Inotay Petra: Vonzó a fiatalok számára a vállalkozói élet

Inotay Petra: Vonzó a fiatalok számára a vállalkozói élet
2024. 05. 13., 19:10

Az önállóság, az önmegvalósítás, a siker és a vélt magasabb jövedelem – ezek vonzzák leginkább a fiatalokat a vállalkozók világába – hangsúlyozza írásában Inotay Petra, a Fiatal Vállalkozók Országos Szövetsége (FIVOSZ) Alapítvány kuratóriumi elnöke.

„Magyarországon a fiatal vállalkozók számára már számos lehetőség áll rendelkezésre, egyre inkább támogatóvá válik a társadalom a vállalkozások elindítása terén. A jelenlegi gazdasági helyzet azonban egyaránt tele van kihívásokkal és lehetőségekkel.  Kedvező adókörnyezet és növekedés figyelhető meg bizonyos szektorokban, de a hazai vállalkozásoknak szembe kell nézniük a gazdasági ingadozások és a globális piaci változásokkal is. Megfigyelhetők regionalizációs folyamatok, amelyek lehetőségeket is kínálnak, hiszen a nagyobb cégek földrajzilag közelebbi beszállítókat keresnek

Önállóság

A FIVOSZ számára külön öröm, hogy a kutatások szerint a 18-45 éves korosztály körében jelentős az érdeklődés a vállalkozói pálya iránt, mivel sokan látják ezt az utat az önállóság és személyes siker megvalósításának eszközeként. Számos fiatal a vállalkozói létben való szabadság és az önmegvalósítás lehetősége miatt választja ezt a pályát, fontos számukra, hogy saját maguk hozhassák meg a döntéseket, irányítsák karrierjüket, és értékteremtő tevékenységet végezzenek.

A fiatalok a magasabb és stabilabb jövedelem reményében is tervezik saját vállalkozás indítását. Az elmúlt másfél évtizedben megváltozott a vállalkozók megítélése, egy friss kutatás szerint a megkérdezett fiatalok 91 százaléka szeretne vállalkozni, 54 százalékuk pedig a következő években vállalkozás alapítását tervezi. A szakember szerint összességében – bár vannak kihívások – a támogató szakmai környezet, az EU legalacsonyabb társasági adója és az egyszerű cégindítás miatt Magyarország vonzó helyszínnek számít a fiatal vállalkozók számára.

Hazánk a második helyen

Az Arabian Business Magazin márciusban végzett kutatása Magyarországot kiemelkedően vonzó helyszínként említi a startup vállalkozások indítására. Hazánk a második helyen szerepel a rangsorban, amelyben 52 országot vizsgáltak az adókulcsokat, az életszínvonalat, az infrastrukturális helyzetet, a GDP-növekedés előrejelzéseit és az általános jólétet összevetve. A kutatás értékelése szerint Magyarország a kiemelkedően alacsony, 9 százalékos társasági adókulcs és a kedvező gazdasági előrejelzések miatt lett méltó a rangos helyre.

Azonban fontos megemlíteni, hogy a teljes magyar startup-finanszírozásnak csak körülbelül 16 százaléka származik külföldi forrásból, ami az európai átlagnál jelentősen alacsonyabb. Ez jelentős mértékben visszafogja a hazai startup ökoszisztéma fejlődését és a nemzetközi pénzügyi támogatások bevonását​.

A FIVOSZ stratégiai együttműködésben a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségével (VOSZ) fontos szerepet tölt be a magyar vállalkozói közösség támogatásában képzésekkel, hálózatépítési lehetőségekkel és mentorprogramokkal. Aktívan képviselik az érdekeiket kormányzati szinten, információt adnak és tanácsadást nyújtanak üzleti, jogi és pénzügyi kérdésekben. A szövetségek segítenek a pályázati folyamatokban és a finanszírozási lehetőségek kihasználásában is.

A FIVOSZ, közel 60 fős elnökségével (vármegyei és szakmai bizottságok) az ország legjelentősebb ifjúsági gazdasági szervezeteként működik, abban támogatja a fiatal vállalkozókat, amire a leginkább szükségük van: üzleti lehetőségeket, fejlődést és közösséget biztosít számukra.

A támogató szakmai- és adózási környezet miatt Magyarország a folyamatos fejlődés és a napi kihívások mellett is vonzó országnak számít a fiatal vállalkozók számára. Ráadásul különleges helyen fekszik, Budapestről 5-6 főváros és nagyváros gyorsan elérhető autóval, ami rengeteg kiaknázatlan gazdasági potenciált rejt a régióban, külpiacokban is gondolkodó fiatal vállalkozóknak.

Nemzetközi színtér

A magyar fiatal vállalkozók egyre inkább versenyképesek a nemzetközi színtéren, különösen a vállalkozások know-how-jának exportképessége és a globális piacok felé történő nyitás révén, hiszen a globális piacokon való versenyképesség egyre inkább elérhető számukra, köszönhetően a széleskörű digitális és nyelvi készségeiknek.

A VOSZ, a FIVOSZ és a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara által is támogatott kezdeményezések, mint például nemzetközi üzleti kapcsolatok kiépítése, a magyar ipar szakmai tudásanyagának kihasználása, jelentősen növelik a magyar kkv-k versenyképességét, számos üzleti utat szerveznek Amerikától Ázsiáig.

A vállalkozók számára az Európai Unió közvetlenül kezelt alapjai kiemelkedő finanszírozási lehetőséget kínálnak a 2021-2027-es költségvetési ciklusban, amely különböző szakpolitikai prioritásokra összpontosít. Ezek az alapok, mint a Horizon Europe, a Digitális Európa Program és az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz kutatás-fejlesztést, zöld programokat és digitalizációt támogatnak. A magyar fiatal vállalkozók jelentős EU-s finanszírozáshoz (MFOI) juthatnak nemzetközi versenyképességük növeléséhez.

Siker

Ahhoz, hogy egy fiatal vállalkozó sikeres legyen, számos kulcsfontosságú tulajdonságnak érdemes a birtokában lennie. Fontosak a környezeti tényezők, a személyes tulajdonságok, de a naprakész szakmai felkészültség és a folyamatos tanulás elengedhetetlen a sikerhez.

Szintén elengedhetetlen képesség a kitartás és a rugalmasság, amivel a kihívások és akadályok kezelése a vállalkozói pályán mindennapi feladat. Ezen felül a sikeres vállalkozóknak erős szociális képességekre is szükségük van, amelyek lehetővé teszik számukra, hogy új kapcsolatokat építsenek, amelyekkel a későbbiekben támogató közösséget, üzleti lehetőségeket biztosítsanak maguknak. Bár az üzleti életben a szerencse szerepe vitatható, bizonyos esetekben „jó helyen és jó időben” lenni, jelentősen hozzájárulhat egy vállalkozás sikeréhez. A FIVOSZ-nál több, mint 15 szakmai bizottság foglalkozik azzal, hogy a vállalkozói szektor minden területét lefedő naprakész információkat adjanak a tagok számára.

Önmegvalósítás

Számos fiatal a vállalkozói létben való szabadság és az önmegvalósítás lehetősége miatt választja a vállalkozói pályát, hogy saját maga hozhasson döntéseket és irányítsa karrierjét. Az Y és a Z generáció már nem szeretne alkalmazkodni a hagyományos munkahelyi struktúrához. Nekik fontos, hogy a közösség számára értékteremtő tevékenységet végezzenek, úgy vélik, a vállalkozás lehetőséget ad arra, hogy jobban kihasználják saját képességeiket és hozzájáruljanak a gazdaság fejlődéséhez​.

A FIVOSZ-nál úgy tapasztaljuk, hogy a fiatalok a magasabb és stabilabb jövedelem reményében is szívesebben indítanának saját vállalkozást az alkalmazotti munkaviszony helyett.

Különbségek

A női és férfi vállalkozók karrierjében gyakran tapasztalhatók különbségek, különösen a családi szerepek miatt, a gyermekvállalás például a nőktől igényel nagyobb rugalmasságot. A nőkre általában nagyobb rész hárul az otthoni feladatok ellátásában, ez a vállalkozói tevékenységüket is korlátozza. A női vállalkozások nagy része általában a szolgáltató szektorban tevékenykedik kiemelve az egészségügyi, oktatási és szépségápolási területet, talán ezek a tevékenységek a legjobban beilleszthetők a rugalmas időbeosztásba.

Magyarországon számos szervezet létezik, amelyek programjaikkal kifejezetten a nőket támogatják, hogy bátrabban merjenek vállalkozást alapítani, valamint a már vállalkozó hölgyeket segítik előadásokkal, mentorprogramokkal, finanszírozási lehetőségekkel. Az érdekképviseleti szervezetek külön figyelmet fordítanak a fiatal vállalkozók mellett a női vállalkozókra.

Azonban napjaink vállalkozói világában nem csupán a női és férfi vállalkozók aránya és szerepe érdemel kiemelt figyelmet, hanem egyre inkább előtérbe kerül a generációk közötti együttműködés, valamint a generációváltás kérdéskörének fontossága.

A vállalkozások fenntarthatósága és növekedése szempontjából kulcsfontosságú, hogy az idősebb generáció tagjai miként képesek átadni a tudást és a tapasztalatot az új nemzedéknek, illetve az is, hogy a különböző korosztályok az átadási folyamat során hogyan tudnak hatékonyan együtt dolgozni. A statisztikák szerint globálisan a családi vállalkozások mintegy 70 százaléka nem éli túl a generációváltást az első generációt követően, és csak kis részük marad fenn több nemzedéken keresztül. Ez alapvetően a megfelelő utódlástervezés és menedzsment hiányára vezethető vissza.

A generációváltás és az együttműködés legnagyobb kihívásai az értékrend, a kommunikáció és a munkavégzési stílusok különbözőségéből származik. Az Y és a Z generáció tagjai gyakran más értékeket és munkamódszereket preferálnak, mint az idősebb, tapasztaltabb vállalkozók. Gyakran az új generáció képviselői hozzák és vezetik be a digitális megoldásokat a cégvezetésbe, ami a fiatalabb korosztály számára természetes, ám az idősebb generációk számára ezek a változások nehézségeket jelenthetnek. Fontos, hogy az átadás során, a digitális megoldások bevezetésével a vállalatirányítási struktúrák és a vállalkozás kulcsfontosságú kompetenciái, valamint a cégkultúra is megmaradjon.

A sikeres átadás érdekében kiemelt jelentőségű lehet külső tanácsadó, szakember bevonása, hogy az idősebbek a cég értékeit strukturált, dokumentált formában tudják átadni a fiataloknak. Ez a cég értékelésénél is fontos szerepet játszhat.

A generációk közötti hatékony együttműködés és a tudatos generációváltás elengedhetetlen a vállalkozások hosszú távú sikeréhez, mivel ezek biztosítják a folyamatos innovációt és adaptációt a gyorsan változó üzleti környezetben” – zárja írását Inotay Petra.

VOSZ

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 12. 05., 10:05
Nagyon viszik a lakossági hiteleket az ügyfelek a bankoktól. A személyi kölcsönöknél az idei év mindenképpen rekordot hoz, de a lakáshiteleknél is nagy esély van erre. A babaváró támogatás iránti kereslet is megugrott hirtelen, hajrázhatnak azok, akiknek jövőre már nem jár ebből a nulla százalékos hitelből – derül ki a Bank360.hu elemzéséből.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

2024. 12. 04., 12:30
epizód: 2024 / 23   |   hossz: 20:22
A PwC Magyarország által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült kutatás szerint a Black Friday a korábbi 1–2 napról mára hosszabb kampányidőszakká nőtte ki magát. A vásárlók jelentős részét ennek ellenére nem befolyásolja az akciókkal teli esemény, az emberek egyre jobban hajlanak a tervezett vásárlásra, ahelyett, hogy hirtelen ingerek hatására költenének. Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officere részletesen bemutatja, hogy mennyire elégedettek a vásárlók a promóciókkal, mennyire népszerűek a körükben a külföldi webshopok vagy éppen maga az online vásárlás, és hogy milyen körülmények miatt maradhatnak távol az év végi akcióktól.
A nyugdíjpénztárak vagyona nem várt mértékben gyarapodott az idén – jelezte az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége (ÖPOSZ), amely szerint az öngondoskodók korábban egyetlen esztendő harmadik negyedében sem tettek félre olyan magas összeget egészségügyi és nyugdíjcélra, mint 2024-ben. Dr. Kravalik Gábor, az ÖPOSZ főtitkára ebben az epizódban vezeti le a kedvező tendencia okait, azt, hogy milyen motivációs tényezők vezettek a remek eredményhez, valamint azt is, hogy milyen módon és melyik korosztály pénzügyi tudatosságát lehetne még növelni.
2024. 11. 06., 09:35
epizód: 2024 / 21   |   hossz: 28:39
Az I. Nyílt Magyar Sommelier Bajnokság „Best Young Sommelier” kategóriájának idei győztese, Novák Dávid örömmel kampányol a borfogyasztás mint kulináris élmény mellett, hiszen egy jól kiválasztott ital új dimenzióval gazdagítja az étkezést. Az ízek és aromák összjátékának ismeretéhez hatalmas elméleti tudás kell, de az igazi kihívás az, hogy ráérezzen a vendég személyes preferenciáira. A VIRTU Restaurant sommelier-je cukrász múltjából és külföldi tapasztalataiból merítve vált profivá, pedig még csak a húszas éveit tapossa. Ebben az epizódban e különleges szakma szépségeiről és a borfogyasztás szertartásáról is mesél.

  Rovathírek: GUSTO

Idén már ötödik alkalommal rendezték meg Az Év Szaloncukra versenyt, amin az összes hazai szaloncukrokat gyártó cukrászda és gyártó szaloncukrai ringbe szállhattak.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS