Mi a vezető gyógyszeripari vállalatok sikerének titka?

2023. 06. 30., 16:11

A gyógyszeripar sok más iparágat túlteljesít, de a bevételek és a nyereség alakulása vállalatonként eltérő lehet. A Roland Berger Global Pharma Study 2023 jelentésében több mint 150 tőzsdén jegyzett gyógyszeripari vállalatot elemzett, amelyek 2019 és 2022 között magas bevételnövekedést és nyereségességet értek el. Sikerült azonosítani, hogy a sikeres vállalatok mely jellemzők alapján különböznek versenytársaiktól.

Négy fő jellemző: az üzleti vezetés; a stratégiai koherencia; a bizonyított végrehajtási képesség; valamint a megfelelő méret és pénzügyi helyzet bizonyíthatóan megkülönbözteti a gyógyszeripari vállalatokat az üzletág „profit nélküli növekedőitől”, „értékteremtőitől” és „alulteljesítőitől”.

Az iparág az elmúlt években, különösen a Covid-19 világjárvány idején a hatékonyság növelésén dolgozott. A „nyertes” vállalatok rendkívül jól osztották be az erőforrásokat; racionalizálták az értékesítési és a marketing tevékenységüket, átlagosan 4 százalékponttal csökkentve az értékesítési, általános és adminisztratív kiadásokat (SG&A), és ezzel a nyereségre gyakorolt hatásukat.

Emellett költséghatékonyabbá tették működésüket, hogy jobban tudjanak szembenézni az új és a már ismert kihívásokkal. Néhány példa ezekre a kihívásokra: a kisebb betegpopulációk számára testre szabott gyógyszerek kifejlesztése, az ellátási lánc biztonságának biztosítása, a fenntarthatósági erőfeszítések fokozása és a megnövekedett árnyomással való megbirkózás.

„A gyógyszeripari cégeknek számos új kérdéssel és strukturális problémával kell szembenézniük ahhoz, hogy továbbra is betölthessék vagy megőrizzék vezető pozíciójukat. Jelen tanulmány ezen kérdések megválaszolásában segít” – mondta Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi partnere.

Miért teljesítenek a sikeres gyógyszeripari vállalatok jobban másoknál?

A Roland Berger elemzései alapján az említett négy fő jellemző területén nyújtott kiemelkedő teljesítményük hatással van helyzetükre. Üzletileg vezető pozícióban vannak, amely következetesen erős bevételnövekedést jelent - a sikeres vállalatok 68 százaléka pozitív bevételnövekedést ért el 2019. és 2022. között, szemben az alulteljesítők mindössze 6 százalékával. Céltudatos gondolatvezérek, akik meghatározzák a trendet azokon a terápiás területeken, amelyekre koncentrálnak.

Bizonyos betegségekre vagy terápiás területekre fókuszálnak, amely lehetővé teszi számukra, hogy folyamatosan megvalósítsák a működési szinergiákat, és a lehetőségek felmerülésekor határozottan kezeljék üzleti eszközportfóliójukat. A tanulmány rámutat arra is, hogy a sikeres vállalatok nagyobb valószínűséggel jól teljesítenek az ESG terén, valamint stabilabb és tapasztaltabb menedzsmentcsapatokkal rendelkeznek.

A jól teljesítő gyógyszeripari vállalatok bizonyított végrehajtási képessége átüt az iparág általános hatékonysági tendenciáján, SG&A-kiadásaik észrevehetően kisebbek, mint a másik három kategória gyógyszeripari vállalatainak költségei, csupán 22 százalék, míg az alulteljesítő versenytársaknak 30 százalék.

A gyógyszeripari győzteseket meghatározó utolsó kulcsfontosságú jellemzőjét a méret és a pénzügyi helyzet alkotja. Ezen cégek bevételei nagyságrendekkel nagyobbak, mint például az alulteljesítő vállalatoké, tőkeszerkezetük szilárdabb az alacsonyabb adósságállománynak köszönhetően, és jelenlétük globálisabb (átlagosan 46 leányvállalattal rendelkeznek).

Ha tetszett a cikk, kövesse az ÜZLETEMET
a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 05. 16., 14:10
Az Európai Unió Bírósága által 2024. május 16-án meghozott döntés (C-746/22) szerint ellentétes az Unió jogával az a magyar szabály, amely nem engedi meg a külföldi adózóknak az áfa-visszatérítési eljárásokban, hogy irataikat akár a másodfokú (fellebbezési) eljárásban is beadhassák.

  BIZNISZPLUSZ PODCAST

Női pék, cukrász, kaviárszakértő is helyet kapott a rendezvény nagyszínpadán, hogy a fő téma, a „női energiák” mentén bemutassák a művészi szintre emelt szakmájukat. Nemes Richárd főszervező elárulja, hogy hogyan lehet még fenntarthatóbban működtetni egy műfajából adódóan sok hulladékkal járó gasztronómiai rendezvényt vagy milyen egyszerű ételekkel tudnak nagyot alkotni a Gourmet Fesztiválon bemutatkozó konyhák mesterei. Ha mindez nem lenne elég, kifejti, hogy a fine dining milyen vonásokkal ruházta fel a magyar vendéglátást az utóbbi pár évben és például hogyan lehet „veganizálni” megszokott fogásokat, amelyek ettől csak még jobbak lesznek! Vigyázat, étvágygerjesztő epizód!
Miközben a világ e-személyautó gyártói egyre élesedő versenyt vívnak a vásárlók kegyeiért, nem szabad elfelejteni, hogy a közlekedés károsanyag-kibocsátásának jelentős részéért a teherfuvarozás felel. Egyre több középtávú áruszállítást és utolsó mérföldes kézbesítést kiszolgáló depó elektrifikálja a járműflottáját és alakít ki hozzá megfelelő infrastruktúrát, ám nagyon nem mindegy, hogy az üzemeltetés mennyire tud hatékony és gazdaságos lenni – mutat rá ebben az epizódban Négyesi Szilárd, a Siemens Zrt. szakértője.
Újabb különleges hazai vállalkozás, az Ország Söre szavazást alapító Beerselection mutatkozik be a csatornán. A budapesti sörszaküzletbe hetente több tucatnyi újdonság érkezik, köztük akár olyan különlegességekkel, amelyekből egyszerre csak pár darab érhető el az egész országban. A sörkultúra hazai terjesztése fontos küldetés a tulajdonosoknak, hiszen akár 800-féle sörstílus létezik, miközben a legtöbb ember egyedül a lágert ismeri fel. A magyar sörrajongók által idén összeállított recept sorsáról, a kissé elhasznált „kézműves” kifejezés mögötti igazságról, illetve arról, hogy miért érdemes szaküzletben venni a sört a nagy áruházak helyett, Bárkai Péter mesél a BeerSelectiontől. Az ügyvezető persze igazságot tesz az örök, csapolt, palackozott, vagy dobozos kérdésben is...

  NÉPSZERŰ HÍREK

  Rovathírek: GUSTO

Van egy apró kis bolt a Liliom utcában, ahol a gasztronómia szerelmesei garantáltan elérzékenyülnek. Fekete Antonio szakácskönyvboltja majd’ kétszáz kiadó legjobbját kínálja azoknak, akik nem elégszenek meg a középszerrel.

  Rovathírek: ATOMBUSINESS