A mi szakmánk, vagyis a szervezetfejlesztés és a coaching alapja a bizalom és az ügyfelekkel kialakított valódi kapcsolat – mondta az Üzletemnek Fodor-Maksai Anna, a ValueTeam szakmai vezetője.
Fodor-Maksai Anna szerint a jól irányzott, a másik félt gondolkodásra késztető kérdések visznek közelebb a megoldásokhoz. Hisz benne, hogy az embereknek szükségük van a megállásra, a kérdésekre és a saját válaszokra mind a magánéletben, mind pedig üzleti környezetben, hogy előre tudjanak lépni vagy egy helyzetből ki tudjanak mozdulni. Ha kíváncsi rá, hogy Anna mivel motiválja a kollégáit, a választ megtalálja az Üzletem 12 kérdés – 12 válasz sorozatának 316. interjújában.
– Mit tart karrierje csúcsának?
– Karriercsúcspontot nem tudnék kiemelni, hiszen még úton vagyok. Visszatekintve az életemre, 80 évesen majd biztosan kirajzolódnak a karrierem csúcspontjai. Csúcsélményeim azonban vannak, ezek leginkább emberi pillanatok, például amikor a csapatommal vagy az ügyfelekkel dolgozunk. Egy év alatt, a járvány idején nagyon megerősödött a Valueteam, aminek vezetését a kezdetektől úgy képzeltem, hogy másokat bevonva, teamben végezzük, ami azóta is nagyon jól működik. Ezt mindenképpen sikerként élem meg. Nem hiszek a one-man showban.
– Milyen távra tervez?
– Egyértelműen hosszútávra mind az emberekkel, mind pedig a szakmámban. Számomra meghatározók azok az alapok, amiket a pszichológiától kaptam, miközben nagyon szeretek vállalati környezetben dolgozni. A Valueteammel is azon dolgozunk, hogy hosszútávú megoldásokat kínáljunk üzleti környezetben. Ezért támogatunk vezetőket, csapatokat változásokban, és ennek érdekében támogatjuk munkatársak és teljes vállalatok fejlődését. Fontosnak tartom a vállalati közeget, ahol egyre inkább figyelnek az emberekre, energiát fordítanak a vezetői tudatosság növekedésére és a munkavállalók önismeretének erősítésére. A jövőben tovább keressük azokat a módokat, amelyekkel többeket el lehet érni annak érdekében, hogy az emberek tudatossága minél több téren erősödjön, legyen szó vezetésről, tehetségről, az egyén vagy egy csoport motivációjáról.
– Mi szerepel a szakmai bakancslistáján?
– Nincs igazán bakancslistám, folyton formálódik. Számomra fontos a nemzetköziség, ami abból is adódik, hogy korábban többször éltem külföldön. Így a szakmámban is jellemző, hogy figyelem a nemzetközi trendeket. A fenntarthatóság a másik nagy téma, ami hozzám személyesen közel áll. Hajlamos vagyok egészen belehergelni magam a témába, de sajnos még nem találtam rá a megoldásra, hogyan lehetne valós eredményeket elérni az üres szavak helyett. Ez például nagyon zavar.
– Kitől tanulta eddig a legtöbbet?
– Meghatározó számomra, amit Semperger Attilától, a Valueteam alapítójától tanultam, hogy soha nincs lehetetlen. Mindig van egy új irány vagy megoldás ahhoz képest, amit elsőre gondolunk, vagyis nincsenek standard megoldások. Ezen túl sokat tanultam még a terapeutámtól, Boros András humanisztikus pszichológustól, valamint a norvég Vibeke Visnes Gestalt terapeutától. Mellettük az ötéves kislányom, Zsuzsi tanított nekem sokat az elmúlt időszakban a figyelemről, az összeillésről és arról, hogyan lehet kezelni nehéz helyzeteket.
– Mivel motiválja a kollégáit, társait?
– Őszinteséggel és érdeklődéssel. Figyelek a kollégákra, tudom, hogy kivel mi történik, és törekszem arra, hogy lehetőség szerint mindenkinek testhezálló projektjei legyenek. Nem köntörfalazok, kimondom azt, amit a túloldal csak gondol. Mindezt persze kedvesen teszem, legalábbis az esetek legnagyobb részében.
– Melyik szakmában próbálná ki magát szívesen?
– Gyerekkorom óta ez a szakma érdekel igazán, ezt szeretem, ebben érzem magam a legjobbnak.
– Hogyan építi üzleti kapcsolatait?
– A kommunikációban hiszek, illetve az egymás felé forduló őszinte kíváncsiságban. Azt gondolom, leginkább úgy lehet építeni ezt a területet, hogy kérdéseket teszünk fel, amin a másik elgondolkozik, és ezért kezd el kötődni. Lényeges, hogy valódi kapcsolatot alakítsunk ki a partnereinkkel és az ügyfeleinkkel. Ilyenkor is az emberi kapcsolatot erősítjük, és ezáltal jönnek létre az üzleti vagy a fejlesztési eredmények. A mi szakmánk nagyon nehezen mérhető, nem lehet kimutatni olyan egyszerűen az eredményeket, mint például azt, hogy valamiből többet adtunk el, mint előző hónapban. Az emberekkel való munkában kapcsolatokról van szó és a kapcsolatban maradásról. Például egy ügyfélkapcsolat sosem addig tart, ameddig fizetnek érte, hanem addig, amíg a kíváncsiság megmarad. Az üzleti kapcsolatok épülhetnek a képzéseken is, vagyis minden olyan alkalmon, ahol fejlődnek és értelmet találnak az emberek.
– Mire sajnálja az idejét?
– Azokra a dolgokra, amikkel kárt okozunk. Engem személy szerint a vásárlás és a reklámok is fel tudnak dühíteni, szóval ezekkel minél kevesebb időt igyekszem tölteni.
– Mivel lehet felbosszantani?
– Mindig azt keresem, ami előre visz. Ami nem ilyen, hanem mondjuk félelemre, dühre épít, így például az uszítás vagy mások kihasználása, vagy ami nem korrekt, az engem fel tud bosszantani. Számomra elsődleges szempont az etikusság, a korrektség és a lelkiismeretesség. Ha pedig hiba csúszik a rendszerbe, akkor a korrekció. Mert a tökéletességben mindeközben nem hiszek.
– Milyen önkéntes munkát vállalna?
– Szívesen önkénteskednék idősek otthonában vagy csecsemőotthonban, illetve természetvédelemhez kapcsolódó szervezeteknél. Azokkal foglalkoznék, akik bármi miatt nem tudnak magukról gondoskodni. Hollandiában azt tapasztaltam, hogy sokan végeznek önkéntes munkát, ez Magyarországon még nem jellemző, pedig nagyon jó lenne. Az önkéntes munkával ugyanis az emberek fókusza kinyílik a mikrokörnyezetükről a világra.
– Mire nem sajnálja a pénzt?
– Eléggé meggondolom, mire költök. A fejlődésre, képzésekre, társas összejövetelekre viszont nem sajnálom a pénzt. Vállalati aspektusból is a fejlődést tartom elsődlegesnek. Mivel emberközpontú vagyok, bármire hajlandó vagyok költeni, amivel az ember többé válhat. Emellett a technológia az, amire szintén nem bánom, ha pénzt kell áldozni. Ma már nem elég emberekkel dolgoznunk, hanem jó technológiára is szükség van, „coolnak” kell lenni. A Valueteamnél mi is arra törekszünk, hogy a legjobban tudjunk reagálni a világ változásaira. Folyamatosan keressük és tanuljuk a munkánkhoz leginkább illeszkedő modern technológiai lehetőségeket, eszközöket, újításokat. Ez egy felfedező út, hiszen az online térben például más működik, mint offline, valamint az élő képzések is átalakultak, ezeknél is belépett a technika.
– Mi tudja a legjobban kikapcsolni?
– A nagy közös nevetések, a futás, illetve a kétkezi munkák, amikben el lehet fáradni. Ezen kívül még a komolyzene az, ami igazán kikapcsol.
(Fotók: ArtsillustratedStudios)
Sikeresen megtartotta két Michelin-csillagos minősítését a tatai Platán és a budapesti Stand étterem, további nyolc vendéglátóhely pedig (köztük egy újonnan) egy Michelin-csillagot nyert el idén.
A tartály legösszetettebb formájú csonkzónái elkészültek; a csonkgyűrűk és a további fő elemek egyenként elvégzett minőségügyi átvétele után azok további megmunkálására és a tartály összeállítására az AEM-Technologies volgodonszki gyárában kerül sor.