Még mindig kevesebbet fektetnek be a női profi sportba

Még mindig kevesebbet fektetnek be a női profi sportba
2023. 05. 25., 13:25

Az áttörést hozó 2022-es év után a női profi sportok elég erős helyzetben vannak ahhoz, hogy idén tovább fejlődjenek, de van még tennivaló a tudatosság növelése, szponzoráció kiterjesztése, valamint a médiajogok értéknövelése és befektetések ösztönzése terén, derül ki a Deloitte 2023-as Sporting Industry Outlook átfogó sportipari tanulmányából.

A női hivatásos sport 2022-ben rekordévet zárt: az érdeklődés mértéke, a nézettség, médiamegjelenések és befektetések szintje még soha nem volt ilyen magas. A látogatottsági rekordok világszerte megdőltek: az UEFA Női Bajnokok Ligája Barcelona-Real Madrid mérkőzésén több mint 90 ezren vettek részt; a női rögbi-világbajnokság rekordot döntött Új-Zélandon, a nyitómérkőzésen teltházas volt az Eden Park; a 2022-es női Futball Európa-bajnokságon több mint 360 millió néző tekintette meg a mérkőzéseket; az Egyesült Államokban a National Women's Soccer League (NWSL) első főműsoridőben játszott bajnoki mérkőzését közel 1 millió néző látta, a Women's National Basketball Association (WNBA) pedig 14 éve nem látott nézőszámot ért el az alapszakaszban.

A rekord tavalyi év után további növekedés várható a női hivatásos sportágaknál idén. A júliusban és augusztusban Ausztráliában és Új-Zélandon megrendezésre kerülő FIFA női világbajnokságra a jegyeladások már most meghaladják a várakozásokat, az UEFA új női Nemzetek Ligája elindítása a világbajnokság után pedig még tovább növeli majd a sportág ismertségét.

A lendület ellenére azonban a női profi sportok még mindig jóval kevesebb figyelmet, befektetést és szponzorációt kapnak, mint a férfi sportok. Mi kell ahhoz, hogy a női bajnokságok a következő szintre lépjenek? Hogyan lehet a befektetés, a promóció, az izgalom és az elkötelezettség körforgását felgyorsítani?

„Néhány kritikus terület segíthet a további növekedés katalizálásában. Az NWSL és a WNBA médiajogi szerződései hamarosan – 2023-ban, illetve 2025-ben – lejárnak. A növekedés érdekében és elérés maximalizálásában mindkét liga a lineáris és streaming szolgáltatók kombinációját keresi majd. Fontos, hogy tanuljanak a közelmúlt hibáiból: a FIFA pl. azzal a kihívással küzdött, hogy a médiavállalatok alullicitálták a női világbajnokság jogait. Az újonnan kötendő megállapodásoknak megfelelő értékelést, kedvező közvetítési ablakokat, erős produkciót és jelentős marketinget kell biztosítaniuk” – mondta Hosszu Gábor, a Deloitte Magyarország sporttanácsadási csapatának igazgatója.

A médiajogokon túl számos más lehetőség van a jövőbeli sikerhez. Bár a női sportok szponzorálására innovatív megközelítéseket alkalmaznak, a szponzorok általános ismertsége még mindig alacsony. Egy amerikai felmérés szerint a sportrajongók 74 százaléka nem tudott megnevezni egyetlen női sportbajnoksági szponzort sem, és hasonló hiányosságokat tapasztalni az Egyesült Királyságban is.

„A bajnokságok és sportágak új megközelítéssel történő népszerűsítése új piacokat teremthet, egyben segíthet a tehetségek számának növelésében is. Jó példa erre a sportfogadás fejlődése az Egyesült Államokban, ahol a női ligák üzemeltetői több fogadási lehetőséget biztosíthatnak - ez növelheti az érdeklődést. Az is katalizálhatja a folyamatot, hogy egyre több női befektető és korábbi sportoló szerez tulajdonrészt klubokban, csapatokban, egyesületekben. Ez esélyt teremt arra, hogy a sportolók képviselete, szurkolói közösségek és befektetések terén változás következzen be” – tette hozzá Gercsák Csilla, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának menedzsere.

A Deloitte tanulmánya szerint a mérlegelendő stratégiai kérdések:

  • Melyek a legjobb módszerek a női ligák számára, hogy a jelenlegi lendületet megragadva a törzsrajongói bázison túl is növekedjenek?
  • Mi a közvetítő csatornák legjobb olyan kombinációja, amely a legnagyobb ismertséget és elkötelezettséget biztosítja?
  • Hogyan lehet a nemzeti csapatok eseményei által kiváltott izgalmat és figyelmet a hazai profi bajnokságok és klubok következetesebb támogatására fordítani?
  • Hogyan segíthet a női profi csapatok és szervezetek közötti szorosabb globális együttműködés?
Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

  Rovathírek: HIPA

A globális értékláncok megroppanásához és teljes átszervezéséhez vezethet a vámok újabb korszakának beköszönte a világgazdaságban, azonban a beruházásösztönzésnek ebben az új helyzetben is bőven maradt mozgástere – írja friss bejegyzésében Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Bár a nők és férfiak közötti bérszakadék irgalmatlan lassan változó folyamatoktól függ, érkeznek új szabályok, amelyek gyorsabb változásokat idéznek majd elő. Ezek bevezetése előtt a PwC Women in Work 2025 jelentése feltárta, mekkora egyenlőtlenségek állnak fenn – még mindig –, és ezek milyen hátrányt jelentenek a nők számára a munkaerőpiacon. Reguly Márta, a PwC Magyarország HR tanácsadási csapatának vezetője felvázolta, milyen lehetőségeket – és nem mellesleg céges kötelezettségeket – von maga után a hamarosan élesedő uniós direktíva, a Pay Transparency, amely az EU-ban hivatott rendezni ezt a régóta fennálló problémát.
Megérkeztek a hazai lízingszerződések tavalyi számai, amelyek összességében ugyan növekedést mutatnak, de tanulságos megnézni a részleteket, hiszen komoly eltérések jelentek meg az egyes szegmensek között, és ennek nyomós okai vannak. Kőszegi László, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a BizniszPlusznak kifejtette, hogy szervezetük éves jelentéséből milyen következtetéseket érdemes levonni a magyar vállalkozások helyzetéről és lehetőségeiről, illetve magának a lízingpiacnak az alakulásáról.
A vállalatok és szervezetek mesterséges intelligencia használatát 2025. február 2-a óta új uniós rendelkezés szabályozza. Hogy mely AI-alkalmazások tartoznak az elfogadhatatlan vagy „csak” a kockázatos kategóriába, a technológia jelen állapotára vonatkoztatva eldőlt, viszont változhat is annak függvényében, hogy az EU nyílt tudományos csoportja szerint mennyi idő alatt és mekkorát fejlődik. Milyen esetekben és mekkora bírságokat kockáztatnak az AI-t alkalmazó cégek, ha megszegik a rendeletet? Hogyan és meddig tudnak felkészülni a szabályos használatra? Mit tehet a „magánember” AI-val kapcsolatos jogsérelem gyanúja esetén? A kérdésekre dr. Baracsi Katalin internetjogász válaszol.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS