredményekért közvetlenül felelős pozíciókban dolgozó szakember filozófiából szerzett egyetemi oklevelet. Leginkább arra a képességére büszke, hogy ugyanúgy meg tudja találni a megfelelő tárgyalási hangnemet üzleti partnereivel, mint saját munkatársaival. Következzen az Üzletem 12 kérdés – 12 válasz sorozatának 363. interjúja!

Mit tart karrierje eddigi csúcsának?

– A teherautófelépítményeket, pótkocsikat és félpótkocsikat gyártó Schwarzmüller-csoport romániai leányvállalatának átszervezését és nyereségessé tételét. Hat évvel a távozásom után úgy lettem újra a cég ügyvezetője, hogy az közben visszatérően veszteséget termelt, ráadásul hatalmas vízfejjel működött. A teljes létszám negyedét érintő reorganizáció nagyon fájdalmas volt ugyan, a maradók motiválása pedig rettentő nehéz, de másfél év megfeszített munkája nyomán a cég ismét nyereségessé vált és azóta is eredményesen működik.

Milyen távra tervez?

– Korábban maximum két év volt a jellemző, és az is inkább csak a legfontosabb sarokszámokra vonatkozóan. Most ez leszűkült egy évre, hiszen a merXu startup. Ráadásul a B2B online piactér vadonatúj terület, amelyen nem igazán van követhető „példakép”: szinte mindent a piac, azaz ügyfeleink aktuális igényei szerint találunk ki és valósítunk meg.

Mi szerepel a szakmai bakancslistáján?

– Szeretnék valamikor ismét a hobbimmal, a motorokkal foglalkozni hivatásszerűen. Több mint húsz évvel ezelőtt volt már egy kis motoralkatrész boltom, de aztán más irányt vett a karrierem, a vállalkozást pedig a testvérem viszi azóta is. Szeretnék majd a motorozással kapcsolatos területen dolgozni, akár értékesítésben, akár túraszervezésben.

Kitől tanulta eddig a legtöbbet?

– Pierre Maiontól, aki Belgiumban látta meg a napvilágot, miután a szülei 1956 után elmenekültek Magyarországról. Trénerként tanította meg nekem, a Michelin Magyarország Kft. romániai területi értékesítőjének – egyben a Michelin első romániai alkalmazottjának – az értékesítés alapjait, és vezetett be a nyugati üzletfejlesztési mentalitásba. Igazi mentorom volt, akivel azóta is szoros barátságot ápolok.

Mivel motiválja a kollégáit?

– Igyekszem a cég terveit és céljait olyan közeli dimenzióba helyezni, amely már személyes motivációként is működik. Ehhez azt kell elfogadtatni velük, hogy az elképzelések ne csak a cégvezetés által „megálmodott” számok vagy eredmények legyenek, hanem közös célkitűzések. Olyanok, amelyek megvalósítása, azaz a siker mindannyiunkon múlik. Ehhez persze létfontosságú a jó és közvetlen hangulat, ezért ezt igyekszem fenntartani a cégen belül.

Melyik szakmában próbálná ki magát szívesen?

– Fiatalkoromban kamionsofőr szerettem volna lenni, azt bármikor kipróbálnám. Tudom, mennyire nehéz ez a szakma, hiszen több mint tíz évig foglalkoztam teherjárműértékesítéssel. A képhez még az is hozzátartozik, hogy nem csupán egy 17 méteres és 40 tonnás jármű vezetését tartom érdekesnek: ennél sokkal nagyobb kihívás az adott árut biztonságosan, gazdaságosan, azaz a legkisebb üzemanyagfogyasztással, hatékonyan és időben eljuttatni A-ból B-be.

Hogyan építi üzleti kapcsolatait?

– Alapvetően nem vagyok ugyan egy könnyen szocializálódó típus, a szakmán belül nem is kifejezetten törekszem barátságok kialakítására, de keresem és értékelem a hosszú távú üzleti kapcsolatokat. A legfontosabbnak az üzleti életben is a kölcsönös bizalmat tartom: erre alapozva építek kapcsolatokat, ügyelve arra, hogy a privátszféra és a szakma ne folyjon össze.

Mire sajnálja az idejét?

– A felesleges, céltalan és jellemzően parttalan vitákra, akár magántermészetűekről, akár szakmai jellegűekről van szó.

Mivel lehet felbosszantani?

– Butasággal, főleg az olyan emberek részéről megnyilvánuló ostobasággal, akiktől többet várnék el, valamint a rosszindulatú magatartással.

Milyen önkéntes munkát vállalna?

– Szívesen segítek mindenben, amivel konkrétan hozzájárulok a közösség érdekeihez, amelyben élek vagy dolgozom. Lehet szó rászorulókról vagy környezetvédelemről, a lényeg csupán az: ne legyen semmiféle politikai felhangja vagy háttere a dolognak.

Mire nem sajnálja a pénzt?

– Főként utazásra, illetve olyan élményekre, amelyekről előre tudom, hogy meghatározóak lesznek. Ilyen lehet egy élmény- vagy sétarepülés, a bungee jumping, vagy a síelés – az élen pedig egyértelműen a hétéves fiam, Róbert áll.

Mi tudja a legjobban kikapcsolni?

– A motorozás és a sport, akár úszásról, akár kerékpározásról, akár evezésről van szó.

(Fotók: merXu)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 18., 09:20
A banki hitelek jóváhagyása és folyósítása kritikus szerepet játszik egy vállalkozás életében, különösen akkor, amikor a gyorsaság kulcsfontosságú a piaci lehetőségek kihasználásában. Az MBH Bank legújabb vállalati hitelbírálati folyamata, az MBH Rapid jelentős változást hoz a finanszírozási piacon: lehetővé teszi a hitelösszegek akár öt munkanapon belüli folyósítását, ami értékes előnyt biztosíthat a vállalkozások számára.
2024. 12. 19., 11:45
A 8+1 pontos Demján Sándor Program keretében a korábbi 5 százalék helyett évi 3,5 százalékra csökkent a Széchenyi Kártya Program beruházási hiteleinek kamatát. Az intézkedés „felkorbácsolta a beruházási hitelek iránti keresletet” a hazai kkv-k körében – tájékoztatott a Nemzetgazdasági Minisztérium.
2024. 12. 18., 16:30
Bár ma még nem tudni, hogy milyen forgatókönyv szerint fagy be vagy zárul le a Magyarország szomszédságában zajló háború, a közelmúlt fegyveres konfliktusaiból kiindulva a Szuverenitásvédelmi Kutatóintézet összegyűjtötte azokat a szuverenitási kockázatokat, amelyek a Kárpát-medencére veszélyt jelenthetnek.
2024. 12. 18., 16:30
A tizenhárom éve tartó szíriai polgárháború november 27-től újra a világsajtó központi témája lett, amikor a Jaysh al-Izzah lázadócsoport támadást indított a Bassár el-Aszad vezette szír hadsereg ellen, december 7-én a nemzetközi sajtó pedig már arról adott hírt, hogy Aszad elnök valószínűleg elmenekült az országból.
2024-12-20 18:05:00
A K&H fenntarthatósági index legfrissebb adatai szerint a magyar vállalatok körében két kiemelt terület rajzolódik ki a fenntarthatósági törekvésekben: az energiafelhasználás csökkentése és a munkavállalók környezetbarát munkába járásának támogatása.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 17., 10:35
epizód: 2024 / 24   |   hossz: 27:58
A 2025-ös évre vonatkozó adócsomag változásai minden vállalkozást érintenek, és komoly átalakulás küszöbén állnak a NAV digitális megoldásai is, amelyekben már szerepet kap a mesterséges intelligencia. Farkas Gábor, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának vezetője részletesen beszélt a BizniszPlusznak az adórendszert érintő új szabályokról, az áfabevallások digitális jövőjéről és az adótanácsadás fejlődési irányairól. Ezek a nagyvállalatok és a kkv-k mellett a könyvelői és adótanácsadói szakmára is hatással lesznek, érdemes tehát meghallgatni a szakértő értékelését és tanácsait.
2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS