Lépnek a vállalatok a magas energiaköltségek miatt: tízből hat cég már nyáron tesz valamit azért, hogy alacsonyabb számlákat kelljen fizetnie – derül ki a K&H kutatásából. Főként korszerűsítő beruházásokban gondolkodnak, de a világítás észszerű használata is népszerű intézkedés. Az ágazatok közül a kereskedelem a legérzékenyebb az energiaárakra, itt tízből hét vállalat tervez valamilyen lépést a költségek lefaragása érdekében.
Egy éve módosultak a rezsiszabályok, ami úgy tűnik lépésre készteti a cégek nagy részét. Ezt mutatja a K&H nagyvállalati növekedési index, ami a magyarországi, kétmilliárd forint feletti éves árbevétellel rendelkező cégek következő egy évre vonatkozó várakozásait vizsgálja. „Idén nyáron tízből hat cég tervez olyan intézkedést, amely segítségével csökkenteni tudja az energiaköltségeit. Minden harmadik vállalat ráadásul olyan korszerűsítő beruházást valósít meg, amellyel nem csak a melegebb hónapokban, hanem az év egészében energiát spórolhat meg” – mondta Rajna Gábor, a K&H Vállalati divízió vezetője. Emellett minden hetedik vállalat (13 százalék) a világítás korlátozásával igyekszik alacsonyabban tartani a céges költségeket.
A magasabb energiaszámlákra igen eltérően reagálnak a különböző ágazatok. A kereskedelemben tízből hét vállalat tervez olyan intézkedést bevezetni, amivel faragni tudnak az energiaköltségekből. Ezzel szemben az iparban és szolgáltató szektorban jóval kevesebben, csak a cégek fele készül ilyenre. Ágazattól függetlenül az energetikai rendszerek korszerűsítése az elsődleges cél.
A kutatásból kiderül, hogy az egyéb fejlesztéseket tekintve megszakadt az előző negyedévben tapasztalt optimizmus. Az akkori 57 százalékhoz képest ugyanis jelenleg a vállalatok csupán 40 százaléka tervez fejlesztést a következő egy évben, ami az index történetében az eddigi legalacsonyabb arány. A beruházást tervezők leginkább termelő gépbe (15 százalék), informatikába (13 százalék) vagy digitalizációba és innovációba (12 százalék) fektetnének, tehát főként hatékonyságnövelő fejlesztésekben gondolkodnak a vállalatok.
A nagy fejlesztési hullám nem most fog elkezdődni, az első két beruházási célt tervezők aránya ugyanis mélyponton van. A termelő gépek beszerzése 10 százalékponttal, míg az informatikai beruházások 15 százalékponttal visszaestek az előző negyedévhez képest.
Magyarországi leányvállalatának 2021-es megalapítása után újabb K+F projekttel bővíti budapesti központját a Tulip Interfaces. Az amerikai gyártástechnológiai vállalkozás csapata a befektetés után 26 mérnökkel bővül, akiknek feladata a „no-code platform” fejlesztésének támogatása lesz. Az 5,8 millió euró értékű K+F beruházással a cég tovább erősíti befolyását az európai tech piacon.
A Paks II. Zrt. elnök-vezérigazgatója a TelePaks Kistérségi Televízió stúdiójában értékelte az elmúlt időszakot.