Okányi Attila: Értékelem a hosszú távú üzleti kapcsolatokat

Okányi Attila: Értékelem a hosszú távú üzleti kapcsolatokat
Szerdahelyi Csaba  |  2021. 12. 09., 11:33

Igyekszem a cég terveit és céljait olyan közeli dimenzióba helyezni, amely már személyes motivációként is működik – mondta az Üzletemnek Okányi Attila, a merXu magyarországi és romániai operációjának vezetője.

Okányi Attila saját vállalkozással, majd másfél évtizedes, a járműiparban és az online kereskedelemben szerzett értékesítői, valamint vezetői tapasztalattal a háta mögött lett a merXu magyarországi és romániai operációjának vezetője. A kis- és középvállalkozások beszerzési igényeire online megoldást nyújtó európai B2B piactéren több mint 15 ezer közép- és kelet-közép-európai, valamint baltikumi regisztrált cég van jelen. Az utóbbi tíz évben pénzügyi eredményekért közvetlenül felelős pozíciókban dolgozó szakember filozófiából szerzett egyetemi oklevelet. Leginkább arra a képességére büszke, hogy ugyanúgy meg tudja találni a megfelelő tárgyalási hangnemet üzleti partnereivel, mint saját munkatársaival. Következzen az Üzletem 12 kérdés – 12 válasz sorozatának 363. interjúja!

Mit tart karrierje eddigi csúcsának?

– A teherautófelépítményeket, pótkocsikat és félpótkocsikat gyártó Schwarzmüller-csoport romániai leányvállalatának átszervezését és nyereségessé tételét. Hat évvel a távozásom után úgy lettem újra a cég ügyvezetője, hogy az közben visszatérően veszteséget termelt, ráadásul hatalmas vízfejjel működött. A teljes létszám negyedét érintő reorganizáció nagyon fájdalmas volt ugyan, a maradók motiválása pedig rettentő nehéz, de másfél év megfeszített munkája nyomán a cég ismét nyereségessé vált és azóta is eredményesen működik.

Milyen távra tervez?

– Korábban maximum két év volt a jellemző, és az is inkább csak a legfontosabb sarokszámokra vonatkozóan. Most ez leszűkült egy évre, hiszen a merXu startup. Ráadásul a B2B online piactér vadonatúj terület, amelyen nem igazán van követhető „példakép”: szinte mindent a piac, azaz ügyfeleink aktuális igényei szerint találunk ki és valósítunk meg.

Mi szerepel a szakmai bakancslistáján?

– Szeretnék valamikor ismét a hobbimmal, a motorokkal foglalkozni hivatásszerűen. Több mint húsz évvel ezelőtt volt már egy kis motoralkatrész boltom, de aztán más irányt vett a karrierem, a vállalkozást pedig a testvérem viszi azóta is. Szeretnék majd a motorozással kapcsolatos területen dolgozni, akár értékesítésben, akár túraszervezésben.

Kitől tanulta eddig a legtöbbet?

– Pierre Maiontól, aki Belgiumban látta meg a napvilágot, miután a szülei 1956 után elmenekültek Magyarországról. Trénerként tanította meg nekem, a Michelin Magyarország Kft. romániai területi értékesítőjének – egyben a Michelin első romániai alkalmazottjának – az értékesítés alapjait, és vezetett be a nyugati üzletfejlesztési mentalitásba. Igazi mentorom volt, akivel azóta is szoros barátságot ápolok.

Mivel motiválja a kollégáit?

– Igyekszem a cég terveit és céljait olyan közeli dimenzióba helyezni, amely már személyes motivációként is működik. Ehhez azt kell elfogadtatni velük, hogy az elképzelések ne csak a cégvezetés által „megálmodott” számok vagy eredmények legyenek, hanem közös célkitűzések. Olyanok, amelyek megvalósítása, azaz a siker mindannyiunkon múlik. Ehhez persze létfontosságú a jó és közvetlen hangulat, ezért ezt igyekszem fenntartani a cégen belül.

Melyik szakmában próbálná ki magát szívesen?

– Fiatalkoromban kamionsofőr szerettem volna lenni, azt bármikor kipróbálnám. Tudom, mennyire nehéz ez a szakma, hiszen több mint tíz évig foglalkoztam teherjárműértékesítéssel. A képhez még az is hozzátartozik, hogy nem csupán egy 17 méteres és 40 tonnás jármű vezetését tartom érdekesnek: ennél sokkal nagyobb kihívás az adott árut biztonságosan, gazdaságosan, azaz a legkisebb üzemanyagfogyasztással, hatékonyan és időben eljuttatni A-ból B-be.

Hogyan építi üzleti kapcsolatait?

– Alapvetően nem vagyok ugyan egy könnyen szocializálódó típus, a szakmán belül nem is kifejezetten törekszem barátságok kialakítására, de keresem és értékelem a hosszú távú üzleti kapcsolatokat. A legfontosabbnak az üzleti életben is a kölcsönös bizalmat tartom: erre alapozva építek kapcsolatokat, ügyelve arra, hogy a privátszféra és a szakma ne folyjon össze.

Mire sajnálja az idejét?

– A felesleges, céltalan és jellemzően parttalan vitákra, akár magántermészetűekről, akár szakmai jellegűekről van szó.

Mivel lehet felbosszantani?

– Butasággal, főleg az olyan emberek részéről megnyilvánuló ostobasággal, akiktől többet várnék el, valamint a rosszindulatú magatartással.

Milyen önkéntes munkát vállalna?

– Szívesen segítek mindenben, amivel konkrétan hozzájárulok a közösség érdekeihez, amelyben élek vagy dolgozom. Lehet szó rászorulókról vagy környezetvédelemről, a lényeg csupán az: ne legyen semmiféle politikai felhangja vagy háttere a dolognak.

Mire nem sajnálja a pénzt?

– Főként utazásra, illetve olyan élményekre, amelyekről előre tudom, hogy meghatározóak lesznek. Ilyen lehet egy élmény- vagy sétarepülés, a bungee jumping, vagy a síelés – az élen pedig egyértelműen a hétéves fiam, Róbert áll.

Mi tudja a legjobban kikapcsolni?

– A motorozás és a sport, akár úszásról, akár kerékpározásról, akár evezésről van szó.

(Fotók: merXu)

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Az egészségpénztári befizetések ugyan nem a legelsők a fontossági sorrendben, amire félre akarunk tenni, de előkelő helyre kúsztak fel az utóbbi években Magyarországon. Annak ellenére, hogy milyen kedvező – és a közhiedelemmel ellentétben elérhető – megoldásokat nyújtanak a magáncélú megtakarítások, a magyar társadalom iszonyatos összeget fizet ki zsebből a magánegészségügyben. Dr. Kravalik Gábor, az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetségének elnöke az ÖPOSZ legutóbbi közvélemény-kutatási eredményei nyomán vázolja honfitársaink hozzáállását a kérdéshez és egyértelmű választ ad rá, hogy hogyan járhatnánk jobban, ha tudatosabban tennénk félre. Fontos: akár havi párezer forintnak is van értelme, sőt!
A digitális technológiák kapcsán jelenleg két uniós rendelet is fontos: az egyik a digitális szolgáltatásokról, a másik a mesterséges intelligencia felhasználásának korlátozásáról szól. Sokáig azt hittük, az óriási tech vállalatok túl nagyra nőttek ahhoz, hogy meg lehessen regulázni a működésüket, Európában azonban – úgy tűnik – mégis sikerül rendeleti keretek közé szorítani, hogy mit tehet vagy épp' nem tehet meg a Facebook, a Snapchat, a TikTok és például a Google kereső. Dr. Baracsi Katalin internetjogász ebben az epizódban átfogó képed ad mind a digitális piacokat, mind pedig a mesterséges intelligencia felhasználását szabályozó uniós rendeletről.
2024. 03. 04., 13:25
epizód: 2024 / 5   |   hossz: 25:08
A home office elterjedésével és a munkához való viszonyunk változásával átalakult a hozzáállásunk az öltözködéshez, pedig a „business look” törvényei állandók, ahogy a kapcsolatépítésben betöltött szerepe is. Frank Patrícia stylist, stílus- és színtanácsadó szerint bár a formális öltözködés megőrizte a jelentőségét jó néhány – például pénzügyi és jogi – területen, a kreatívabb üzletágakban mostanra inkább egyfajta laza elegancia érvényesül. Ebben az esetben sem mindegy viszont, hogy milyen hatást váltunk ki a potenciális partnerünkből vagy munkáltatónkból a kritikusan fontos első hét másodpercben. Nagy üzletek és karrierek torpanhatnak meg, egyébként jól betartható, csak éppen nem túl közismert megjelenési szabályok figyelmen kívül hagyása miatt. Te ne kövesd el ugyanezt a hibát – Frank Patrícia itt segít!

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

  Rovathírek: ATOMBUSINESS