Hat trend, amely meghatározza a logisztika jövőjét

2021. 04. 15., 13:00

A Covid-19 világjárvány és a Brexit két példa nélküli esemény, amelyek örökre megváltoztatták a világot. A lezárások, a határzárak és az Egyesült Királyság határait átlépő áruk megnövekedett adminisztrációja olyan jelentős, negatív hatások voltak, amelyek súlyosan érintették a logisztikai szektort az elmúlt évben. Ugyanakkor ezek a kedvezőtlen események és folyamatok segítették a helyi és a nemzetközi szállítmányozás átalakítását is. Európa leggyorsabban növekedő mobilitási szolgáltatója, az Eurowag azonban optimistán tekint a jövőbe. Az Energy üzletág ügyvezető igazgatója csapatával együtt összeállította a logisztikai szektor jövőjét formáló trendeket és megatrendeket.

Digitalizáció

A Covid világjárvány az üzleti és a magánélet szinte minden területén felgyorsította a digitalizációt. Távmunka, online oktatás, online megbeszélések, elektronikus adminisztráció, csak, hogy egy pár példát ragadjunk ki járvány sújtotta hétköznapjainkból. A logisztika digitalizációja azonban ennél összetettebb folyamat. A szállítmányozási adminisztrációt kezelő digitális platformok, a csomagkövető rendszerek és a telematikai megoldások mind fontos szerepet játszanak a fuvarozási szolgáltatások átalakításában. A keresleti oldalon a szárnyaló e-kereskedelem gyorsabb és költséghatékonyabb szállítást követel.

MI

A mesterséges intelligencia és a gépi tanulás merőben új távlatokat nyitnak a fuvarozásban. Az MI-re alapozott előrejelzési szolgáltatások segíthetnek az ellátási lánc tervezésében és a költséghatékonyabb működési módok bevezetésében. Az önvezető járműveket vezérlő MI és az okos úttechnológiák már a logisztikai iparág fejlődésének következő szintjét képviselik. Ráadásul számos adminisztratív funkció is automatizálhatóvá vált.

Önvezető járművek

Manapság mindenki az önvezető autókról beszél. A hírekbe bekerülő szerencsétlen balesetektől eltekintve, nagyon ígéretes eredmények is születtek ezen az igen fontos területen. Az önvezető járművek növelik a járműbiztonságot, és az emberi járművezetés hibalehetőségeit kiiktatva juttatják célba a szállítmányokat. Ezek a járművek képesek megállás nélkül üzemelni, így növelik az első és utolsó kilométeres szállítás hatékonyságát is. A konvojos platooning módszerrel pedig a nemzetközi fuvarozásban az MI-t alkalmazó technológiák segítségével hatékonyabbá lehet tenni az üzemanyag-fogyasztást, csökkenteni lehet a dugókat és optimalizálni lehet az útvonalakat. Biztosak lehetünk benne, hogy az elkövetkező években egyre több önvezető járművel fogunk találkozni az európai utakon.

IoT

Az Internet of Things (IoT) olyan fizikai eszközök között teremt kapcsolatot, amelyek emberi beavatkozás nélkül, az interneten keresztül felügyelnek és továbbítanak adatokat. A logisztikában az IoT az ellátási lánc minden pontján növeli a rálátást és hatékonyabbá teszi a készletgazdálkodást. A logisztikában és az ellátási lánchoz kapcsolódó szektorokban az IoT technológiák növelik a hatékonyságot és az átláthatóságot, illetve lehetővé teszik az áruk valós idejű nyomon követését, az állapotfelügyeletet és a flottakezelést. Az Eurowag teljes mértékben támogatja ezt a trendet. A vállalat EV mode terméke a globális navigációs alkalmazás, a Sygic GPS része. A navigációs alkalmazás Európa-szerte mintegy 300 000 elektromos töltőállomásnál teszi lehetővé a töltés kifizetését. Az alkalmazás tájékoztat az aktuális tarifáról és a szabad töltőhelyekről is.

Adatelemzés

Az adat a 21. század aranya. Minél több adatot birtokol és elemez egy vállalat, annál sikeresebb lesz. Az Eurowag 100 ezer személy- és tehergépjárműbe beszerelt telematikai egységből származó, óriási adatmennyiséget dolgoz fel. A vállalat új szolgáltatása, hogy elektromos autókhoz is kínál két alapvető adatgyűjtést. Az elektromos autók telematikájából származó egyik előny a töltési ciklusok felügyelete és számlázása a nyilvános, a vállalati telephelyeken és az otthonokban elhelyezett töltőállomásoknál. A telematika segítségével például az akkumulátortöltöttség adott pontban mért értéke alapján okos töltőállomás vagy drága villamos fogyasztásmérő nélkül is meghatározható az energiafogyasztás.

Tiszta mobilitás

A közúti járművekből származik az uniós szén-dioxid-kibocsátás 12 százaléka. Az üvegházhatást okozó gázok nettó kibocsátásának csökkentését célzó európai zöld „New Deal” bevezetésével a tiszta mobilitás még fontosabbá vált. Az Eurowag stratégiája minden eddiginél határozottabban a tiszta mobilitás irányába tart. Az Eurowag 2019-ben alapított egy e-mobilitással és alternatív üzemanyagokkal foglalkozó üzleti egységet. A tiszta mobilitás folyamata megállíthatatlan: egyre több járműgyártó és szolgáltató csatlakozik ehhez az irányhoz. Az Eurowag bővítette a több mint 15 000 üzemanyag-töltőállomásból álló hálózatát, és most már olyan alternatív üzemanyagok is elérhetők, mint a földgáz, az LNG és a CNG. A vállalat nemrég jelentette be, hogy partneri szerződést kötött a Pitpointtal, amely egy holland székhelyű, tiszta üzemanyagokat forgalmazó vállalat, és így három új LNG töltőállomással bővítette a hálózatát Belgiumban és Hollandiában.

Az Eurowag vezetősége felmérte az új igényeket és azt, hogy új szemléletre van szükség a logisztika minden területén az üzemanyagoktól kezdve az adminisztratív megoldásokig, valamint a digitalizációs folyamatoktól a tiszta mobilitási követelményekig. „Jelentősen megváltozott közúti fuvarozó ügyfeleink hozzáállása az olyan alternatív üzemanyagokhoz, mint, amilyen az LNG, és az elmúlt néhány évben egyre nyitottabbá váltak feléjük. Németországban ezt útdíjmentességgel is támogatják. A zöld mobilitás már régóta beszédtéma Skandináviában és Nyugat-Európában. Most, hogy a hagyományos és alternatív meghajtású járművek üzemeltetési költsége kiegyenlítődik, a trend Európa többi részén is erősödik” – magyarázta Dsupin Attila.

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2023-12-04 22:40:00
A hivatal kilencedikként csatlakozik a blokklánc hálózathoz az EUIPO, Portugália, Észtország, Málta, Lengyelország, Olaszország, Lettország és Görögország után, így a publikus hazai adatok is ezen a rendszeren keresztül lesznek elérhetők az Európai Unió védjegy- és designoltalmi adatbázisában.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Egyetlen vállalkozás sem építi fel önmagát, és a legfőbb erőforrása a vezető, aki – pláne egy új üzlet megalapozása közben – sajátos támogatást igényel. A többféle vállalkozás- és vezetőfejlesztő tréninget szervező SEED Alapítvány az ügyvezető igazgató szerint még frissebb módszerekkel, gyakorló vállalkozókkal mentorálja a kezdőket. Lakatosné Lukács Zsuzsanna ebben az epizódban világít rá, hányféle teendő van egy üzleti ötlettel, mire az működő vállalkozássá alakul. Ezen az úton tereli végig az újdonsült cégeket a RajtUp programjuk is.
Ebben az epizódban Pataki Tamás, a Canon Business Development Managere segítségével mutatjuk be, hogy milyen eszközök és mesterséges intelligencia megoldások lehetnek az orvosok segítségére – már nem is a jövőben, hanem akár napjainkban. Az elöregedő társadalmakban egyre több pácienst kell ellátnia az egészségügynek, így olyan technológiák nélkül, amiket például a Canon Medical Solutions képalkotó rendszerei nyújtanak, egyre nehezebb megfelelő számú és pontosságú diagnózist felállítani. De mi köze mindennek a ReCaptcha internet-felhasználó azonosításhoz és az önvezető autókhoz? Ez is kiderül a beszélgetésből.
2023. 10. 25., 09:33
epizód: 2023 / 16   |   hossz: 24:08
Az országos munkaerőhiány nagyon jól leszűkíthető adott gazdasági szegmensekre, és nem feltétlenül az elvándorlás okozza - mondta a BizniszPlusz podcastnak Somodi Bettina. A Beck and Partners nemzetközi HR tanácsadó cég üzletágvezetője szerint egy jó szabályozással a külföldi munkavállalók is szépen belesimulhatnának a rendszerbe, és kellenek, mert a nehéz fizikai munkahelyeket a magyarok már évek óta nem töltik be. A szakemberrel azt is megfejtettük, miért és milyen szempontok fontosak a ma már jóval bátrabban váltó munkaerőnek, különösen a fiataloknak.

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

A gamay a jelek szerint 129-szer izgalmasabb fajta a portugizinél, még akkor is, ha anno Merész Fülöp, Burgundia hercege hitvány fajtának titulálta és irtotta, mintha gyomnövény volna.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS